Jak se žije v norském ráji elektroaut. Úzkost o nabití a dojezd podle mrazu

Norští majitelé elektromobilů mají slovo pro to, jak se cítí, když při jízdě v mrazivém počasí nervózně sledují ukazatel baterie. Tím slovem je rekkevideangst, tedy dojezdová úzkost. Majitel vozu Tesla Philip Benassi ji už za chladných zimních dnů zažil, ale stejně jako ostatní lidé v Norsku se naučil, jak se s ní vyrovnat. Popisuje agentura AFP.

Elektrickým Fordem Mach-e do Norska | foto: Marek Švidrnochpro iDNES.cz

Kvůli teplotám často klesajícím pod nulu, členitému terénu a dlouhým úsekům odlehlých silnic se může zdát, že Norsko není zrovna ideálním místem pro jízdu elektromobilem, jehož baterie se v chladném počasí rychleji vybíjí. Přesto je tato země nesporným šampionem v používání vozidel s nulovými emisemi.

Hyundai začal prodávat v elektromobilním ráji jen bateriová auta

Čtyři pětiny nových automobilů prodaných loni v Norsku byly elektromobily. Pro srovnání - podle údaje Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) měly elektromobily na celkovém počtu nově prodaných aut v EU loni podíl 12,1 procenta. Země, která je významným producentem ropy, má za cíl ukončit prodej nových aut se spalovacím motorem do konce roku 2025, tedy deset let před plánovaným zákazem v Evropské unii.

Benassi si koupil elektromobil v roce 2018. Ve svém zářivě bílém elektromobilu Tesla S tento osmatřicetiletý prodejce kosmetické firmy najede ročně 20 000 až 25 000 kilometrů. Stejně jako většina nových majitelů elektromobilů zažíval ze začátku paniku, když při jízdě na opuštěné venkovské silnici viděl, jak ukazatel stavu baterie rychle klesá a hrozilo, že se brzy ocitne na nule.

Peklo s nabíjením v elektromobilním ráji. Boj o šťávu a prášky na uklidnění

„Neznal jsem auto dostatečně dobře. Ale po těch letech mám docela dobrou představu o tom, kolik kilowattů potřebuje, a vím, že se to hodně liší podle toho, jestli auto bylo přes noc venku, anebo v garáži,“ řekl. Auto podle něj potřebuje více energie, když stojí venku v teplotách, které mohou klesat až do minus 15 stupňů Celsia. Trvá pak poměrně dlouho, než se auto vrátí k obvyklé spotřebě.

To, jak se sníží dojezd elektromobilů v chladném počasí, závisí hlavně na modelu, ale i na tom, jak nízká je teplota. „Platí však následující pravidla: mráz kolem minus deseti stupňů sníží provozní dojezd zhruba o třetinu ve srovnání s letním počasím a silný mráz (minus 20 stupňů nebo více) až o polovinu,“ uvedl finský konzultant Vesa Linja-aho. „Zaparkováním vozu v teplé garáži lze tento jev poněkud zmírnit,“ dodal.

Tesla Model S z druhé ruky nemusí být past. Je však třeba pořádná prověrka

Před dlouhou cestou musí řidiči naplánovat trasu, automobilová aplikace a rozsáhlá síť více než 5 600 rychlodobíjecích a superrychlých dobíjecích stanic v Norsku jim ale tento proces usnadňují.

Ve Finnmarku, nejsevernějším norském regionu v arktické oblasti, kde rtuť teploměru občas klesá až k minus 50 stupňům Celsia, loni tvořily elektromobily 54 procent registrací nových vozidel. To ukazuje, že problém s chladem není neřešitelný.

Špatný leden autoprůmyslu Evropy. Krachují už i protežované elektroprojekty

Také další severské země, které se pravidelně potýkají s chladnými teplotami, jsou na špičce světového žebříčku v zájmu o elektromobily. Ve Švédsku a na Islandu loni tvořily elektromobily zhruba 33 procent nově prodaných vozů.

„Nyní má stále více nových elektrických aut systémy pro předehřev baterií, což je velmi chytré. Získáte tím větší dojezd a pokud je auto před nabíjením vyhřáté, bude se také rychleji nabíjet,“ řekla šéfka Norského svazu elektromobilů Christina Buová. A současně dodává, že majitelé elektromobilů nejsou jediní, kdo se musí obávat chladu. Pokud jsou totiž teploty pod bodem mrazu, tak se může stát, že vůz s naftovým motorem nenastartuje, zatímco elektromobil ano.

ANALÝZA: Na trhu elektroaut začala cenová válka, Tesla je levnější než Škoda

Více než 20 procent automobilů na silnicích je nyní v Norsku elektrických. Elektřina, kterou spotřebovávají, se vyrábí téměř výhradně z vodních elektráren. Přechod na elektromobily usnadnila dlouhodobá politika daňových úlev, i když vláda začala některé pobídky rušit, aby vyrovnala rozpočtový schodek. Ten by měl podle odhadů za loňský rok činit téměř 40 miliard norských korun (téměř 88 miliard Kč).

Elektromobily škodí hospodářství. Senátoři Wyomingu je navrhují zakázat

Buová dodává, že na otázku, proč mají v Norsku elektromobily takový úspěch, existuje jednoduchá odpověď, a tou jsou ekologické daně. „Daníme to, co nechceme, tedy auta na fosilní paliva, a podporujeme to, co chceme, tedy elektromobily. Je to až takto jednoduché. Když to dokáže Norsko, dokáže to kdokoliv,“ dodala.

7. prosince 2022

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autoprůmysl v Česku slibuje, že kvůli elektromobilům propouštět nebude

Škoda zahájila výrobu baterií pro elektromobily v Mladé Boleslavi.

VIDEO Firmy Robert Bosch, Brisk a skupina JTEKT, které vyrábějí komponenty do aut, neplánují v...

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...