Tajemný iCar zas nabírá zpoždění. Apple nemá autonomní technologii

  11:00
Ambiciózní projekt Titan, jehož vývoj přijde každoročně společnost Apple na jednu miliardu dolarů, zatím ke svému vyvrcholení nespěje. Vedení společnosti nyní připouští, že vize plně autonomního vozidla, na němž pracují prakticky od roku 2014, není se stávající dostupnou technologií proveditelná.
Projekt Titan, v jehož rámci má vznikat elektrický a plně autonomní iCar, je...

Projekt Titan, v jehož rámci má vznikat elektrický a plně autonomní iCar, je obestřen spekulacemi. | foto: Profimedia.cz

O záměru technologického gigantu vytvořit elektrický a plně autonomní vůz se hovoří přinejmenším posledních osm let. Veškerá debata o tzv. projektu Titan nicméně podléhá zkreslení a informační prostor po celou dobu vyplňují senzace, spekulace a skandály. Zřejmého a potvrzeného je dosud známo jen málo. Společnost Apple se totiž snaží všechny podrobnosti držet pod pokličkou. Což nepřímo nahrává nepodloženým pověstem o tom, že se dílu zatím moc nedaří.

Do ranku ne až tak potvrzených, ale se situací uvnitř vývojového oddělení prý dobře obeznámených lidí, spadá i aktuální informace o tom, že Apple odsunul datum pro debut Titanu na rok 2026. Tento komunikační šum, šepot mediálně vděčných, leč oficiálně zcela nepotvrzených informací, je vlastně charakteristický pro celý projekt Titan.

Odborníci na automobilový průmysl prošli patenty podané technologickou firmou Apple, aby si představili, jak by mohl vypadat navrhovaný vůz této společnosti.

Trefně to už v roce 2016 komentoval šéf konkurenční Tesly Elon Musk slovy: „Je dost těžké něco skrýt a dělat v tajnosti, když si na to najmete tisícovku inženýrů.“ A skutečně, nejrůznějších vývojářů, techniků, designérů a odborníků se už kolem projektu Titan od té doby protočily tisíce. Naposledy v roce 2018, kdy to ještě s Titanem vypadalo opravdu nadějně, na něm pracovalo přes pět tisíc lidí.

Jenže pak nastala doba útlumu, rozvazování pracovních smluv a rušení kontraktů, propouštění. A velmi dynamických změn v přednastavených strategiích. Udržet s takovou fluktuací zaměstnanců záměr utajený pak skutečně nebylo snadné ani pro společnost Apple. V několika posledních měsících to skoro vypadalo, že celý záměr už definitivně zamířil k ledu.

Termín posunul střet s realitou

Aktuální zprávy – od dobře informovaných zdrojů, jež si nepřejí být jmenovány – ale naznačují, že toto „ticho po pěšině“ bylo vyvolané tím, jak se vedení společnosti Apple poněkud nelehce potýkalo s realitou, že původní vize plně autonomního vozidla – stroje zcela bez volantu a pedálů – není se současnou technologií proveditelná.

Stávající podoba a předpokládaný design před-prototypu iCar odráží, že se koncepce i strategie vývoje mnohokrát měnila.

Současný vedoucí projektu Kevin Lynch prý nejprve tlačil na to, aby byl stroj hotový do roku 2025. Nyní už trochu své divoké očekávání snižuje, ale s tím, že v roce 2026 projekt Titan skutečně dotáhne na trh.

Apple nicméně plánuje realizovat o něco méně ambiciózní projekt – elektromobil s pedály a volantem – který bude funkci částečně autonomní jízdy podporovat jen na dálnicích. Mělo by jít o model řízení, které za specifické situace umožní řidiči vyvázat se povinnosti sledovat provoz na silnici a místo toho například sledovat film nebo hrát hru, aby byl včas upozorněn a mohl přepnout na ruční ovládání, kdyby se například dopravní situace zkomplikovala nebo zhoršilo počasí.

V Applu se ještě nerozhodli pro konkrétní design vozu a hypotetické vozidlo, jež jednou snad vzejde z projektu Titan, je zatím považováno za „před-prototyp“. Cílem společnosti je připravit design do příštího roku a do konce roku 2024 mít nastavené funkce. V roce 2025 pak plánuje vůz podrobit rozsáhlému testování.

Nahlédnout společnosti Apple pod pokličku nelze. Mnohé ale vyvodíte z podaných patentů anebo registrovaných značek a domén.

Zkazky o tom, že by snad tento částečně samořízený model měl být designován pro americké dálnice a americký trh (a teprve pak expandovat někam dál do světa) však vedení společnosti Apple, jako už tradičně, odmítlo komentovat.

Co se o Projektu Titan šeptá?

  • Původní vize počítala s designem pro technologii 5. úrovně (úplné) autonomie, tedy zcela nezávislého řízení. Této mety zatím nedosáhla žádná vývojářská firma ani automobilka.
  • Srdcem celého stroje má být výkonný systém palubního počítače s kódovým označením Denali a také soustava patentovaných senzorů a palubního radaru a lidaru.
  • Procesor vozu se svým výkonem vyrovná čtyřem čipům MacApple nejvyšší dostupné řady. Čip pro projekt Titan by měl být „téměř připravený k sériové produkci“, ale ještě je třeba optimalizovat jeho výrobu.
  • Palubní počítač, který se stará o automatické úkoly, využívá bázi ne nepodobnou Tesle. Apple se však plánuje od Tesly lišit tím, že používá kombinaci lidaru a radaru spolu s kamerami. Tato sestava pomáhá vozu určit svou polohu, vidět jízdní pruhy a vyhodnotit, jak daleko je od ostatních objektů a lidí. Tesla sází jen na kamery.
  • Kromě palubního hardwaru má systém i vlastní cloudovou složku pro zpracování některých dat, s využitím umělé inteligence. Apple se při hostingu dat spoléhá na Amazon Web Services, což výrobce iPhonů stojí asi 125 milionů dolarů ročně. To je však jen zlomek z částky zhruba jedné miliardy dolarů, kterou společnost na projekt automobilu ročně vynakládá.
  • Apple zkoumá myšlenku vzdáleného řídicího centra, které by pomáhalo řidičům a ovládalo auta na dálku v případě nouze.
  • Velká část testovacích prací pro vznikající vůz probíhá na bývalé trati Chrysleru u Phoenixu. Testovací areál s kódovým označením „Sahara“ koupila firma zastupující Apple v roce 2021 za sumu 125 milionů dolarů.
  • Apple už několikrát jednal s několika automobilkami o poskytnutí licence na jejich vlastní platformy, ale jediné vážné jednání proběhlo před několika lety s Volkswagenem. Platformy pro elektromobily zahrnují základ vozu, systém kol a baterii.
  • Společnost Apple již dřív hovořila o uvedení vozu, který vypadá podobně jako Lifestyle Vehicle společnosti Canoo. Mělo mít interiér podobný limuzíně, kde by cestující mohli sedět čelem k sobě. Nyní je spíš v plánu vyrobit něco, co se bude víc podobat tradičnímu automobilu, se sedadlem řidiče.
  • Vedení společnosti Apple původně očekávalo, že každý vůz se bude prodávat za víc než 120 000 dolarů (2,76 milionu korun). Nyní je ale spíš tlak na výrobu něčeho do limitu 100 000 dolarů, aby se vůz zařadil mezi základní verze Modelu S od Tesly a EQS od Mercedesu-Benz.
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...