Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hloupé slabiny chytré elektroniky. Auta ohrožují hackeři, i přes nabíječku

Pokročilé technologie, integrovaná elektronika, neustálé připojení k síti. Z potěšujícího uživatelského komfortu výbavy moderních vozů nicméně plynou i rizika. Čím víc jsou napojené na nejrůznější systémy, tím jsou zranitelnější z pohledu kyberbezpečnosti a roste hrozba hackerských útoků.

Že sedíte za volantem ještě neznamená, že svůj vůz řídíte. | foto: Aspen PR

Jaké obslužné funkce ve svém automobilu máte pod kontrolou přímo vy sami a jaké zprostředkovaně řešíte přes palubní infotainment? Dokázali byste se ještě vůbec nějak dostat z kabiny vlastního vozu, kdyby se auto rozhodlo, že vás ven prostě pustit nechce? To není potrhlý scénář k novému sci-fi hororu, ale reálný popis situace, jež klidně může nastat. Pokud na váš vůz zacílí počítačový pirát, hacker.

Auto vás zná líp než vy sám. Ví, kdy jezdíte k milence a kam cvičit

Tito novodobí kyberpobertové, jinak nadprůměrně schopní programátoři, povětšinou zneužívají své důkladné znalosti stavby operačních systémů k tomu, aby do nich nelegálně pronikli. A nějak pozměnili jejich procesní nastavení ke svému prospěchu. Dostali se k citlivým datům, zcizili důvěrné informace, poškodili systém.

Nemusí se přitom dobývat jen do vašeho e-mailu nebo usilovat o přístup na váš bankovní účet. Mohou využít neoprávněného přístupu, aby vám ukradli auto. Nebo aby ho na dálku řídili. I s vámi uvnitř.

Nový způsob, jak zabránit krádeži auta. Strčte klíčky do lednice

Vaše auto teď řídíme my

Primárně zatím sloužil a slouží takový hacking k překonání bezpečnostních systémů, k usnadněnému vniknutí do vozidla a jeho krádeži. Ale s rostoucím množstvím elektronických prvků a připojeného softwaru narůstají i další rizika.

Až nechvalně proslulým se v tomto ohledu stal před sedmi lety simulovaný „experiment“ žurnálu Wired, při němž hackeři na dálku pronikli do jedoucího Jeepu Cherokee. Zapnout řidiči větrání, pustit nahlas muziku nebo mu udělat z interiéru vozu saunu? Jsou to jen maličkosti, škádlení.

Schovejte si Toyotu. Internet nabízí přístroj, kterým ukradne auto i amatér

Ale hackeři také dokázali snížit viditelnost řidiče sepnutím ostřikovačů, donutili při jízdě na dálnici auto zrychlovat a zpomalovat, při pomalé jízdě paralyzovali brzd, a nakonec auto zcela odstavili z provozu. Byla to jen řízená ukázka, názorná demonstrace toho, co všechno někdo může svévolně udělat, zatímco sedíte za volantem bez možnosti to jakkoli kontrolovat.

Hodí se zmínit, že luxusnější moderní automobil v sobě dnes skrývá stovky elektronických prvků, víc než čtyři kilometry kabelů a drátů. A miliony řádků softwarového kódu.

Chytřejší auto je zranitelnější

„V podstatě jakákoli vozidla, která v dnešní době opustí výrobní linku, obsahují integrované obvody, které řídí různé funkce,“ vysvětluje Michal Merta, ředitel pražského Cyber Fusion Centra společnosti Accenture. „Ovšem s nárůstem objemu elektroniky a obslužného softwaru se přímo úměrně rozrůstají možnosti útočníka, který se může pokusit danou funkčnost zneužít ve svůj prospěch.“

Mezi takové kritické funkce patří například brzdy, airbagy, bezpečnostní pásy, řízení spalování či efektivní spotřeby, senzory sledující tlak v pneumatikách, informace o poloze vozidla, služby zlepšující komfort řidiče během jízdy.

Hackeři unesli jeep i s řidičem, 1,4 milionu aut proto jede do servisu

Hackeři se v první řadě zaměřují na to, z čeho mohou mít přímý užitek. Proto se jejich hlavní zájem soustřeďuje na to, jak vozidlo odcizit. U bezklíčkových systémů odemykání se většinou zloději snaží odposlechnout a napodobit sekvenci signálů, které majitel vozidla vyšle.

Pokud chtějí být hackeři úspěšní, musejí být vždy krok před výrobci. Jakmile automobilky zareagovaly tím, že pevnou sekvenci signálů vysílaných ovladačem nahradily variabilní plovoucí sekvencí, útočníci nasadili dlouhodobější odposlouchávání a prediktivní metody odhadu potřebného sledu signálů.

Neznámý USB disk byste do vlastního počítače bez důkladné antivirové kontroly nejspíš nestrčili. Ale co nabíječku do auta u veřejné dobíjecí stanice?

Rizikem jsou i dobíjecí stanice

Přes auta se dají napadat i další systémy. Například dobíjení elektromobilu u veřejné dobíjecí stanice může být docela rizikové. Dává totiž možnost průniku do domácích a firemních sítí. Mezi automobilem a technologií dobíjení dochází totiž k přímému datovému spojení. A proto je zde reálné riziko napadení.

Nezvaní hosté se pak mohou například volně pohybovat v řídicím i bezpečnostním systému vozidla, což má svá velká nebezpečí. V nedávno zveřejněném testu odborníci prověřili nabíječky několika značek a ukázalo se, že u některých z nich by sofistikovanější útok umožnil hackerovi přístup do wi-fi sítě.

Následně by pak bylo možné sledovat provoz v síti nebo dokonce ovládnout zařízení, která jsou do ní připojená. Navíc získání vzdáleného přístupu k nabíječce do auta znamená, že útočník nad ním získá plnou kontrolu, tedy i zablokuje přístup majiteli.

„Většina moderních automobilů je vybavena internetovým připojením, které umožňuje cestujícím a řidiči snadný přístup k zábavě, navigaci a informacím. Připojení auta k internetu ho ale vystavuje většímu nebezpečí vzdálených útoků,“ říká Ondřej Ševeček, odborník na bezpečnost z Počítačové školy GOPAS.

Mezery v bezpečnosti systému

Na letošní konferenci Black Hat tak například ukázali odborníci z týmu Sky-Go další úspěšný hack automobilu. Konkrétně se jednalo o Mercedes-Benz třídy E, v jehož softwaru byl nalezen více než tucet slabých, zranitelných míst.

Zloději - hackeři využívají svých dovedností k překonání bezpečnostních prvků automobilů. Zatím.

„Ty umožnily útočníkům třeba vzdáleně otevřít dveře nebo nastartovat motor,“ dodává Ševeček. „Stále více zařízení přitom obsahuje čipy, které shromažďují a odesílají informace nebo jsou dokonce zapojené do firemních sítí a cloudových řešení, a jejich zabezpečení je velkou výzvou pro odborníky na kybernetickou bezpečnost.“

Potěšující uživatelský komfort výbavy moderních vozů tak nebezpečně otevírá dveře příležitostí i těm, co na dálku pro svou vlastní zábavu rozhodnou o tom, že vy ze svého vozu vlastního nevystoupíte.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...