Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hravý enyaq, ladný superb, čiperný karoq? Každá Škoda 4×4 je na sněhu jiná

Od roku 1999 vyrobila škodovka už milion dvěstěpadesát tisíc aut v pohonem 4×4. V novodobé historii značky to byla jedničková octavie, která už před 24 lety jako první uměla hrabat všemi čtyřmi koly.

Následoval Superb druhé generace a pak už se portfolio terénnějších modelů rozrostlo ve velkém. Dnes si kromě limuzíny Superb můžete čtyřkolku pořídit i do dalších pěti modelů škodovek.

Z klasických modelů, volí nejčastěji zákazníci pohon 4×4 u velkého SUV Kodiaq. V provozu to znamená, že každý druhý kodiaq je čtyřkolka. Následuje Superb s Karoqem , kde po výbavě v podobně plnohodnotného pohonu sáhne 22 % kupujících. Čtyřkolových octavií je zhruba 11 %. Z principu konstrukce pohonu vítězí samozřejmě elektrický enyaq. Ve verzi kupé je to 91 % a u klasické karoserie 23 % čtyřkolek.

Haldex je hodně chytrý pohon všech kol. Má ho octavia i Bugatti Veyron

Rozhodnout se při výběru vozu pro čtyřkolku znamená, kromě příplatku, také zvýšení hmotnosti o 98 kilogramů. Tolik váží všechny potřebné komponenty třeba u octavie. Kromě dalšího kardanu, poloos, diferenciálu s sebou vozíte i řadu změn na podvozku a nápravách. Lehce si kvůli tomu pohoršíte při zrychlení z nuly na 100 km/h. Můžete ale naopak připřáhnout těžší vozík – až o 400 kilogramů. Z auta se ale díky pohonu stane univerzální voják, který utáhne a vyjede leccos. Hlavně se ale stane zábavným. Stanete se rychlejšími při průjezdu zatáčkami a vyjede kolikrát do míst, kam se snad nevydrápete ani pěšky. Jakmile nasněží, stáváte se nekorunovanými králi silnic.

Současná, šestá generace pohonu 4×4 je zase o něco mazanější a dokonalejší, než ta předchozí. Kromě úspory jednoho kilogramu na váze, se konstruktérům podařilo snížením valivých odporů docílit vyšší účinnosti systému a ušetřit emise. Řídící elektronika kontroluje 300krát za sekundu jízdní data. Pokud jedno kolo vykáže odchylku nebo proklouzne, zasáhne už za 210 milisekund. Bleskem se tak v případě potřeby třeba připojí další hnací nápravu, či sníží točivý moment na konkrétním kole.

Enyaq je nejzábavnější

Rozdíl mezi Enyaqem a ostatními spalovacími modely značky, je na extrémně kluzkém povrchu poměrně velký. V první řadě je znát vyšší hmotnost auta a jeho setrvačnost. Pokud v enyaqu omezíte stabilizační systém (tlačítkem ESP), stane se z něj tak trochu zadokolka. Už při standardní jízdě máte na zadní nápravě víc výkonu (je tam hlavní, výkonnější elektromotor). Na zkušební ledové dráze tak zadek enyaqu utrhnete nejsnáze. Vyšší váha velí včas ubrat, aby se záď nepřetočila. Nutno dodat, že vždy vám notně pomůže zkrotit neposedný zadek elektronika, která se v „ omezeném“ módu tváří, že tam není. Ale ve skutečnosti číhá, a jakmile to přeženete, už rovná auto do správného směru.

Zajímavé bylo, že zhruba deset českých novinářů, kteří se testovacích jízd na zamrzlém jezeře účastnili, se moc nedokázalo shodnout, co se na okruhu chová nejlépe. Jeden si nemohl vynachválit Superb 4×4. Je fakt, že v něm bylo to klouzání ze strany na stranu asi nejkomfortnější. Neskutečně vyhladil praskliny a rýhy v ledu i nahrnutý sníh. V podstatě byste si mohli vypít v klidu kávu a přitom drhnout spoilerem o závěj. Nám však přišel na úzkou a technickou trať, kterou z poloviny jedete bokem, dost dlouhý. Ale to je spíš pocit.

Projeli jsme občerstvenou Škodu Karoq. Nejlepší je s dvoulitrovým benzinem

Druhý nechtěl střídat auto a pořád kroužil s enyaqem. Sice jel pomaleji ale o to víc si elegantní přehazování zádě užíval. Prostě si zvykl a našel souhru mezi technikou jízdy, nastavením elektroniky a váhou.

My jsme asi nejvíc ledových okruhů najezdili s benzínovým karoqem 2.0 TSI, 140kW. Ten měl přebytek síly, rychle reagoval na plyn a vzhledem ke kompaktnějším rozměrům se na dráze pohyboval jako motokára. S vypnutým ASR (systém regulace prokluzu kol) a omezeným ESP se dalo po dráze kroužit v nekonečných smycích. Při slalomu nebo v techničtějších pasážích testovacího okruhu ochotně měnil směr a přehazoval zadek z jedné strany na druhou asi nejochotněji.

S přibývajícími ledovými kilometry jsme si začínali být jistější a jistější. Na auto si po pár kolech zvyknete a postupně posouváte hranice, což nevěstí nic dobrého. Asi při patnáctém okruhu začalo přibývat karambolů. Prostě jedete moc rychle, až to už nepřidá, neubere, nezatočí….

Enyaq 4x4: nejlepší škodovka není pro každého, nejen kvůli ceně

Naštěstí byl všude kolem jen hluboký sníh, takže přistání bylo i šedesátikilometrové rychlosti celkem měkké. Sami jsme dráhu nechtěně opustili v dlouhé levotočivé zatáčce, která se stále utahovala. Pak už nezbývalo, než auto co nejvíc srovnat, aby se k problému postavilo čelem a šup do sněhu. Organizátoři projevili velkou trpělivost, protože podobných excesů přibývalo. Kolegové z Anglie poslali Kodiaq RS asi nejdál ze všech. Ostatní se pak museli přesunout na druhou dráhu, protože tahání zabralo nějaký čas.

VIDEO: Superb s pluhem ve Švédsku čistí silnice

Ježdění na sněhu má své kouzlo. Musíte stoprocentně ovládat své auto a zároveň umět využít jeho potenciál a přednosti. V krizové situaci je důležité nezmatkovat a zachovat chladnou hlavu, ať jede s čímkoli. S autem s pohonem všech kol ale máte větší šanci ji zvládnout.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...