Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Český hypersport startuje. Praga Bohema jezdí tři sta, stojí 32 milionů

  18:00
Praga, letos 115letá značka proslavená osobními vozy, letadly, motokárami, tanky i náklaďáky, představuje Bohemu, po třiceti letech první čistokrevný supersport z Česka.

Od dob bájné Supertatry Metalexu a party kolem Václava Krále je Bohema první seriozní projekt supersportu české značky. Za Bohemou stojí společnost Praga, v současnosti globální hráč v různých závodních disciplínách na dráze i mimo ni po celém světě. Nad nejnovějším počinem značky patřící do konglomerátu firem vlastněných byznysmenem Petrem Ptáčkem má záštitu hvězda F1 a IndyCar Romain Grosjean. Ten Pragu ke stavbě silničního speciálu inspiroval a do projektu se i osobně zapojil. Mimo jiné auto intenzivně testoval na Slovakia Ringu. „Na silnici jedete plynule, auto absorbuje nerovnosti, můžete si popovídat se spolujezdcem a vše je v klidu. Pak jednoduše přepněte a jste na trati. Stejné oblečení, stejné auto, ale ten pocit se mění a vy posouváte limity a znovu a znovu sbíráte úžasné časy na kolo a objevujete neuvěřitelné možnosti Bohemy,“ líčí s tím, že má Praga stále ještě několik měsíců na to, aby doladila auto k homologaci pro běžný provoz a taky vylepšila časy na kolo na závodní trati.

Praga Bohema

Bohema navazuje na závodní speciály značky, Praga ovšem zdůrazňuje, že jde o zcela novou konstrukci, která nevychází z renomovaného závodního okruhového speciálu R1. Bohema nyní tedy usiluje o homologací pro jízdu na silnicích. Vznikne jich jen 89 na připomínku 89. výročí historického vítězství Pragy ve slavném závodě 1000 mil československých v roce 1933. Prodej odstartuje příští rok, na nákup budou zájemci vyrážet do dealerství, které automobilka otevře příští rok v Londýně. Cena je 1,28 milionu eur, tedy přes 32 milionů korun.

Karbonová dvousedadlová pragovka se svými parametry už řadí spíš do kategorie hypersportů. Uprostřed uložený, dvakrát přeplňovaný šestiválec 3,8 litru původem z Nissanu GT-R pohání silniční formuli s hmotností 982 kilogramů. „Krása tohoto motoru nespočívá pouze v jeho čirém výkonnostním potenciálu, ale také v jeho pověstné spolehlivosti a laditelnosti,“ dodává mluvčí značky Lucy Burmanová.

Nissan dodává pro Bohemu zcela nové motory, jež pak putují na úpravy k renomovanému britskému specialistovi, firmě Litchfield Engineering. Ten je rozebere a mimo jiné přestaví na mazání se suchou skříní, což sníží celkovou výšku hliníkového motoru o 140 mm.

Litchfield také provádí řadu úprav pro zvýšení spolehlivosti a výkonu, včetně výměny turbodmychadel. V základní specifikaci má Bohema výkon až 700 koní při 6 800 otáčkách za minutu a točivý moment 725 Nm od 3 000 do 6 000 otáček za minutu. Litchfield ovšem umí z motoru vyždímat až tisíc koní, připomíná Praga.

Český závoďák má novou verzi. Na pragovce zapracuje i slavný designér

Motor Bohemy je spojen se sekvenční převodovkou renomované firmy Hewland, která prostřednictvím robotické spojky umožňuje poloautomatický režim řazení. Poháněna jsou zadní kola.

Lehké vnější panely z uhlíkových vláken jsou připevněny k monokoku ze stejného materiálu. Dvoumístný kokpit pojme dva dvoumetrové lidi, má plně nastavitelné sedadlo řidiče, ale i volant a pedály. Praga ovšem dodává, že se našlo místo také pro zavazadlový prostor a nechybí klimatizace. Zdůrazňuje, že Bohema nabídne i výhled dozadu, to u závodních speciálů a supersportů nebývá vůbec běžné.

Uvnitř podběhů zadních kol jsou hluboké úložné prostory, pro které jsou k dispozici kožená zavazadla na míru, dostatečně velká pro helmu, závodní kombinézu a boty.

Interiér používá karbon, alcantaru a kůži. Je sestaven z 56 karbonových dílů, hmotnost kokpitu je pouhých 34 kg. Na konstrukci použili též slitiny hořčíku a titanu.

Odnímatelný volant obsahuje velký digitální displej, který zobrazuje rychlost, zvolený převodový stupeň, teplotu oleje a chladicí kapaliny, jízdní režim a výstražné kontrolky. Stejně jako u závodních speciálů jsou na něm různé ovladače. A pod volantem pádla řazení. V tenké středové konzole jsou pak další ovládací prvky včetně startovacího tlačítka, spouštěče hasicího zařízení a elektronické parkovací brzdy.

Podvozek je nastavitelný, nezávislé zavěšení schématu push-rod využívá tlumiče uchycené horizontálně. „V takto lehkém voze s pouhými 180 kg neodpružené hmoty byli vývojoví inženýři stále schopni udržet odpružení dostatečně pružné pro silniční provoz, aniž by se museli uchylovat k drahým adaptivním systémům odpružení,“ zdůrazňuje Lucy Burmanová.

Kola s centrální maticí mají průměr 18 palců vpředu a 19 palců vzadu. Brzdy využívají lehké 380mm karbon-keramické kotouče, do nichž se zakusují šestipístkové třmeny.

Praga spolupracuje s rallyovými týmy, ročně vyrobí kolem sedmi tisíc motokár, na kterých se závodí po celém světě již více než deset let, což z ní dělá jednoho z nejúspěšnějších světových výrobců motokár, který v uplynulém desetiletí dvakrát vyhrál mistrovství světa. Pragu R1 znají ve Velké Británii, kontinentální Evropě a Severní Americe. Od letoška se v Británii jezdí Praga Cup UK.

Působí také v letectví, díky tomu mají inženýři Pragy velké zkušenosti s aerodynamikou. Bohema tak má tvary šlechtěné v aerodynamickém tunelu týmu F1. Značka uvádí, že při rychlosti 250 km/h vytváří auto více než 900 kg přítlaku. Nejvyšší rychlost je něco málo přes 300 km/h.

„Pět let od začátku plánování projektu a testování na dráze a silnici prochází Praga Bohema v současné době finálním vývojovým programem ve Velké Británii, Evropě a na Středním východě a ve své finální výrobní specifikaci bude představena v první polovině roku 2023,“ upřesňuje mluvčí značky. „Nyní Praga přijímá objednávky a diskutuje s potenciálními prodejními a poprodejními partnery v zemích včetně Austrálie, Německa, Hongkongu, Japonska, Jihoafrické republiky, Španělska, Tchaj-wanu, Spojených arabských emirátů, Spojeného království a USA.“

Výroba hypersportu české značky má být v České republice zahájena ve druhé polovině příštího roku, přičemž na rok 2023 se plánuje výroba pouze 10 vozů. Přibližně 20 vozů ročně bude v následujících čtyřech letech vyrobeno ručně.

Slavná Praga

Od parních vlaků po „vejtřasky“

Praga vznikla v roce 1907 a proslula produkcí osobních vozů mezi dvěma světovými válkami, kdy byla největším tuzemským výrobcem aut.

Její kořeny ovšem sahají až na konec 19. století, kdy působila v těžkém průmyslu jako výrobce všeho možného, od mostů až po parní vlaky. Na počátku 20. století se přesunula do výroby vozidel, v roce 1907 vyrobila svůj první vůz a stala se významným výrobcem automobilů, motocyklů, užitkových vozidel a letadel.

Zprvu továrna vyráběla vozy podle zahraničního vzoru, například v licenci francouzské firmy Renault. V prosinci 1909 se poprvé objevilo jméno Praga a čeští konstruktéři začali pracovat na prvních vlastních automobilech.

Například v roce 1930 Praga vyrobila stejně aut jako všichni ostatní výrobci v Československu dohromady. Silnicím dominovaly zejména nákladní vozy značky Praga.

Společnost také vyvinula širokou škálu osobních automobilů a motocyklů, zejména během 30. let 20. století. Mezi ně patřila ohromující motorka BD500 a sportovní vůz Praga Alfa, který v roce 1933 vyhrál 1000 mil československých.

Po druhé světové válce výroba automobilů poklesla, když nová komunistická vláda nařídila Pragu zaměřit na výrobu nákladních automobilů a převodovek, nikoli silničních automobilů. Místo toho byla upřednostňována Škoda jako preferovaný výrobce automobilů v zemi, přičemž Tatra byla pověřena výrobou luxusních aut a nákladních automobilů.

Po typech RN, RND a ND přišel odolný slavný vojenský automobil Praga V3S. Ten se však od půlky 60. let vyráběl v letňanské Avii a ve Vysočanech, kde sídlila Praga, zůstala výroba převodovek.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Šviháky lázeňské déšť nezastaví. Italové vyrazili na promenádu na kolonádu

23. dubna 2024

Už po pětadvacáté si dali italští frajeři sraz na kolonádě v Poděbradech. Tradiční sraz spojený s...

Autoatlas Itálie. Opel, ferrari a fordy vzdaly hold známým městům a místům

22. dubna 2024

Potomci Leonarda da Vinciho dali světu skvělé těstoviny, fantastická vína, skvostný parmazán,...

Cestovatelský speciál Harley-Davidson mění po padesáti letech tvář

22. dubna 2024

Úplně předělat legendární design, který se jen s minimálními změnami vyráběl víc než padesát let,...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...