Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nikdy nezklamala, je členem rodiny. 40 let se Škodou Rapid

Mnoho čtenářů iDNES.cz spojilo své životy s jednou automobilovou značkou, nebo dokonce i konkrétním modelem. Jejich příběhy stojí za zaznamenání, budeme velmi rádi, když se o nich dozvíme a budeme je moci zveřejnit. Začínáme příběhem manželů Vicherových a jejich Škody Rapid.
Škoda Rapid rodiny Vicherových

Škoda Rapid rodiny Vicherových | foto: Michael Kudelapro iDNES.cz

Bedřich Vicher a jeho manželka Olga si před 38 lety, v roce 1985, koupili kupé Rapid 130 s tehdy u nás ještě neobvyklou pětistupňovou převodovkou. V těch dobách to býval vrchol nabídky značky Škoda. „Děti jsme měli už velké, a tak jsme se při koupi nového vozu rozhodli pro kupé,“ vzpomíná Olga Vicherová. „Do auta jsme se okamžitě zamilovali. Při koupi jsme měli na výběr jen z modré a hnědé barvy,“ připomíná, jak to v 80. letech chodívalo.

„S autem jsme jezdili nejraději na dovolenou, nejdál jsme byli v Tatrách, ale jezdili jsme tam později v penzi i několikrát za rok. I když byl manžel už v pokročilém věku, udělali jsme si třeba přestávku na Moravě, kde jsme přespali, aby cesta pro nás nebyla tak dlouhá. Rapid by ji zvládl raz dva, to my jsme potřebovali odpočinek,“ usmívá se.

Náš život s auty

Posílejte nám své příběhy

Pokud žijete auty nebo znáte-li někoho takového ve vašem okolí, ozvěte se nám, případně nám zkuste zprostředkovat kontakt – rádi se za vámi vypravíme. Můžete nám jej samozřejmě i sami sepsat a poslat, ideálně včetně fotografií, na e-mail auto@idnes.cz. Stejně tak nám můžete posílat jakékoliv krásné či zábavné fotografie z vašich cest, klidně i dávno minulých – historické snímky, komické situace, podařené momentky.

Paní Vicherová rapid sama také řídila, ale říká, že manžel měl pro jejich auto veliký cit. „On byl s tím autem úplně propojený, tak jsme se jednou domluvili, že už bude řídit jen on. Přesně věděl, co rapid potřebuje.“ Taky o něj vzorně staral, takže auto je za téměř 200 tisíc kilometrů a čtyři desítky let ani jednou nenechalo na holičkách. „Měli jsme možnost vyzkoušet i jiná auta, kolega z práce manželovi dokonce nabídl svůj západní vůz, ale my zůstali věrni rapidu. A jezdili jsme s ním do poslední chvíle na nákupy či k lékaři. Je to nesmírně pohodlné auto,“ libuje si paní Vicherová.

Rapid se v posledních letech stává ceněným veteránem. „Sem tam jsme našli za stěračem lístek, že ho od nás někdo koupí, jednou si nás vyhlédl sběratel, přijel až k nám domů a rovnou na stůl vykládal peníze. Poděkovali jsme mu a odmítli. Rapid je členem naší rodiny a už jím zůstane.“

Poděkování do továrny

Protože měli manželé rapida tak rádi, rozhodli se loni o prázdninách napsat děkovný dopis jeho tvůrcům. Neměli žádný přímý kontakt, za pomoci vnuka zkusili poslat e-mail do výrobního závodu v Kvasinách, kde tehdy rapidy vznikaly. „Během života jsme vyzkoušeli mnoho jiných aut, i moderních, přesto na náš rapid nedáme dopustit. Dnes je nám už hodně let – mně 91 a manželce 88. Velice rádi bychom Vám i všem zaměstnancům ve Škoda Auto poděkovali, a to nejen za výborně odvedenou práci, ale i za radost, kterou jsme díky Škodě Rapid mohli prožít!“ napsali do e-mailu.

Skončil ve složce nevyžádané pošty vedoucího závodu v Kvasinách Miloše Halbicha. Náhodou si jej všiml, a tak už za dva dny dorazila Vicherovým odpověď s poděkováním za vřelá slova a pozvánka na prohlídku závodu. Teď přichází nejsmutnější část příběhu. Bedřich Vicher totiž pouhý den po odeslání e-mailu náhle zemřel.

Manželka Olga nakonec nabídku na prohlídku „rodiště“ jejich rapidu přijala, protože si byla jistá, že takové pozvání by jejímu manželovi udělalo nesmírnou radost. Jelikož sama už velmi špatně chodí, na cestě ji doprovodili syn a vnuk, který korespondenci zprostředkoval.

Oba lásku ke škodovkám zdědili, v rodině mají ještě model Superb první generace, liftback Octavia třetí generace a původní fabii. A navíc je taky velmi zajímalo, jak se vlastně vozy Škoda vyrábějí.

Před 20 lety Škoda Bohemia zachránila továrnu vyrábějící jediný český Volkswagen

V Kvasinách běžně probíhají prohlídky pro veřejnost, po dvouleté odmlce, způsobené pandemií covid-19, se všechny české výrobní závody Škody Auto opět otevřely návštěvníkům, kteří mohou zdarma zavítat do provozů. V Kvasinách navíc provázejí bývalí zaměstnanci v čele s Bohuslavem Čtvrtečkou, který pro automobilku s okřídleným šípem ve znaku pracoval 46 let, a to i v Chile, kde se podílel na montáži původního modelu Octavia Combi. Vedoucí Miloš Halbich proto požádal pana Čtvrtečku, aby se setkání s rodinou Vicherových také zúčastnil.

Kvasinský závod má dlouhou a zajímavou historii už od 30. let minulého století, vznikaly v něm dnes legendární modely jako kabriolet felicia nebo řada sportovních kupé, od stodesítky R Coupé, přes garde až po vrcholný rapid. Dnes zde na jedné výrobní lince vznikají SUV karoq a kodiaq či plug-in hybridní Superb iV. Rodina Vicherových si mohla celý výrobní zázemí projít.

Český pamětník vypráví, jak učil indiány v Chile montovat octavie

„Mrzí mě, že se pan Vicher našeho setkání už nedožil, ale věřím, že prohlídka udělala radost jeho rodině. Není obvyklé, aby zákazníci strávili prakticky polovinu života s jedním modelem nebo aby svoji spokojenost směřovali přímo do výrobního závodu. Je to pro mě i všechny mé kolegy velké ocenění. Tohle setkání si budu pamatovat celý život,“ říká Miloš Halbich.

Vztah rodiny Vicherových ke značce Škoda dokládá i vůz, jímž přijeli. Syn pana Vichera si před téměř dvaceti lety pořídil superb první generace, který rovněž vznikl v Kvasinách a jehož 20. výročí zahájení výroby si zde připomněli předloni. O kvalitách auta a vzorné péči majitele – kterou zjevně zdědil po svém otci – svědčí fakt, že pan Vicher mladší s černým sedanem bez jediné vážnější poruchy najezdil už 600 tisíc kilometrů.

Superb postrčil Škodu k elitě. Natažený bratr Passatu prezidentovi nevoněl

Kvasiny, závod robotů

„Před dvaceti lety jsme zde měli sedm robotů a byla to naše chlouba. O tři roky později jsme dále rozšířili výrobu a robotů jsme měli už 70. Dnes jejich počet už přesáhl tisíc,“ přibližuje Bohuslav Čtvrtečka, jak se výroba v Kvasinách rozšiřuje a modernizuje. Roboty pomáhají v nejvíce namáhavých oblastech, aby mohla být montáž přesnější a rychlejší.

Zatímco do roku 2002 se zaměstnanci počítali na stovky a jejich počet nikdy nepřesáhl hranici dvou tisíc, v současnosti v Kvasinách pracuje přes 8 200 lidí. Kapacita závodu již přesáhla hranici 300 tisíc vozů ročně, vyrábějí se zde mimo jiné modely Karoq, Kodiaq a celá modelová řada vozu Superb včetně plug-in hybridní verze Superb iV.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....