V 18 evropských zemích vyjdou celkové náklady na vlastnictví a provoz elektromobilu výhodněji než v případě spalovacího vozu. Vyplývá to z aktuálního vydání analýzy Car Cost Index, kterou každoročně zveřejňuje leasingová společnost LeasePlan. Sběr dat probíhal ve 22 zemích včetně České republiky. A právě v ní potvrdil, že ČR k těmto státům nepatří. Rozdíl je v hlavně v dotacích. Některé země jsou v této oblasti štědré.
V Polsku elektroauto ekologické není. Jede na uhelné elektrárny, říká expert |
„Hlavním důvodem je minimální podpora elektromobility ze strany státu. Zatímco v některých zemích aktivní vládní politika rozhýbala prodeje elektrických vozidel na takovou úroveň, že dnes už tam některé pobídky snižují nebo ruší, u nás jsme se systematickou podporou elektromobility v podstatě ještě nezačali,“ říká Martin Brix, generální ředitel české pobočky společnosti LeasePlan.
Růst cen elektřiny zatím poměr neotočil
Klíčovým zjištěním analýzy je, že navzdory růstu cen energií zůstávají výdaje na pohon u elektromobilů výrazně nižší položkou v celkových nákladech, než je tomu u automobilů jezdících na benzin nebo naftu. Zatímco u elektromobilů představují výdaje na palivo 15 % celkových nákladů, u benzinových vozů je to 23 % a u naftových 28 %.
Švédsko zrušilo dotace na bateriové vozy, ze dne na den |
Provoz elektrických vozů je ve většině evropských zemí srovnatelný, nebo dokonce levnější než provoz konvenčních vozidel. Studie ukázala, že kompaktní elektromobily jsou nákladově konkurenceschopné v 18 z 22 zemí, standardní elektromobily střední velikosti v 19 státech a prémiová vozidla střední velikosti v 18 zemích.
Průměrné měsíční náklady na provoz a vlastnictví automobilu bez ohledu na druh pohonu se přitom velmi liší – od 905 eur (22 000 Kč) za měsíc v Řecku po 1 313 eur (31 900 Kč) ve Švýcarsku. V České republice dosahují průměrné měsíční výdaje 1 144 eur (27 800 Kč).
Projeli jsme největší elektrické audi. Z e-tronu je bateriová Q8 |
V roce 2022 se studie Car Cost Index soustředila na nákladovost provozu automobilů ze čtyř segmentů trhu: menších modelů nižší třídy, kompaktních vozů, standardních vozidel střední třídy, která jsou nejčastěji zastoupena ve firemních flotilách a patří sem například Škoda Enyaq, a prémiových aut střední velikosti.
Dotace nebudou navždy
Otázkou je, jak se budou celkové náklady na vlastnictví vozu vyvíjet v roce 2023. Ceny za nabíjení a elektřina vůbec v poslední době spíše rostou, naopak ceny pohonných hmot ke konci roku klesaly. Ale především řada dříve štědrých zemí dotace na elektromobily omezuje nebo ukončuje.
Dotaci na elektroauto by podle Jurečky mohly dostat i domácnosti |
Zatím se to týká především plug-in hybridů, ale omezení podpory čeká i elektromobily. Například ve Švédsku měl loni nárok na tzv. klimatický bonus každý kupec nového vozu s emisemi nižšími než 60 g CO2 na kilometr. Nová švédská vláda však tento bonus překvapivě v listopadu ze dne na den zrušila. Nárok budou mít jen vozy s emisemi nižšími než 30 g/km.
Německo od letošního ledna zrušilo podporu pro nákup plug-in hybridů, a to zcela. U elektromobilů pak podpora klesla. Nejvyšší příspěvek na elektromobil bude nově činit 4 500 eur místo dosavadních 6 000 eur pro automobily s cenovkou do 40 000 eur.
Německo od ledna výrazně omezí podporu elektromobilů, hybridy na ni nedosáhnou |