Na veletrhu se představují nejvýznamnější značky oboru. V jedné z hal probíhá zároveň veletrh SCTS – SMART CITY TRANSPORT SOLUTIONS, který se věnuje dopravní infrastruktuře chytrých měst a přinese koncept simulace města.
Výstava nabízí i odbornou konferenci zaměřenou na aktuální trendy v odbavovacích a informačních systémech (OIS) ve veřejné osobní dopravě připravené Sdružením pro dopravní telematiku. Protože patří Česká republika stále k velkým hráčům mezi výrobci autobusů v přepočtu na počet obyvatel, jedná se o výstavu s mezinárodním přesahem.
Novinky se prezentují ve třech výstavních halách, k vidění je i několik veteránů ve skvělém stavu.
Nové modely autobusů a nepřeberným množstvím příslušenství představují značky Iveco, SOR Libchavy, Scania, Škoda Group, MAN, Volvo, Turancar, Busplan, Karsan, Rošero, EvoBus, Mave, Bus Factory a Mercus Bus.
Alternativní pohony
Autobusy se ocitly stejně jako automobily na křižovatce technologií a hledání zelené cesty. Nejsilnějším směrem se ukazuje podobně jako u automobilů elektrifikace pohonu, ale výrobci na výstavě ukazují i hybridní technologie nebo vodíkové autobusy.
Strojírenské firmy Škoda Group, jejímž většinovým vlastníkem je PPF, prodaly automobilce Škoda Auto ze skupiny Volkswagen práva ke značce Škoda letos v červnu Škoda Group může název Škoda i znak okřídleného šípu používat do roku 2029. |
Například Škoda Group představila první vodíkový autobus H’CITY, který bude sloužit od příštího roku u pražského dopravního podniku. Unipetrol letos dokončuje plnicí vodíkovou stanici na pražském Barrandově a autobus by měl mít dojezd kolem 300 km. Cena není známá a je jasné, že bude výrazně vyšší proti klasickým autobusům, ale Praha bude mít stroj v pronájmu. Praha i Škoda Group považují plánovaný provoz hlavně za testovací a sloužící k seznámení s touto technologií. Praha bude prvním městem, které nový model začne testovat.
„Ve městech stále vidíme převahu dieselových vozidel, a proto věřím, že právě vodíkový pohon bude cestou k udržitelnější a čistší městské dopravě a že ten dieselový postupně nahradí. Vodíkový pohon totiž přináší výhody elektrobusu, ale eliminuje nutnost dobíjet ze zásuvky, což přináší flexibilitu klasických spalovacích motorů,“ komentuje Petr Novotný ze Škoda Group. Vodíková technologie podle Novotného umožňuje velice pohodlný, plynulý provoz bez vibraci, je maximálně tichý a autobus sám o sobě neprodukuje žádné emise. „Po otestovaní budeme mít potřebné zkušenosti z provozu i včetně finanční náročnosti, abychom se rozhodli, zda se městu vyplatí rozšířit vozový park o jednotky či desítky vodíkových autobusů,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.
„Vodíkový pohon je pro nás z pohledu pravidelného provozu nová technologie, kterou si nejdříve chceme vyzkoušet v typických podmínkách Prahy v běžném provozu s cestujícími a během všech ročních období, obdobně jako jsme v minulosti testovali různé typy trolejbusů či elektrobusů. Potřebujeme získat důležité údaje o technických a provozních parametrech, jízdních vlastnostech a chování vozidla v zimním i letním období, vyhodnotit je z provozního i nákladového hlediska, než se rozhodneme vodíkové autobusy případně nakoupit do vozového parku,“ uvedl.
Na jedno natankování dvanáctimetrový autobus s kapacitou až 85 cestujících urazí podle údajů Škoda Group až 350 km.
Elektrifikace s rozvahou
Iveco představilo novinky se vznětovými motory, s hybridním i čistě elektrickým pohonem. Firma pracuje rovněž na busu s vodíkovým pohonem, a dokonce oznámila spolupráci na této technologii s korejským Hyundaiem. Při představení novinek a plánů pro nejbližší budoucnost ovšem zaznělo i to, že elektrifikace má samozřejmě smysl, ovšem v dnešní době jsou některá rozhodnutí a „bezemisnost“ diskutabilní a často jde bohužel spíš o politická než racionální rozhodnutí.
„Pokud například dopravní podnik disponující dvěma stovkami pětadvacet let starých autobusů vypíše výběrové řízení na deset elektrobusů, místo toho, aby nahradil polovinu autobusů vozy s moderními dieselovými motory produkujícími oproti starým vozům zlomek emisí, je to vítězství politiky nad zdravým rozumem,“ zaznělo od zástupců Iveca.
Většina výrobců se však shoduje v tom, že elektromobilita začíná být použitelná ve městech na kratších trasách, s možností častějšího dobíjení, na dálkové spoje zatím vhodná není.
Výstava nabídla i odbornou konferenci zaměřenou na aktuální trendy v odbavovacích a informačních systémech (OIS) ve veřejné osobní dopravě připravenou sdružením pro dopravní telematiku.
Prodej nových autobusů narostl
Prodej nových autobusů v Česku od ledna do konce října vzrostl meziročně o 22,9 procenta na 1 021 vozidel. Tři čtvrtiny prodejů tvořily linkové autobusy, zhruba 13,5 procenta městské a pět procent dálkové. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.
Nejprodávanější je domácí značka Iveco Bus s 389 registrovanými autobusy, následuje další česká značka SOR s 251 prodanými vozidly a Setra, která v tuzemsku prodala 182 autobusů. Další výrobci dosáhli prodejů v řádu jednotek nebo nižších desítek vozidel.
Česko je přitom z hlediska výroby autobusů světová velmoc. Za deset měsíců letošního roku se v tuzemsku vyrobilo 4 296 autobusů, což je meziročně téměř o 15 procent víc. V samotném říjnu vzrostla výroba téměř o 60 procent. Největším výrobcem je vysokomýtské Iveco s 3 824 autobusy, druhý SOR Libchavy vyrobil 440 autobusů.