Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O práci se zaměstnanci automobilek bát nemusí. Můžou montovat bicykly

Každá akce vyvolá reakci. Chválené inovace v evropských automobilkách, které v menší či větší míře přechází na výrobu elektromobilů, mají za výsledek zeštíhlování výrobního procesu a propouštění nadpočetných zaměstnanců. O práci se prý bát nemusí – mohou například montovat bicykly, tvrdí asociace dodavatelů.

Propouštění zaměstnanci z výroby součástek pro automobilový průmysl můžou najít uplatnění. | foto: Profimedia.cz

Evropská asociace dodavatelů automobilů (CLEPA) sdružuje na tři tisícovky společností, které zásobují technologiemi a součástkami přes sto dvacet automobilek z celého světa. V zemích EU tak asociace zastupuje přibližně 3,4 milionu pracovníků, kteří přímo či nepřímo sytí automobilový průmysl. Do budoucna jich však tolik zapotřebí nebude. Zaměstnanců ani součástek.

K sestavení spalovacího motoru je totiž potřeba stovek dílčích komponent, na jejichž výrobě se podílí značné množství společností. Nastupující elektromobily si ale těchto rozmanitých vnitřních součástí a technologií žádají výrazně méně, a proto – už nyní – dochází k výraznému zeštíhlování dodavatelských řetězců. Roli při omezení výroby sehrává i konkurenční tlak Číny.

Čína útočí elektroauty. Má rekordní export a plánuje továrny v Evropě

V krátkosti řečeno, do dalších let se očekává, že se u evropských výrobců bude propouštět. Ve velkém.

Zanikající pracovní pozice

Složité počty

Zaměstnanost v autoprůmyslu v zemích EU:

Počet lidí pracujících v EU je 187 milionů. V oblasti výroby z toho pracuje 29,3 milionu lidí.

Přechod na elektromobilitu částečně pocítí přibližně 13 milionů z nich – zejména ti, kteří pracují v oblasti služeb a servisu automobilového průmyslu (může jít o opraváře v autoservisu, i techniky sestavující výrobní linky).

Silně ovlivněna, přímo i nepřímo, bude zaměstnanost 3,4 milionu zaměstnanců, dodávajících technologie a součástky pro automobilky.

Asi nejintenzivněji pak pocítí dopady elektromobility 2,5 milionu pracovníků, kteří spalovací automobily montují. Ti se výhledově stanou nadpočetnými téměř všichni.

CLEPA očekává, že úplný přechod na elektromobilitu připraví do roku 2040 o práci nejméně půl milionu pracovníků dodavatelsko-výrobních řetězců. Mělo by jít až o 8,4 procenta stávající pracovní síly v Evropě, specializované na oblast spalovacích motorů.

Na druhé straně, za tutéž dobu elektromobilita vytvoří v automobilovém průmyslu až 275 tisíc nových pracovních pozic. Háček je v tom, že mezi specialisty výroby součástek pro spalovací motory a specialisty výroby součástek pro elektromobily existuje jen malý překryv.

„Desetiletí praxe v montování filtrů pevných částic je nedostatečnou průpravou pro sestavování elektromotorů. A přeškolení stávajících zaměstnanců s vhledem do výroby klasických motorů je ekonomicky neperspektivní,“ uvádí CLEPA.

Podle asociace se ovšem v Evropě otevírá prostor, v němž by tito propouštění mohli v rámci své kvalifikace nalézt profesní uplatnění. Mohli by montovat jízdní kola. Ta šlapací, i ta na baterky.

Výroba bicyklů totiž v Evropě zažívá, prakticky už od roku 2000, boom. Loni bylo vyrobeno 16,1 milionu jízdních kol a dalších 22 milionů jich bylo prodáno. V součtu obrat z prodeje činil v zemích EU a Velké Británii 19,7 miliardy eur. A vytvořený trh i nadále vykazuje známky růstu, žádá si nové pracovní síly.

Čínský útok vozovou hradbou. Poznejte automobilky, které se hrnou do Evropy

CLEPA usuzuje, že právě do této rozvíjející se oblasti by mohli přejít propouštění zaměstnanci. A po úpravě výrobních procesů by tu prostor mohli objevit i výrobci součástek do spalovacích motorů. Sami producenti jízdních kol aktivně vybízejí propouštěné pracovníky, aby se zapojili do rostoucího cyklistického průmyslu.

Ještě před deseti lety by cyklistický průmysl znalost obsluhy montážních linek nedocenil. Teď už ano.

Jízdní kola mají budoucnost

Ředitel Evropské cyklistické federace Philip Amaral usuzuje, že růst výroby jízdních kol je ideální pro zužitkování dovedností bývalých dělníků automobilového průmyslu. „Cyklistický průmysl v Evropě může absorbovat až stovky tisíc nových pracovníků, kteří budou mít svářečské, elektrifikační a montážní dovednosti. Při výrobě rámů kol, sestavování součástek a příslušenství náležitě doceníme jejich znalosti,“ říká. Sám očekává, že do dalších let se počet zaměstnanců v cykloprůmyslu ze stávajících zhruba 85 tisíc zdvojnásobí.

Zápisky z Paříže: Večeře u prezidenta a plán Číny na vyhladovění Evropy

Podobně to vidí i Manuel Marsilio, šéfmanažer Evropské konfederace cyklistického průmyslu. „Zvlášť po nástupu elektrokol vidíme, jak blízko si stojí průmyslová výroba automobilů a e-kol. Ještě před deseti lety bychom do výroby bicyklů nejspíš nehledali pracovníky, kteří jsou schopní obsluhovat robotické linky – které byly vlastní jen automobilkám – ale dnes už vidíme, že to bez nich nepůjde.“

Propuštění lidé se zkušenostmi z dílen automobilek jsou tedy ideální zaměstnanci pro rozvoj evropského cykloprůmyslu. Který je na vzestupu od chvíle, kdy se EU odhodlala plně podpořit elektromobilitu. Budoucnost osobní mobility do dalších dekád tedy nemusí mít jen podobu aut na baterky, nejspíš vyrobených v Číně. Ale klidně i šlapacího kola smontovaného v Evropě.

Konec držkopádů přes řídítka. ABS pro bicykly je zázrak


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...