Tak velká nabíječka v Česku není. Prozkoumali jsme stanici pro 72 elektroaut

Největší nabíjecí hub v ČR umí současně vysokorychlostně nabíjet 11 elektromobilů. Ten v německém Zusmershausenu jich nabije rovnou 72, přičemž v budoucnu to bude dvojnásobek. Nejpomalejší konektor tam zvládne 140 kW, nejrychlejší 475 kW. Sedli jsme do elektrického Volva XC40 a Sortimo Ladepark zajeli prozkoumat.

S téměř vybitým elektromobilem sjíždíme z dálnice A8, obkroužíme dva kruhové objezdy a vjíždíme do největšího nabíjecího hubu ve střední Evropě: Sortimo Ladepark. Architekt měl k dispozici zřejmě jen kružítko a úhloměr, žádná vozovka ani parkovací plocha zde není rovná a platí to i o exteriéru hlavní budovy se zázemím pro řidiče.

Kolem sebe vidíme desítky nabíjecích portů u parkovacích stání, rovnou míříme do zastřešené části, odkud ze stropu visí 24 kabelů pro ultrarychlé nabíjení. Technicky jsou schopné dodat až 1 MW výkonu, zatím jsou však softwarově omezeny do 300 kW. I to je víc než dokáže většina aut na trhu využít. Na poslední čtveřici je limit ještě výše – testovací „Mega Power“ nabíjení má maximální výkon 475 kW.

Z každého hnízda (připomíná Lišku obecnou zespodu) vedou čtyři 300 kW nabíjecí kabely. Volvo XC40 jsme zde dobíjeli výkonem až 150 kW.

Zastavujeme u 300 kW stojanu, bereme nejblíže visící kabel a konektor zapojujeme do auta. V autě to zacvaká a okamžitě se začne nabíjet malým výkonem kolem 4 kW. To je důležité, protože v okolí není žádný displej, žádné tlačítko, žádná čtečka. Autorizaci a platbu můžete zvládnout buď ve svém chytrém telefonu, nebo dojít do budovy, kde je veliký dotykový displej, na kterém vše potřebné vyřídíte.

Trik s pomalým úvodním nabíjením je důležitý – vozidlo totiž provede komunikaci s nabíječkou, kontrolu vlastního systému a spuštění DC nabíjení jen odemčené, takže pokud by nabíjení začalo až minutu dvě po zamknutí vozidla, nespustilo by se.

Platba kartou

V budoucnu to dost možná díky systému plug&charge nebude nutné, ale zatím je potřeba provést autorizaci a platbu. My jsme vyzkoušeli variantu „platíme na místě“, což obnáší vstoupit do budovy, přistoupit k platebnímu terminálu a postupovat podle průvodce.

Platební terminál

V případě že, stejně jako my, stojíte u vysokorychlostních stojanů, máte na výběr jen jeden tarif, tedy „plná rychlost“ za 59 centů (14,40 Kč) za kWh. Vyberete svůj konektor (v našem případě S101) z nabídky těch naposledy připojených, zadáte e-mail pro zaslání faktury, vyberete hodnotu SOC při které se má nabíjení ukončit (implicitně 80 procent) a pípnete platební kartou na čtečce.

Je dobré si zapamatovat číslo konektoru, abyste nezaplatili nabíjení někomu jinému.

Po zaplacení se nabíjení rozběhne plnou rychlostí a na obrazovce se na chvíli zobrazí QR kód, po jehož načtení ve smartphonu vidíte svoji nabíjecí session – uběhlý čas, aktuální nabíjecí výkon a stav akumulátoru. Úplně dole systém kreslí graf s průběhem výkonu nabíjení, takže se můžete podívat, v jaké oblasti je nejefektivnější nabíjení právě vašeho vozu.

Pro ukončení nabíjení stačí odemknout vozidlo a stisknout tlačítko uvolnění konektoru.

Když nespěcháte a chcete ušetřit

Úplně stejný proces – přijedete, připojíte, zamknete, jdete k terminálu – platí i u těch aktuálně šestatřiceti pomalejších terminálů vedle parkovacích míst.

Minimalistické ale šikovné řešení až 140 kW nabíjení. Těchto stojanů nyní v Zusmarshausenu naleznete 36, v budoucnu jich má být 108. Tohle bychom viděli jako řešení na sídlištní parkoviště, samozřejmě v pomalejším AC provedení.

I u těchto sloupků se vozidlo začne dobíjet hned pro připojení, při platbě ale narazíte na rozšířený výběr – buď můžete levněji nabíjet nižším výkonem 35 kW, nebo dráže až 140 kW. Vyšší rychlost je za stejné peníze jako u hlavních stojanů, při nabíjení nižší rychlostí pak kilowatthodina stojí 8,50 Kč.

Mimochodem, takto provedené sloupky by nám přišly zajímavé i třeba na sídliště k chodníkům a na parkovací plochy. Jsou to tenké pružné a částečně gumové sloupky, které ve zdraví odolají i menšímu parkovacímu šťouchnutí a zabírají minimum místa.

Levnější nabíjení je vhodné pro auta s pomalejším nabíjením, nebo pokud nespěcháte, ale například se chcete stavit na oběd v důstojné restauraci, která je součástí zázemí pro řidiče. V případě potřeby jsou k dispozici rozsáhlé, luxusně provedené a čisté toalety v mínus prvním patře. Případně můžete nakoupit v menším obchodě naproti platebnímu terminálu, nebo během pěti minut doběhnout do jednoho ze supermarketů v okolí.

Zajímavá technika

Nejvíce nás v Sortimo Ladepark zaujaly samotné sloupky na pomalejší 35 nebo 140 kW nabíjení, které jsme již výše zmínili. Je to vlastně pružná trubka s držákem konektoru, ze které vykukuje kabel a kde je okruží se stavovou LED. Žádnou elektroniku v něm nehledejte. Výkonová nabíjecí a chladící je totiž schována v nedalekých přístřešcích, řídící systém je centrální s ovládáním ve smartphonu, nebo v hlavní budově. Protože je systém schopen vysokorychlostního nabíjení, jsou kabely chlazené kapalinou a i tento systém je centralizovaný. Jinými slovy ke každému výdejníku vede kabel s DC nabíjecím proudem, datová konektivita za účelem komunikace s vozem a řízení nabíjení a odbočka okruhu chladicího systému.

V bílých kostkách se ukrývá výkonová a nabíjecí elektronika a technika chladícího systému.

Výsledek je jednak prostorově úsporný a jednak mnohem levnější – ušetří se drahé skříně, displeje, ovládací elektronika a a spousta dalších nákladných prvků. Zároveň je lokalitu možné v budoucnosti snadno rozšířit, na parkovišti je k budoucímu osazení připraveno dalších 72 míst. Do těchto míst jsou přivedeny kabely a armatury, po rozšíření nabíjecí a elektroniky v zázemí stačí namontovat výdejníky.

Cesta

Do Sortimo Ladepark jsme to měli přesně 480 kilometrů. Cestou jsme nabíjeli dvakrát, jednou 12 minut, podruhé 33 minut. Zpátky prakticky stejně. Bezmála 1 000 kilometrů v jednom dni nebyl ve Volvu XC40 žádný problém.

V obou případech jsme nabíjeli na Ionity se speciálním tarifem karty Plugsurfing, kterou lze s vozidlem pořídit, nás jedna kilowatthodina přišla na 8 Kč.

Úplně všechny výdejníky – pomalejší i rychlé – jsou připraveny na teoretický budoucí upgrade až na 1 MW nabíjecího výkonu. Ten zatím ale žádná vozidla neumí ani vzdáleně využít. Vnitřní rozvody v areálu jsou realizovány vedením DC 1000 V a celková kapacita je 15 MW. 5 MW zajišťuje fotovoltaická sestava, 10 MW konektivita do přenosové soustavy.

Zastřešená část s ultrarychlými nabíjecími terminály není vysoká a nezvykle prostorná samoúčelně. Počítá totiž s dobíjením autobusů (dva se tam během naší návštěvy protočily) a nákladních automobilů. Uspořádání s kabely visícími ze stropu nám připadá praktické - nic se neválí po zemi a snadno dostanete k libovolně umístěnému portu.

Podle provozovatele je nabíjecí hub v současnosti koncipován na 2000 elektromobilů denně.

Během focení, natáčení, prozkoumávání nabíječek a konzumace currywurstu jsme jsme si potvrdili, že na ultrarychlých nabíječkách lidé netráví nijak dlouhý čas. Většinou se auta zdržela méně než dvacet minut a pokračovala dál.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Čínská automobilka BYD dobývá Evropu. Díky ceně ovládla rakouský tendr

Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se...

Čínské automobilky se na evropském trhu teprve začínají výrazněji prosazovat. Před pár dny se ale...

Dotace na elektrovozy budí rozpaky, reálně auta nezlevní, peníze sebere úvěr

MG5

Dotace na elektromobily? Ano, ale jen pro podnikatele a na úvěr. Český stát se rozhodl podpořit...

Mrznoucí Amerika hřbitovem elektromobilů, odtahovky mají žně

Pokud nemáte možnost vlastního předkondicionování vozu ve vlastní garáži,...

Zima se letos ve Spojených státech amerických opravdu vydařila. Dvouciferné minusové teploty tu...

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...