Ačkoli některé moderní elektromobily na ultrarychlých nabíjecích stanicích doplníte rychleji, než vyřídíte toaletu a vypijete kávu, čínská automobilka NIO bude nabízet ještě rychlejší variantu. Ve speciální stanici z vozu odpojí vybitý akumulátor a vloží jiný, plně nabitý. Ten váš prázdný poté v zázemí stanice nabije a dostane jej jeden z dalších uživatelů.
Než se chytnete za hlavu, že přece „nechcete cizí starší a třeba vysokorychlostním nabíjením více opotřebený akumulátor“, vězte, že NIO v Evropě elektromobily neprodává, ale pronajímá. Akumulátor je vždy v jejím vlastnictví a pokud je příliš opotřebený, stanice jej vyřadí z rotace.
Zároveň elektromobily NIO umí standardní nabíjení jak u vysokorychlostních stanic, tak v domácnostech z wallboxu nebo běžné zásuvky. Návštěva výměnné stanice je tak možnost, nikoli nezbytnost.
Jak to funguje
Řidič zaparkuje ve vyznačeném obdélníku namalovaném před výměnnou stanicí – vidíte jej na úvodní fotografii. Automobil to pozná a na displeji infotainmentu mu vyskočí nabídka zahájení procesu výměny. Po potvrzení vozidlo samostatně zaparkuje do prostoru výměnné stanice. Všemi koly poté stojí na sestavě válečků, na kterých si systém pomocí „šoupat“ vozidlo naprosto přesně srovná.
Řidič poté na výzvu na displeji opět potvrdí záměr vyměnit akumulátor, čímž proces zahájí. Pod vozidlem se otevře poklop a hydraulicky vysune přístroj, který zespoda podepře akumulátor, odmontuje všechny šrouby, jež jej drží s konstrukcí vozidla, a pohybem dolů z vozidla vyjme. Vybitý akumulátor poté sjede hlouběji do útrob stanice a je zasunut do slotu, ve kterém bude nabit. Přístroj poté uchopí jiný, na 90 procent kapacity (kvůli prodloužení jeho životnosti) nabitý akumulátor a opačným postupem jej vloží a připevní k vozidlu.
Přístroj se uklidí opět do hlubin stanice a pod vozidlem zavře ochranný poklop. Následně vozidlo spustí automatickou diagnostiku vysokonapěťového systému a spojení s akumulátorem a pokud je vše v pořádku, rozsvítí se před řidičem zelené světlo a může opět vyrazit na cesty.
Stanice v Zusmarshausenu má 550 kW přípojku, 13 nabíjecích pozic a je koncipována na sto výměn za den.
Jak je patrné na kontrolním a ovládacím displeji (matný model by byl o něco vhodnější), který má k dispozici údržba stanice, jsou akumulátory během nabíjení napojeny na centrální okruh chladícího systému, jenž zajišťuje optimální teplotu během nabíjení.
11 milionů výměn
Po světě je zatím v provozu více než tisíc výměnných stanic NIO Power Swap Station, ty nejstarší jsou samozřejmě v domovské Číně. Celkem již bylo podle informací společnosti provedeno více než 11 milionů výměn akumulátorů, což by mělo značit, že přinejmenším „dětské nemoci“ systému již mohly být odladěné.
Do roku 2025 chce mít NIO po světě více než 4000 výměnných stanic. V Norsku, kde první stanici spustili na začátku roku 2022, stojí výměna 10 eur (cca 243 Kč) a za každou „doplněnou“ kilowatthodinu platí 20 centů (cca 5 Kč). Je zřejmé, že se vyplatí přijet s dostatečně prázdným akumulátorem.