Potvrzeno: Kabaň u VW končí. Novému šéfovi se nelíbily jeho návrhy

Exkluzivně   22:39aktualizováno  21. ledna 10:13
Andreas Mindt, šéfdesignér britské značky Bentley, která patří do koncernu Volkswagen, bude šéfovat stylingu značky VW, informaci exkluzivně pro iDNES.cz potvrdil zdroj z koncernu Volkswagen, který je se situací obeznámen. Německý designér nahradí Jozefa Kabaně, který má přejít do studia Design Future Centrum VW v Postupimi, uvedl zdroj, jenž nechce být jmenován.
Jozef Kabaň a koncept VW ID. Life

Jozef Kabaň a koncept VW ID. Life | foto: Volkswagen

Značka Volkswagen, která je jednou z hlavních v koncernu VW, změní šéfdesignéra 1. února.

Nástupcem Mindta v Bentley má být Tobias Suehlmann, který v současnosti vede design exteriéru u této ultraluxusní značky německé skupiny. Suehlmann nastoupil do Bentley v říjnu 2021, předtím pracoval pro Bugatti, Aston Martin, McLaren a značku VW.

Andreas Mindt

Kabaň, který 4. ledna oslavil padesátiny, byl šéfdesignérem značky od roku 2020.

Future Center Europe

Deignstudio v Postupimi, které má být novým Kabaňovým působištěm, je samostatné studio koncernu Volkswagen, které nespadá pod žádnou ze značek skupiny. Hraje rolí kreativního centra, které má svými nápady a vizemi inspirovat celý koncern Volkswagen (značky VW, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, VW užitkové vozy, Scania a MAN).

„Future Center Europe je unikátní oddělení koncernu Volkswagen, kde vysoce kreativní tým více než dvaceti národností zastupujících několik oborů čelí budoucnosti mobility společně. Nabízíme vzrušující pracovní náplň a příležitost posunout laťku pro prožívání budoucnosti,“ píše se na webu, který nabízí v tomto studiu práci, aktuálně hledají tři zaměstnance (mimo jiné interiérového designéra) a nabízejí stáž devíti studentům.

„Nabízíme individuální zodpovědnost a skvělou rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Vstupem do našeho týmu máte jedinečnou příležitost ovlivnit všechna designová studia koncernu Volkswagen,“ uvádí.

Postupimské studio značky platilo vždy za centrum kreativity. Na druhu stranu může vzhledem k tomu, že jeho tvorba nemá přímou vazbu na konkrétní značky a jejich modely, působit spíše jako „odkladiště“ zasloužilých designérů, případně inkubátor nových talentů. Dá se tedy čekat, že Josef Kabaň který je za svou hvězdnou kariéru zvyklý na miliony vyrobených reálných aut nesoucích jeho podpis (Audi Q5, Bugatti Veyron, VW Lupo, Škody Octavia, Rapid, Superb, Kodiaq...), dlouho v Postupimi snít o vizích sci-fi aut z vědeckofantastických románů nevydrží.

Podle původní zprávy renomovaného magazínu z prostředí autoprůmyslu Automotive News Europe má být za náhlou změnou to, že od loňska nového generálního ředitele značky VW Thomase Schäfera neuspokojovaly některé Kabaňovy návrhy. Schäfer přišel do Volkswagenu loni od značky Škoda. Je to první tak rázný krok, který se za dobu jeho působení ve vrcholovém managementu koncernu (je též členem představenstva celého VW Group za velkoobjemové značky) dostal na veřejnost. V Mladé Boleslavi platil za muže konsenzu, charismatického motivátora s jasnou vizí. Značka Volkswagen ovšem nyní neprochází zrovna šťastným obdobím, vyžaduje změny, přechod na elektromobilitu drhne, Schäfer opakovaně prohlásil, že budou potřeba výrazné změny. Kabaň je k tomu nejen extrémně talentovaný a pracovitý, ale též velmi tvrdohlavý.

Vše nejlepší! Tvůrci krásných moderních škodovek je padesát

Kabaň měl mimo jiné za úkol přepracovat design konceptu ID Life představeného na autosalonu IAA v Mnichově v roce 2021. Automobilka po analýze ohlasů publika požadovala, aby vůz, z něhož má vzejít nový nejmenší elektromobil značky, dostal jiný modernější a emotivnější vzhled.

Malý elektromobil má být představen v roce 2025. A dostane sourozence pod značkami Cupra (Seat) a Škoda, vývoj této trojice modelů obstarává španělská značka. Trojice značek má podle informací ze zákulisí představit dokonce čtyři modely, dvě pod značkou VW, a po jednom v podání Škodovky a Cupry.

VW představil malý elektromobil za půl milionu, dostane dvojče od Škody

V uplynulém týdnu pro magazín Quattroruote šéf značky Seat Wayne Griffiths prohlásil: „Platforma pro malá elektrická auta skupiny Volkswagen, za jejíž vývoj jsme zodpovědní, umožňuje každé značce udělat něco speciálního. Značka VW udělá dvě varianty, my se zaměříme jen na jednu, a tak neplánujeme variantu Cupra se zvýšeným podvozkem.“ Italský magazín upřesňuje, že v továrně v Martorellu budou vyráběny dvě varianty Volkswagenu ID.2 a model Cupra vycházející stylisticky z konceptu UrbanRebel, zatímco model pod značkou Škoda má vyjíždět ze závodu v Pamploně.

Šéf Škody převzal vedení VW. Velký rozhovor na rozloučenou pro iDNES.cz

Schäfer také po Kabaňovi požadoval, aby jeho designérský tým přepracoval styling chystané elektrické vlajkové lodi značky VW Trinity tak, aby místo vzhledu sedanu získal vzhled crossoveru.

Čtvrt století na vlně úspěchu a pět let trápení

Kabaň začal svou kariéru u Volkswagenu začátkem devadesátých let, vše odstartovala jeho účast v designérské soutěži Škody, která byla tehdy novou akvizicí koncernu VW.

Malé elektromobily Škody a VW poprvé oficiálně. Vyrobí je ve Španělsku

Kabaň po čtvrt století, kdy jeho hvězda stoupala v rámci VW od Bugatti Veyron přes Audi po šéfdesignérský post v Mladé Boleslavi, v roce 2017 narychlo skupinu Volkswagen opustil. Přešel k BMW a Rolls-Roycu, kde si ovšem vysloveně nepadl do oka se svým nadřízeným, podobně svéhlavým Adrianem van Hooydonkem. V roce 2020 už byl tedy zpátky ve Wolfsburgu na místě šéfdesignéra značky Volkswagen.

Jeho nástupce, třiapadesátiletý Mindt, je rovněž veteránem koncernu VW; vyrostl ve Wolfsburgu, kde sídlí centrála VW. Jeho otec byl konstruktérem ve VW.

Nesnesitelný génius Jozef Kabaň. Pomníkem slavného designéra jsou škodovky

Není to první změna na nejvyšších postech mezi designéry největšího německého koncernu. Koncem loňského roku skončil po třicetileté kariéře u Volkswagenu šéfdesignér celé skupiny (a tedy Kabaňův nadřízený) Klaus Bischoff Zyciora, který tuto funkci zastával od roku 2020. Když tehdy povýšil, nahradil ho na místě vedoucího studia značky Volkswagen právě Kabaň.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Čínská automobilka BYD dobývá Evropu. Díky ceně ovládla rakouský tendr

Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se...

Čínské automobilky se na evropském trhu teprve začínají výrazněji prosazovat. Před pár dny se ale...

Finanční šéf Porsche: EU může odložit zákaz aut se spalovacím motorem

Porsche Taycan

VIDEO Plán Evropské unie na postupné ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku...

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

Hasiči přiznávají, že neumí hasit elektromobily. Tvoří vyhlášku pro garáže

Tesla Model S Plaid se tři dny po dodání majiteli při jízdě vznítil.

Hasiči dokončují vyhlášku, která by zajistila bezpečnost v garážích i přes stoupající počet...

Mrznoucí Amerika hřbitovem elektromobilů, odtahovky mají žně

Pokud nemáte možnost vlastního předkondicionování vozu ve vlastní garáži,...

Zima se letos ve Spojených státech amerických opravdu vydařila. Dvouciferné minusové teploty tu...

Bývalý šéf Škody bude dělat pořádek ve švédské elektromobilce ovládané Číňany

Polestar 4

Bývalý předseda představenstva Škody Auto z let 2010 až 2015 Winfried Vahland byl jmenován do...

Elektromobily a plug-in hybridy jsou záležitostí hlavně Prahy a středních Čech

Elektrický Citroën Ë-C3

V České republice se za celý loňský rok nově registrovalo 6 640 elektromobilů a 5 653 plug-in...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...