Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Těžká váha. Elektromobily drtí parkoviště, nejsou na ně stavěná

Možné komplikace zaváděné elektromobility nesouvisí jen s nedostatečnou infrastrukturou dobíjecích stanic. Britští stavitelé varují, že převážná většina jejich vícepodlažních podzemních parkovišť a garážových domů není navržena na průměrnou vyšší hmotnost automobilů na baterky. Jsou příliš těžké.

Britské stavební normy pro víceúrovňové parkování vznikalo v době, kdy osobní vůz nevážil víc než jednu tunu. | foto: Profimedia.cz

V krátkosti: užívané britské stavební vyhlášky, poplatné pro budování veřejných parkovišť, pocházejí z roku 1976. Z časů, kdy nejpopulárnějším vozem na britských silnicích byl Ford Cortina, a podle ní napočítaný průměr hmotnosti osobního vozidla se pohyboval do limitu jedné tuny. Většina z přibližně 6 000 podzemních garáží i vícepodlažních nadzemních parkovacích domů, které v Británii dnes stojí, tomu stavebními normami odpovídá.

Háček je v tom, že nové modely typicky městských elektromobilů váží víc. Zatímco štíhlá kráska Cortina vážila 960 kilogramů, současný Peugeot e-208 váží tunu a půl. Tesla Model S dokonce přes dvě tuny.

Nic proti tlouštíkům (dnes jim ostatně ani nemůžete říct, že jsou tlustí), nadprůměrně vyšší hmotnost moderních elektromobilů se odvíjí od toho, že jen jejich samotné baterie váží několik set kilogramů. Vnitřní komponenty činí elektromobily velmi těžkými, jejich zátěž je rozložena po celém podvozku, od nápravy k nápravě. Mělo by to vadit?

Podle Britské asociace provozovatelů parkovišť (BPA) ano. Z něčeho, co zprvu vypadá jako snaha hledat „chybu v každém řešení“, se totiž může brzy stát skutečná potíž. Jakmile v jedné takové průměrné nadzemní či podzemní garáži začne parkovat nadpoloviční počet elektromobilů, může být reálný problém skutečně na spadnutí, varuje asociace.

Mohelnice vybudovala na nově vybudovaném autobusovém nádraží podzemní...

Elektromobilita není lehká věc

„Když se podíváte na průměrnou hmotnost vozidel vyjíždějících dnes z automobilek, ta otázka vás prostě napadnout musí,“ říká Chris Whapples, stavební inženýr a člen BPA: „Jsou současné stavební normy skutečně adekvátní? Pokud je vozidlo těžší, než pro jaké bylo parkoviště původně navrženo, bude to mít následky.“

Takové následky nemusí být nutně jako z katastrofického filmu v podobě zhroucení celé stavby. Ale rozhodně povedou k většímu opotřebení, zkrácení životnosti, vyšším nákladům na údržbu parkoviště. Podle BPA není otázkou jestli, ale kdy se to stane. „Proto jsme doporučili, aby se na všech starších parkovištích prováděla kontrola zatížení,“ dodává Whapples.

Obavy BPA přitom nejsou plané. Loni byl totiž každý desátý nový prodaný automobil elektrický, dalších sedm procent bylo hybridních. Ve Velké Británii dnes jezdí odhadem 620 000 aut na elektrický pohon a 440 000 plug-in hybridů. Očekává se, že do konce letošního roku prodeje překonají diesely.

Britská města jedou problému naproti zaváděním nízko a ultranízkoemisních zón v centrech. Těmi si v podstatě garantují, že na jejich parkovištích nad zemí i pod zemí bude převaha těžkých osobních vozů.

Příliš těžké novinky

Trend nárůstu průměrné hmotnosti automobilů přitom není vlastní jen Britům. Nejlehčí přitom zůstává japonský vozový park, který přibral na váze za posledních deset let jen okolo čtyřiceti kilogramů, ale německý už skoro dva metráky a čínský dokonce tři. V praxi to znamená, že průměrná hmotnost japonského osobního vozu dnes činí 1 200, čínského 1 450 a německého 1 460 kilogramů.

Hmotnost „průměrného“ evropského osobního vozu za národními průměry trochu zaostává – dnes činí 1 324 kilogramů. Ale i to je pořád skoro o 30 % více než v 80. letech. Tedy v časech, kdy se v evropských metropolích ve velkém rodily stavební normy pro vícepodlažní nadzemní a podzemní parkoviště.

Své o tom vědí například ve Španělsku, kde mají jedny z nejstarších víceúrovňových garážích na světě a kde hmotnost automobilů už schválené normy pro stavby garáží překonala. Svou zásluhu na tom má i narůstající obliba objemných neelektrických SUV. Paradoxně, nejmenší problém s tím dnes mají ve Státech, jediné zemi světa, kde auta průměrně kilogramy ztrácejí. Jejich garáže, stavěné na rozdíl od těch britských pro těžkotonážní osobní vozy, komplikace se statikou zatím nečekají.

Parkoviště jen pro staré

Britská asociace provozovatelů parkovišť oslovila Institut stavebních inženýrů – státní organizaci, která kritéria a normy pro stavební vyhlášky navrhuje – s žádostí o aktualizaci. Stavební inženýři by na úpravě britských norem měli začít pracovat hned v lednu 2023. I oni v tom prý vidí závažný problém.

Situace kolem vícepodlažních podzemních parkovišť a parkovacích domů, jež nejsou stavěné na zátěž moderních elektromobilů, nemá zrovna lehké řešení. Případná aktualizace stavebních norem totiž ovlivní jen připravované a vznikající projekty garáží. Ty staré si budou žádat zpevnění, posílení konstrukce.

„A to se může pro jejich provozovatele ukázat být neúměrně nákladné,“ doplňuje Whapples. Očekávatelnou reakcí je snížení dostupného počtu parkovacích míst a následné zvýšení ceny za parkování. Anebo omezení vjezdu na parkoviště podle hmotnosti. Může být, že pak Britové s ekologickým elektrovozem místo k parkování ani v nízkoemisní zóně nenaleznou.

Navíc se tu rýsuje, a to nejen v Británii, další potíž. Normovaná nosnost mostních těles, přejezdů a dalších součástí dopravní infrastruktury. Příliš těžké elektromobily tak mohou budoucím generacím vystavit pořádně tučný účet.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Naše auta mají náskok díky inovacím, tvrdí Číňané. Popírají dotace

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO Rychlý rozkvět výrobců elektromobilů v Číně nebyl způsoben dotacemi, ale inovacemi. Obvinění ze...

Budoucností obchodu je služba. Z prodejce se stává poradce, říká šéf Agrotecu

Martin Rada, CEO Agrotec Group

VIDEO Nejistota, která tlumila v předchozích měsících poptávku domácností, dolehla i na tuzemské farmáře...

Chce Tesla místo levného elektromobilu samořízené taxi? Lži, tvrdí Musk

Únik informací z interního memoranda potvrzuje, jak mají servisní technici...

Americká automobilka Tesla zrušila plán výroby levného elektromobilu, informuje v pátek agentura...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...