Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nové hvězdy a tradiční propadáky u STK. Chudnoucí Němci šetří na servisu

Tradiční analýza spolehlivosti na základě dat technických kontrol na německých stanicích STK odhalila, že se Němci kvůli ekonomické situaci o svá auta starají hůře než dřív. Napověděla i to, proč si koupit radši auto od důchodce ze Saska než z Hamburku.
Část 1/3

Vozidla stárnou nejen na tuzemských, ale i na německých silnicích. Vůbec poprvé překonala desetiletou hranici. Průměrné stáří je aktuálně 10,1 roku, přičemž ještě před třemi lety to bylo 9,5 roku. Za poslední dva roky u našich západních sousedů kvůli nedostatku nových vozidel, covidu a dalším problémům vzrostl prodej ojetin.

Tento fakt se odráží i v nárůstu poruchovosti, jak napovídá každoroční statistika spolehlivosti německého TÜV Reportu, která vychází z dat více než 9,5 milionu kontrolovaných aut v období od července 2021 do června 2022. Výsledky pravidelných kontrol v německých stanicích technických kontrol ukazují, že se míra závažných poruch zvýšila z loňských 17,9 % na 20,2 %. To je podle rozboru dat organizace TÜV SÜD důsledek nejen vyššího průměrnému stáří aut, ale také skutečnosti, že kvůli ekonomické situaci i v jinak bohatém Německu stále více lidí šetří na servisu a údržbě. A méně udržovaná než dříve jsou zejména starší auta.

Ojetá Honda Jazz. Když chcete levně jezdit a ne opravovat a platit

Jürgen Wolz z divize Mobility společnosti TÜV SÜD však poznamenává, že přesto stále platí, že vozidla provozovaná v Německu jsou i v pokročilém věku stále v dobrém stavu. „Některá ojetá auta ve stáří šesti až sedmi let, nebo i starší, stále dosahují vynikajících výsledků.“

Mnozí metodice TÜV Reportu vytýkají, že spíše vypovídá o péči majitelů, míchá auta fyzických osob se služebními auty, nereflektuje velké rozdíly v počtu najetých kilometrů a také eviduje pouze poruchy, které souvisejí s předepsanou kontrolou. Přesto může posloužit jako jedno z vodítek při výběru automobilů, a to jak ojetých, tak i těch nových.

Když je béčko áčkem

Pole position převzal od loňského lídra v podobě Mercedesu GLC menší model třídy B s průměrnou výraznou chybovostí pouhá 2 %. I když má na „křížku“ devět let a najeto 90 tisíc kilometrů, vykazuje chybovost jedenáct procent. V tomto věku má vůz průměrně najeto 90 tisíc kilometrů.

V závěsu se drží VW Golf Sportsvan/Plus s chybovostí jen 2,3 %. Tento model i v pokročilém věku jedenácti let s průměrem 105 tisíc najetých kilometrů vykazuje relativně nízký počet závažných poruch (17,4 %).

Ojeté B je nejlevnější cestou k modernímu mercedesu. Je to držák

Na čtvrté místo se propracovalo Audi Q3 s 2,4 %, když odsunulo Volkswagen T-Roc na páté místo. Naopak chvost tabulky vozů s věkem do tří let opanovala Dacia Logan, která dosáhla průměrné výrazné chybovosti 11,6 %. Jen o trochu lépe dopadla Dacia Dokker (10,8 %), následované Volkswagenem Sharan a Citroënem C3 Aircross (oba 9,4 %) a Ford Galaxy (8,1 %) také nedopadl nijak dobře.

Kompaktní třídě nadále vévodí Mercedes-Benz třídy A (2,8 %) a střední třídě opět třída C (3,2 %). Celkový vítěz, třídy B, dále posílil svou pozici v segmentu víceúčelových vozů (2,0 %). Mercedes GLC (2,3 %) je vítězem SUV počtvrté.

Velmi dobrých výsledků ve statistice spolehlivosti německého TÜV Reportu opět dosáhla Honda Jazz, která si drží solidní umístění u novějších i nejstarších vozidel. V prvním případě je na osmém místě s průměrnou výraznou chybovostí pouhých 2,7 % a jednu z horních příček si drží i u jedenáct let starých exemplářů. Naopak tradičně slabý výsledek u starších vozů vykázala Dacia Duster.

Více svalů i místa a digitální vnitřek. První jízda novým Audi Q3

To jsou vozy používané fyzickými osobami, u služebních aut s větším nájezdem je situace mnohem horší. Ve věku 11 let se žádný z vozů byznys třídy od Audi, BMW a Mercedesu Benz nedostal na přední pozice. Kupříkladu nájezd Mercedesu třídy E je v tomto věku 176 tisíc kilometrů.

Porsche 911 je tradičním premiantem většiny kategorií. Je to i tím, že si je majitelé dobře opečovávají.

V Hamburku nejhůře

K nejčetnější trojici závad podle TÜV Report 2023 patří problémy s osvětlením, úniky oleje a vady na podvozku. Například 1,6 % vozidel má již při své první návštěvě ve stanici technické kontroly problém se světlomety. U dalších 0,5 %, tedy až u 45 tisíců vozidel, je již po třech letech provozu registrován únik oleje. Pokud jde o podvozek, a zejména moderní tlumiče, tak poruchovost u novějších aut činí 0,2 % a u ojetin stáří 7 až 11 let se zvyšuje na 1,5 až 5,2 %. To je způsobeno faktem, že starší vozy jejich majitelé již neudržují a neservisují tak dobře jako ty novější.

V tomto směru jsou poměrně velké rozdíly v jednotlivých spolkových zemích. Zajímavé je, že nejnižší míra poruch (16,5 %) je v Sasku. To rozhodně nepatří zrovna k nejbohatším, ale patrně je odrazem toho, že majitelé aut z bývalé NDR jsou ještě z doby komunistické éry zvyklí o své čtyřkolé miláčky lépe pečovat.

Na čele seznamu závad při technických kontrolách na německých stanicích STK se stále drží osvětlení vozidel.

Sasko tak o jedno procento předstihlo i bohaté Bavorsko, kde očividně majitelé aut nelitují prostředků na udržování a rychlejší obnovu svého vozového parku. Naopak nejhůře ze všech spolkových zemí dopadl Hamburk. V tomto druhém největším německém městě prohlídky odhalily závažné závady u 25,6 % všech vozidel. Míra drobných závad se oproti minulému ročníku mírně zvýšila o 1,6 % na 10,7 %. Naproti tomu podíl aut, která absolvovala STK bez jakýchkoli poruch, klesl o 1,8 %.

Pořadí deseti nejspolehlivějších a deseti nejméně spolehlivých aut v pěti věkových kategoriích naleznete v následujících tabulkách.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Arcon Personalservice GmbH
Elektrikář do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...