Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Levnou elektromobilitu Brusel zas odsunul. Baterie musí být eko

Je elektromobil ekologický, protože při jízdě neprodukuje emise, nebo je to jedna velká lež, protože výroba a likvidace baterií je tak velký zásah do přírody, že to bezemisní jízdu nevyváží? Nový zákon schválený v Bruselu by do toho měl vnést trochu světla. Přelomový zákon o bateriích vyžaduje, aby těžba i výroba byly ekologické.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Volkswagen

Zákonodárci Evropské unie se shodli na nařízení o bateriích, které by se mělo postarat o to, aby baterie byly šetrnější k životnímu prostředí v celém životním cyklu, tedy od těžby surovin přes výrobu baterií až po jejich recyklaci. Akumulátory pro elektromobily vyráběné v Evropě by podle představ zákonodárců měly být nejekologičtější na světě.

Od poloviny roku 2024 budou muset výrobci udávat uhlíkovou stopu baterií, odhadovanou od těžby materiálů až po recyklaci. Od roku 2027 pak na základě těchto údajů o uhlíkové stopě bude stanovena nejvyšší přípustná hranice pro uhlíkovou stopu baterií prodávaných na evropském vnitřním trhu. Od roku 2027 budou také limity pro výrobce baterií, kolik procent užitého materiálu se bude muset dát znovu využít – u lithia polovina, u niklu a kobaltu devadesát procent. Cíle se k roku 2031 ještě navýší. Navíc bude povinné ve výrobě užívat tyto recyklované materiály – lithium a nikl aspoň z šesti procent, kobalt z šestnácti.

„Dosud je hlavní obavou a obsahem protestů proti ‚ekologičnosti‘ baterií právě těžba nerostných surovin, zpracovatelské aktivity v chemickém průmyslu a obava z možné ekologické zátěže spojené s ‚vyhazováním‘ starých baterií. Nyní bude muset být celý výrobní postup od těžby materiálů až po recyklaci sledován, s digitálním pasem a dostupnými informacemi o jednotlivých fázích životního cyklu. Opětovné využívání recyklovaných materiálů bude hrát časem mnohem větší roli,“ vysvětluje Michal Hrubý, výzkumný pracovník Institut pro evropskou politiku Europeum.

Mohlo by se zdát, že nařízení ohrozí evropský průmysl, když stanoví přísná pravidla pro evropské výrobce, ale zároveň bude dovážet baterie z Asie, které tyto standardy nesplňují. Nařízení však bude regulovat baterie prodávané na evropském trhu bez rozdílu místa výroby baterií.

Evropa táhne proti lithiu. Potřebuje ho ovšem pro nařizované elektromobily

„Přestože v návrhu Evropské komise nenajdeme jediné odvolání na Asii nebo konkrétně Čínu, návrh zároveň slouží jako obrana proti levným bateriím na evropském trhu, které by ovšem nesplňovaly téměř žádná kritéria udržitelnosti,“ říká Michal Hrubý a zdůrazňuje: „V tomto případě opravdu levné neznamená nekvalitní. Pouze musíme akceptovat fakt, že technologicky a průmyslově jsou například v Číně aspoň o deset let napřed. Ceny baterií jsou z mnoha důvodů nižší (dlouhodobá průmyslová strategie a cílená podpora bateriového průmyslu, práva k těžbě surovin, know-how zpracování surovin, úspory z rozsahu atd.). Dojde k vytvoření podmínek, které budou muset plnit jak původem tuzemské, tak například čínské baterie prodávané na evropském trhu. A to nejen z pohledu environmentálního, ale také sociálního (těžba surovin).“

Otázkou ovšem je, jaký vliv bude mít toto nařízení na ceny baterií. Ty už teď rostou a elektromobily zdražují, místo aby zlevňovaly. Podle každoročního průzkumu cen baterií, který provádí agentura Bloomberg, se ceny od roku 2021 do roku 2022 zvýšily o sedm procent. Dosavadní trend byl přitom opačný. Po víc než deseti letech poklesu vzrostly v roce 2022 průměrné ceny lithium-iontových bateriových baterií ve všech odvětvích na 151 USD/kWh. Z regionálního hlediska byly ceny bateriových sad nejlevnější v Číně, a to 127 USD/kWh. V USA a Evropě byly vyšší o dvacet čtyři procent.

Budoucnost bez aut. Elektromobil bude jen pro bohaté, přiznali šéfové automobilek

Trakční baterie tvoří až padesát procent ceny elektromobilu, nezlevňující akumulátory jsou tak významnou překážkou na cestě k levným elektrovozům. Právě na bateriový pohon má ovšem Evropa pod diktátem evropské legislativy přejít.

„Ještě před osmi lety automobilový průmysl očekával, že náklady na kilowatthodinu energie z baterií klesnou do pěti let o sto dolarů,“ řekl letos v říjnu na autosalonu v Paříži šéf Renaultu Luca de Meo. „Je to směr, kterým sice jdeme, ale nejsme tam. Cenová parita mezi vozy se spalovacími motory a elektromobily je nám zatím vzdálená. A těžko říct, kde budeme za dalších pět let, když se cena kobaltu pro výrobu baterií zdvojnásobí každého půl roku.“

Baterie rychle nezlevní, chybí průlom, tvrdí expert na elektromobily


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Hasiči řešili mimořádný počet zásahů, trápí je „neuhasitelné“ elektromobily

Oheň zachvátil brzy ráno nízký průmyslový objekt v Otrokovicích. (23. srpna...

VIDEO Přes šest tisíc případů za loňský rok museli řešit hasiči ve Zlínském kraji. Statisticky jde o...

Tesla chystá operaci Sekvoj. Malý dostupný Model 2 vyjede v červnu 2025

Průkopnický výrobní proces Tesly „Unboxed Vehicle“ má zjednodušit, zrychlit a...

VIDEO Sekvoj. Právě jméno tohoto mohutného stromu, dorůstajícího do značných výšek, nese projekt nového...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...