Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Banka na vlastní peníze zkouší, jak přepřáhnout na elektropohon

Čím dál méně aut, ale z toho čím dál víc elektrických. Část flotily sdílená, elektřina nakoupená na 18 měsíců dopředu. Finanční skupina Moneta razantně mění přístup ke služebním autům a tvrdí, že i bez dotací se jí provoz elektromobilů vyplatí víc než v případě spalovacích aut.
Flotila Monety

Flotila Monety | foto: Archiv Moneta

V kuchyňce tolik různých nádob na tříděný odpad, že se ani nevejdou do jedné řady. V kelímku asi 20 plastových míchátek na kávu, které „tady ještě zbyly“ z méně udržitelné doby. Zaměstnanci v open space kancelářích, kteří se pro chvíle opravdu nutného soustředění mohou zavřít do několika malých prosklených kapslí. „Zpráva o udržitelnosti skupin Moneta za rok 2021“ je stejně tlustá jako výroční zpráva s finančními výsledky.

Návštěva v centrále skupiny Moneta v pražské Michli je pohledem do firmy, kde místo finančních grafů uvidíte spíše filtrační jednotku na pitnou vodu nebo box na recyklovaný papír. Udržitelnost je tady zkrátka něco, čemu se nejde vyhnout. Pro někoho zelené korporátní peklo, pro někoho ten pravý, ve všech ohledech důsledný, přístup k ekologickému podnikání.

Jak při tomto přístupu ovšem provozovat flotilu služebních vozidel? Moneta má čtyři základní body: postupný přechod k elektromobilům, snižování počtu služebních aut, sdílení čím dál větší části flotily a auto pro soukromé použití jako firemní benefit pro menší skupinu zaměstnanců. Podle lidí, kteří to v Monetě mají na starosti, to nejenže funguje, ale prý to vychází lépe i ekonomicky.

Plug-in hybridy jako slepá ulička

První větší nákup elektromobilů udělala Moneta už v roce 2017, kdy objednala 150 Volkswagenů e-Golf. „Auta byla bez tepelných čerpadel, což, jak jsme zjistili, je u elektrických aut zásadní nedostatek“, nebojí se přiznat Jiří Huml, který má firemní auta na starosti a jehož funkce se v korporátní hantýrce oficiálně jmenuje „chief shared services officer“. „Nakonec jsme jich převzali jen něco přes 60 z původně domluveného počtu“.

Jako slepá ulička se ukázal i zkušební provoz plug-in hybridů. Jejich dojezd na elektřinu byl velmi omezený, a až na jednu výjimku člověka z ostravské pobočky je většina zaměstnanců příliš nenabíjela, jen s sebou tahala pár set kilogramů baterie navíc a jezdila s vysokou spotřebou. Jen ten jediný zaměstnanec dokázal nabíjet skoro každý den a udržel dlouhodobou spotřebu na 4 litrech.

Dnešní flotila Monety čítá 280 aut, z toho je 67 e-golfů, 3 plug-in hybridy a 8 Volkswagenů ID.3. Do konce roku se má počet elektrických Volkswagenů navýšit o dalších 30. Z toho přibližně polovina bude modelů ID.3, polovina ID.4. „Určité výhrady k ID.3 máme, moc se nám třeba nelíbí interiér, naopak nadstandardně dobře funguje spojení infotainmentu s mobilním telefonem. Díky partnerství VW s Applem má VW jako jediný výrobce hi-res zrcadlení obrazovky telefonu na displeji v autě,“ říká Jiří Huml.

Jiří Huml

„Zkoušeli jsme celou řadu elektromobilů, ale Volkswagen ID.3 nám z toho vyšel momentálně nejlépe,“ pokračuje Jiří Huml. „Nepřijde nám vhodné, aby naši obchodníci jezdili za klienty na první pohled drahými SUV nebo vozy prémiových značek jako Tesla či Mercedes. Tím nám většina aktuálních elektromobilů z hledáčku vypadla. A z těch zbývajících nám jedině VW nabídl dostatečný dojezd v kombinaci s cenou.“

Méně je více

Současně s obměnou vozového parku dochází v Monetě i k jeho redukci. Aktuálně je zhruba 40 aut v centrále v Praze, 20 v centrále v Ostravě, zbytek po 154 pobočkách po celé republice. Do konce roku 2023 však plánuje Moneta redukovat počet svých vozů přibližně na 200 kusů, přičemž před pár lety jich měla 550.

Proto bylo potřeba změnit i systém jejich používání. Část zaměstnanců má sice auto stále přidělené jako služební, zvýšil se však počet těch, kteří auto jen sdílejí s ostatními. Stále stejné auto používají v praxi především lidé, kteří jezdí aspoň čtyři dny v týdnu a měsíčně najedou více než 2 000 kilometrů. Pro ně jsou vyčleněny zhruba dvě třetiny flotily, zbývající třetina je sdílená.

Každý zaměstnanec má do svého mobilního telefonu staženou aplikaci, v níž si rezervuje vůz na daný čas a místo. Chytrý nabíjecí systém nepustí elektromobil do sdílení dříve, než po 3 hodinách souvislého nabíjení tak, aby daný žadatel dostal své služební auto nabité minimálně z 80 %. Každý zaměstnanec v aplikaci vidí, kolik vozů je v jemu potřebný termín dostupných a vůz si zarezervuje. Systém mu pak půl hodiny před odjezdem přiřadí konkrétní auto a pošle mu informaci, na kterém parkovacím místě se nachází.

V aplikaci je také interaktivní mapa republiky s veškerými veřejnými nabíječkami a také s označením smluvních partnerů veřejných nabíječek. Na všech klíčích od elektromobilů jsou čipové karty k jednotlivým smluvním veřejným nabíječkám (ČEZ, PRE) k případnému nabíjení ve veřejné nabíjecí síti. Alespoň jednou sdílený vůz využije zhruba 800 zaměstnanců. Pokud je nějaké auto volné, může ho zaměstnanec použít i pro soukromé účely, ale pak platí předem danou taxu za kilometr, která zohledňuje i náklady na nabíjení.

Elektromobilita od základů. Doslova

Elektromobily je samozřejmě potřeba pravidelně nabíjet. Na cestách můžou řidiči využít nabíjecí čipy od ČEZ a PRE. Například na cestě z Prahy do Ostravy a zpět je nezbytné využít veřejnou síť. Jiří Huml díky častým cestám na této trase má na nabíjecí infrastrukturu jasný názor. „Cestou zastavím na oběd nebo na kávu a za 30 40 minut v pohodě nabiju. Problém ale je, že stejný nápad nesmí mít v jeden okamžik víc lidí, protože na trase jsou jen dvě místa, kde můžu rychle nabít, a to jen se dvěma stojany. Proto nemá podle mě smysl budovat 50kW nabíječky, ale jen ty výrazně rychlejší. V tom třeba ČEZ poněkud zaspal. PRE je v tomto ohledu lepší, ale má naopak občas neaktuální aplikaci s mapou nabíječek a někdy je postaví na místech, kam se kvůli stavebnímu nebo dopravnímu řešení nevejde tolik aut, kolik by mohlo.“

Většina nabíjení by ovšem měla probíhat v práci. Moneta už s ohledem na to nechala rekonstruovat svoji budovu v Michli. „Tím, že jsme počítali s pořízením desítek až stovek elektromobilů již od počátku, jsme museli uvažovat dopředu už při rekonstrukci výše uvedené centrální budovy, která byla 20 let stará,“ říká Zuzana Filipová. „Před rekonstrukcí byl její příkon 2 megawatty, což znamená, že pokud bychom tento příkon ponechali a v pondělí ráno se nám sjely do garáže všechny elektromobily, tak v kanceláři nezapneme ani počítač. Proto jsme museli dokoupit další příkon a předělat kompletně elektroinstalaci. Ruku v ruce s tím jsme ale potřebovali nabíječky, které spolu umí komunikovat, a navíc informace poskytují centrálnímu řídicímu systému budovy. Máme tedy dva samostatné systémy, z nichž každý má na starosti něco jiného a jsou postavené tak, aby si vzájemně předávaly informace a společně reagovaly na situaci v budově.“

V suterénu pražské centrály je proto aktuálně 56 nabíjecích míst o výkonu 22 kW, v Ostravě 16. V plánu je rozšíření o další, aby bylo několik míst navíc i pro návštěvy. Přibýt by mělo i několik rychlonabíječek 75–150 kW. V plánu je, aby nabíječka byla i na každé pobočce.

Cena na 18 měsíců dopředu

Říká se, že každá sranda něco stojí, a logicky by se na závěr nabízelo konstatování, že používání elektromobilů je v souladu s udržitelnou politikou finančního domu, ale ekonomicky to nevychází. Jiří Huml ovšem tvrdí, že elektromobily mu v hospodaření vycházejí dobře i po této stránce. A nejde jen o to, že při snižování rozsahu firemní flotily klesají celkové náklady. „Provozní náklady jsou na třetině ve srovnání s diesely,“ tvrdí Jiří Huml.

Moneta provozuje vozy standardně 7 let při nájezdu 200 tisíc kilometrů. Elektromobily mají vyšší amortizaci a nižší náklady na servis. Více se prý opotřebovávají jen pneumatiky. Moneta neprovozuje auta na operativní leasing, jak je u většiny firem zvykem, ale kupuje je do majetku. Ve velkém objemu si dokáže vyjednat dobrou cenu a jako finanční instituce má interně přístup k lepšímu financování. A i v provozu se snaží „vidět“ trochu dál, takže má například fixovanou cenu elektřiny aktuálně na 18 měsíců dopředu.

Flotila Monety

Řešení pro vozový park, který zvolila Moneta, nejde jedna ku jedné vzít a použít v jiné firmě. Že každý nemá stejný přístup k financím, je jasné, ale Moneta neskočila do elektromobility jen nákupem aut, ale aby všechno fungovalo, musela absolvovat dlouhou cestu a řešit několik věcí najednou od rekonstrukce budovy po aplikaci na sdílení. Určitě se najdou zaměstnanci, kterým toto řešení nevyhovuje, ale firma se své cesty drží, a zjevně jí to funguje.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Renault Twingo je postavený na novém elektrickém základě, ale jeho karoserie...

VIDEO Víte, jak vznikl Airbus? Dnes jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...