Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autofotka týdne: Velikán, který oživil Bugatti, slaví devadesátiny

V roce 1952 sledoval, jak Bugatti neslavně ukončilo výrobu ve francouzském Molsheimu. O tři desetiletí později, ve věku 59 let, tento technik a tehdy již úspěšný podnikatel odstartoval renesanci Bugatti. Tím mužem byl Romano Artioli, který 5. prosince oslavil 90. narozeniny.
Romano Artioli slaví 90. narozeniny

Romano Artioli slaví 90. narozeniny | foto: Bugatti

„Romano Artioli byl vždy předurčen hrát svou roli v automobilovém průmyslu. Už v dětství dokázala kniha o prostém získání řidičského průkazu zaujmout jeho představivost natolik, že ji četl opakovaně od začátku do konce,“ popisuje automobilka, která dnes patří do světa koncernu Volkswagen.

Sňatek z rozumu: Bugatti patří chorvatskému pavouku, část v něm má Hyundai

Artioli, narozený v roce 1932 vystudoval strojní inženýrství a pokračoval jako autoopravář, než si založil vlastní prodejnu automobilů. Historikové také zdůrazňují, že auta dovážel, díky tomu se potkal s Pavlem Rajmišem, olomouckým rodákem, který ho doprovází – když už ne přímo, tak alespoň na dálku – celý život.

Utajený Čech, co stavěl nejlepší supersport, ladil audi a léčil se Itálií

Artioli v Itálii zastupoval značku Suzuki, prodával ferrari a měl mnoho dalších aktivit. V polovině 80. let se byl úspěšný, že se rozhodl splnit si svůj sen a zahájil jednání s francouzskou vládou o koupi značky Bugatti. V roce 1987 se jeho sen stal skutečností.

Artioli vnímal význam Molsheimu jako symbolického domova značky. „Ale také si rychle uvědomil, že inženýři a designéři, které potřeboval k vytvoření něčeho nesrovnatelného, už v této oblasti nejsou,“ píše automobilka. Znovuzrození Bugatti muselo být podle Artioliho ve znamení vozu, který dostojí heslu zakladatele značky Ettore Bugattiho: „Pokud je to srovnatelné, už to není Bugatti.“

Romano proto potřeboval ty nejskvělejší inženýry, přední technické mozky, nejlepší zařízení a designéry s velkými vizemi – a intuitivně je hledal v italské Modeně.

V letech, které následovaly od konce 80. let, postavil supermoderní závod na výrobu automobilů na ploše o rozloze 240 000 metrů čtverečních v blízkosti značek Ferrari, Maserati, De Tomaso nebo Lamborghini. Součástí byla administrativní budova, designové studio, vývojové a testovací laboratoře, výrobní haly, zkušební dráha, stylová jídelna a výstavní prostor.

„Založil úzký tým lidí, vedený některými z největších inženýrů a designérů své generace. Byl to tým, který nemohl dát dohromady v Molsheimu, ale chtěl replikovat obrovský smysl pro hrdost a komunitu, který Ettore Bugatti založil ve Francii,“ líčí historici automobilky.

Vášeň, smůla, sabotáž. Smutný příběh fantastického supersportu Bugatti

V Artioliho týmu působila největší jména své doby: Nicola Materazzi, Marcello Gandini, Giampaolo Benedini. Ti vytvořili nejlepší a nejrychlejší supersportovní vůz na světě. Bugatti EB110 byl první sériově vyráběný karbonovým supersport. Měl pohonem všech kol, poháněný čtyřmi turbodmychadly přeplňovaným dvanáctiválcem s 3,5litrovým objemem dávajícím 560 koní výkonu.

Odhaleno bylo v den 110. narozenin Ettore Bugattiho, v Paříži roku 1991, proto EB110.

Tady stavěli legendární bugatti, supersport se smutným koncem. Je to 25 let

„Zatímco všichni ostatní vytvářeli závodní auta pro silnice, jeho (Artioliho - pozn. iDNES.cz) myšlenkou bylo usilovat o vytvoření ultimátního GT. A to s technologiemi, které u silničního vozu dosud nebyly použity, a s nadčasově elegantním designem. Bylo to v každém smyslu pravé Bugatti,“ popisuje Achim Anscheidt, šéfdesignér dnešního Bugatti.

Auto se okamžitě stalo automobilovou ikonou. Snad největším fanouškem EB110 byl v té době Michael Schumacher, který si v roce 1994 koupil svůj žlutý EB110 SS.

„Přestože byl Romanův zázračný úspěch označován jako skutečný futuristický automobilový výtvor, nemohl konkurovat nadcházejícímu vážnému globálnímu hospodářskému poklesu,“ popisuje dnes firma ve zkratce konec Artioliho Bugatti. 23. září 1995 Romano vyhlásil bankrot. V opuštěné továrně nazývané ‚Fabbrica Blu‘ dodnes zůstávají propisky a dokumenty, které po odchodu Artioliho týmu zůstaly na pracovních stolech, kalendáře visí na stěnách…

Bugatti ovšem brzy znovu ožilo pod velením dalšího velikána světa aut, Ferdinanda Piëcha. Ale to už je jiná historie.

Zemřel despota, génius, šílenec a největší osobnost světa aut

Dnes se automobilka k Artioliho odkazu hlásí a uznává jeho přínos pro její znovuzrození. Na počest EB110 postavilo novodobé Bugatti v roce 2019 unikátní model Centodieci, při jehož tvorbě Bugatti komunikovalo s řadou původních tvůrců vozu, z nichž mnozí vzpomínali na své zážitky se slzami v očích. Vůz, jehož vzniklo v limitované sérii pouhých 10 kusů, vychází z modelu Chiron a pod kapotou má dvanáctiválec o výkonu 1 176 kW.

  • Nejčtenější

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...