Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Blesk je brácha nejprodávanějšího auta USA. V útrobách mu bzučí elektrony

Odložme teď stranou všechny koncepční výhrady, které máme k elektromobilitě, a že jich je víc, než by se vešlo na korbu tohoto plnotučného pickupu. Pojďme se projet pravým americkým exotem, jemuž místo dunění osmiválce bzučí pod obrovskou kapotou elektrony. Nasedněte na palubu Fordu F150 Lightning.

A bzučí pěkně tiše. To je první věc, která vás zaujme. Podvědomě čekáte ryčný zátah nějaké šestilitrové „heminy“, ale za necelé čtyři sekundy vystřelíte jako Buzz Aldrin na orbit v naprosté tichosti. Neslyšíte ani šustění obřích dvaadvacetipalcových kol, tak skvěle je podvozek odhlučněný.

Ford F-150 Lightning

Je to lahoda. Ve své nejsilnější variantě, kterou nám české zastoupení Fordu na jeden den půjčilo, vezete na palubě baterie o využitelné kapacitě 131 kWh (pro srovnání, nejsilnější Škoda Enyaq má 77 kW) a dva elektromotory – přední a zadní. Zajišťují pohon všech čtyř kol a dohromady skládají ohromující výkon 433 kilowattů (580 koní) a točivý moment neuvěřitelných 1 050 newtonmetrů. Výsledek? Přidáte v podstatě v jakékoli rychlosti, a nejlepší na tom je, že šťáva z baterií neubývá takovým tempem, jak by člověk přivyklý běžným elektroautům čekal. Management hospodaření s energiemi i schopnosti rekuperace se neustále zlepšují, takže když nám „stopadesátka“ při startu slibovala dojezd 421 km, po ujetí 200 km (a většinou po dálnici na povoleném maximu!) zbývala v bateriích šťáva na 190 dalších kiláků. Odchylka od ideálu tedy bylo něco kolem 30 km, tedy asi sedm procent. To je hodně dobrý výsledek, který dává jistotu, že oněch zhruba 400 km ujedete i v zimě – auto jsme měli týden před Vánoci, kdy se teploty pohybovaly pod bodem mrazu. Co se nabíjení týče, nejsilnější 150kW nabíječka doplní baterii z 15 na 80% za 41 minut, slabší (a běžnější) 50kW pak za dvě hodiny. Z obyčejné zásuvky by to pak trvalo 19 hodin.

Superpohodlný tichošlápek

Svezení je nejenom tichoučké, ale i fantasticky komfortní. Podvozek je odpružený vinutými pružinami vpředu i vzadu, ani tam nejsou listová pera, jak bývalo dosud u pracovních strojů zvykem. Ani na 22" kolech, vysokých téměř jako tříleté dítě, které jsou standardem pro nejvyšší (a testovanou) výbavu Platinum, nezažijete bouchání nebo rázy od výtluků, rám auta všechno pěkně odfiltruje. Pohodu za jízdy dokreslí též pro maximální výbavu standardní 18reproduktorový zvukový systém Bang&Olufsen. Nálože všemožných asistentů u takovéhoto auta už ani není potřeba zmiňovat...

Fordy takzvané F-Série jsou nejprodávanějšími „trucky“ v USA už 46 let, letošní model Lightning (v překladu Blesk) byl dokonce na sklonku loňského roku vyhlášen Truckem roku 2023. Zákazníky za oceánem láká i na poměrně velkorysé záruky – na celé auto (v USA legračně znějící termín bumper-to-bumper, tedy od nárazníku po nárazník) 3 roky/60 tisíc km, na elektrovýstroj pak 8 let/160 000 km, u baterie se po této době garantuje kapacita minimálně 70 procent.

Třítunové auto má karoserii z vysokopevnostní hliníkové slitiny (jako u nějaké stíhačky), rám je ocelový. Uveze 900 kg (korba má délku 1,7 m, šířku mezi podběhy kol 1,28 m) a utáhne 3,8tunový přívěs, ale za volantem vám těžkotonážní vůbec nepřijde. Zpočátku máte před téměř šestimetrovým (5,91 m) obrem respekt, pak ale přijdete na to, že skvěle zatáčí, rejd má velkorysý, a že se s ním překvapivě vměstnáte i do úzkých podzemních garáží, i přesto, že i se zrcátky měří na šířku 2,44 metru. Manévrování usnadňuje chirurgicky přesné dávkování „plynu“, jaké u automatů spojených se spalovacími motory nezažijete. Do žádného těžkého terénu bychom se s Lightningem už kvůli obřímu rozvoru 3,7 metru nevydávali, přestože by díky pohonu všech kol i solidní světlé výšce 21 cm zřejmě zvládl ledacos.

Mistr vychytávek

A jinak má F150 tolik drobných praktických vychytávek, že se nestačíme divit, proč je nemůže nabízet evropská pickupová konkurence. Začneme od korby – její zadní čelo se sklápí elektricky, bez typického prásknutí těžkých dvířek jiných pickupů. Z hrany sklopených dveří po zmáčknutí pojistky vyskočí schůdek, díky němuž nahoru vyleze i malé dítě, jak si můžete ověřit ve videu. Má se čeho chytit – ve dveřích je i tyč, sloužící jako držák. Jen dávejte pozor na nízké stropy podzemních garáží, ať nedopadnete jako my, s mírným otřesem mozku... Kromě korby má „stopadesátka“ ještě přední kufr (frunk) o objemu 400 litrů, kam se vejde spousta věcí.

Přejděme do kabiny. Velkoryse pětimístné, opulentně široké. Tak moc, že se mezi přední křesla – mají typicky americké polopolštáře, díky nimž sedíte jako v mechu – vejde i rozměrný pracovní (nebo jídelní) stoleček. Jenže co s mohutnou řadicí pákou? Stačí stisknout nenápadné tlačítko, a elektromotorek ji sklopí do vodorovné polohy. Pecka! A co si takhle po obědě na dvacet minut dáchnout, než naložím další fůru? Není problém – sedák zadní dělené lavice se vyklopí do svislé polohy k opěradlu a přední křeslo se elektricky sklopí do úplné roviny, jako to kdysi uměly staré škodovky s „lůžkovou úpravou“. Tady by se vám chtělo i bydlet!

V Česku nebude. Škoda...

Elektrická budoucnost planetu nespasí, tím jsme si jistí. O tom, že bzučící F150 je nekřesťansky drahá, v naší výbavě v přepočtu 2,1 milionu korun (v Evropě by byla tak za tři), taky není sporu. Ale bráno čistě z praktického hlediska, pro živnostníka, který denně málokdy najezdí víc než oněch 400 km, je to naprosto parádní stroj. Tedy byl by, kdyby se v Česku uvažovalo o jeho prodeji. Špatná zpráva pro ty, které předchozí řádky nadchly, s něčím takovým se zatím vůbec nepočítá. Tento jediný kousek, registrovaný v centrále Fordu ve Velké Británii, dorazil přes oceán coby luxusní showcar, putující po evropských zemích. Ostatně, bez speciální americké nabíjecí koncovky (mnohem méně masivní, než jsou ty evropské) ho tady ani nenabijete. Což je možná docela velká škoda.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...