Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hlavně elektricky. A na benzin taky. Prošmejdili jsme nový Hyundai z Nošovic

Exkluzivně
Nová generace Kony je prostornější a lépe vybavená, ale především přichází s výrazně sebevědomějším designem. První – prozatím statické – seznámení s novinkou, jehož bateriová verze se bude vyrábět ve slezských Nošovicích, proběhlo v Berlíně.

Na exkluzivní prezentaci pro novináře z celého světa byl za Českou republiku spolupracovník iDNES.cz, šéfredaktor magazínu Automobil a zástupce ČR v porotě prestižní ankety Evropského auta roku (Car of the Year - COTY) Jiří Duchoň.

V utajení berlínských garáží

Kant-Garagen na berlínské Kantstrasse 127 jsou nejstarší patrovou garáží v Německu. Otevřela se v roce 1930, v šesti podlažích nabízí 300 parkovacích míst a je považována za druhou nejstarší garáž s rampou tvořenou dvojitou šroubovicí na světě. Není snad ani divu, že právě v možná až extrémně liberálním Berlíně, otevřeném všem myšlenkám a nápadům, představily špičky značky Hyundai novou generaci typu Kona. A to ve vší tajnosti, ještě pod embargem a několik týdnů před odhalením.

Berlínské garáže Kant-Garagen

Kant-Garagen byly roku 1991 označeny za chráněnou historickou památku a již dávno neslouží svému původnímu účelu. Spíše jde dnes o multifunkční prostor pro umělecké prezentace. Výtah chybí, takže kráčíme po původní točité rampě, důsledně vybílené a s popkulturními obrazy po stranách, a uvědomujeme si, jak chytře a pokrokově to tehdy architekti vymysleli. Ve třetím patře čeká nový Hyundai Kona. Je zde spousta lidí, z Česka jsem tu jediný, ale potkávám tu hosty z celého světa od Číny přes Kanadu či Izrael až po Austrálii.

Jsou zde i špičky značky Hyundai. Není divu, Kona je skutečně interkontinentálním a pro značku mimořádně důležitým automobilem. Chung Eui-sun, předseda představenstva koncernu Hyundai, k nám promluvil jen v předtočené videosekvenci, ale velmi rádi jsme se opět setkali s Michaelem Coleem, prezidentem a CEO Hyundai Motor Europe. Je to matador, jedna z nejvýraznějších manažerských postav světové automobilové scény, a navíc velmi příjemný člověk. Prozradil nám, že letos chce Hyundai zvýšit roční produkci z loňských 3,9 na 4,2 milionu automobilů.

Ufonská dodávka na lidi nadchne. Díky ceně obřímu hyundai chyby odpustíte

A rovněž řekl, že se v první generaci Kony vyrobilo přes půl milionu vozů a že 40 % z nich mělo čistě elektrický pohon. Také nový Hyundai Kona zůstane liberální jako Berlín i jako jeho předchůdce, který se totiž stal jedním z prvních automobilů vůbec, jenž byl od počátku vyvíjen s ohledem na zástavbu různých poháněcích systémů. Nová generace vychází ze stejné platformy, ale narostla do všech směrů, je „chytřejší“, lépe vybavená a z „tichošlápka“ pro každodenní potřebu se změnila na suverénního hráče.

Jelikož dnes bohužel benzin ve veřejném prostoru obecně „smrdí“, přichází nová Kona nejprve jako elektromobil. Záhy jej však, a nejspíš v tichosti, doplní verze se spalovacími motory, včetně hybridních variant, aby i běžní uživatelé měli čím jezdit. Konu nám v Berlíně osobně představil šéfdesignér značek Hyundai a Genesis SangYup Lee, který jen několik dnů předtím v Torontu z rukou poroty World Car Awards převzal titul Světová automobilová osobnost roku 2023.

Moderní, promyšlený vzhled

Kdo se s ním již v minulosti setkal dobře ví, že SangYup Lee není na rozdíl od většiny jiných automobilových stylistů nijak emotivní. Je však mimořádně věcný a je znát, že všechny ty strategie má v hlavě velmi dobře uspořádané, promyšlené a podchycené. Nová Kona tak působí skutečně sebevědomě, s řadou ostrých prolisů včetně zvýrazněných blatníků či zdánlivě banální křivky procházející šikmo od paty předního kola ke klice zadních dveří.

Autofotka týdne: Velikán Giugiaro zas postaví první ztracený koncept Hyundaie

Přídi dominuje tenký, jednodílný LED pás denního svícení, jenž se možná stává vůbec největším dílem svého druhu v současné automobilové produkci. Podobný pás najdeme i na zadním čele karoserie, ovšem tam je dělený, protože jeho střední část se zdvihá s výklopnou zádí. Vnější osvětlovací technika, v některých ohledech záměrně fragmentovaná do „pixelů“ jako v typech Ioniq 5 a 6, je pro Hyundai obecně důležitým tématem, tvořícím na silnici výrazný světelný podpis.

Nejprve elektromobil

Nová Kona stojí na stejné platformě jako její předchůdkyně. SangYup Lee vysvětlil, že po stránce designu stavěli nejprve elektromobil, a teprve z něj derivovali modely se spalovacími motory. O tom svědčí také elegantní, důsledně zaoblené řešení přídě. Oproti předchůdci je novinka s 2 660 mm o 60 mm delší v rozvoru a s 4 335 mm o výrazných 175 mm větší v délce karoserie, což slibuje citelně objemnější prostor pro posádku a její zavazadla. Vůz je zároveň o 25 mm širší (1 825 mm bez zrcátek) a o 20 mm vyšší (1 575 mm), takže se bezmála blíží nošovickému Tucsonu.

Hyundai začal prodávat v elektromobilním ráji jen bateriová auta

Hyundai Kona vyniká v segmentu B-SUV mimořádně nízkým součinitelem odporu vzduchu jen cx = 0,27. K verzím se spalovacími motory údaje nemáme, ale elektrická Kona EV bude k mání s akumulátory 48,4 a 65,4 kWh, schopnými při napětí do 400 V nabití z 10 na 80 % již za 41 minut. Elektromotor má v obou případech točivý moment 255 Nm a výkon 115, resp. 160 kW. Předběžné údaje u většího z akumulátorů hovoří podle WLTP o dojezdu 490 km na jedno nabití.

Bez ohledu na „recyklovaný“ mechanický základ působí interiér nové Kony EV zcela novým dojmem. Je vzdušný a vzadu má zcela plochou podlahu a mimořádně pohodlná sedadla postrádající obvyklý vodorovný šev na přední hraně. Sedadla přední pak nabízí i poměrně efektivní boční oporu, ale zároveň i možnost sklonit je do podoby lenošky. Má jít o zpříjemnění každodenního pobytu ve voze, ale spíše se zdá, že jde o to minimalizovat stresy z pobytu na nabíjecích stanicích…

Palubní deska nepřekvapí propojením dvojice 12,3palcových displejů do podoby přístrojového štítu, ale potěší přehledným a „uklizeným“ dojmem a dostatkem fyzických ovladačů, usnadňujících obsluhu ventilace a zjednodušujících vstup do příslušného menu. Mechanické přepínače zůstaly naštěstí také na volantu a dveřích. Středový panel je rovněž „čistý“, volič převodů se totiž nachází na visuté konzoli vpravo pod volantem.

Řekni „hjundej“! Hyundai zase vysvětluje, jak se jmenuje, tentokrát Britům

Ačkoli nová Kona EV zatím nepřešla na 800V nabíjecí architekturu, jež zůstává vyhrazena vozům Hyundai/Kia postaveným na platformě e-GMP, nabízí možnost napájet externí zařízení (V2L). Samozřejmostí je kompletní sestava asistenčních a komfortních systémů včetně krizového brzdění před překážkou FCA 2.0 (umí sáhnout i do řízení), plného propojení s chytrými telefony, škálou on-line služeb Bluelink či aktualizací přenášených vzduchem.

Všechny varianty nové generace typu Hyundai Kona budou k mání také ve sportovním provedení N Line. Jak to celé bude jezdit a fungovat, to se dozvíme až později, počkat si musíme také na technické specifikace. Z úvodní prezentace a prvního živého setkání však máme velmi dobrý dojem: čínské automobilky se sice blíží, ale produkty zavedených značek zatím dojet neumí…

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobily by mohly v Norsku vytlačit z vrcholu diesely už do dvou let

To, že si mezi čtvrtou odpolední a desátou večerní nedobijete elektromobil u...

V Norsku, které je průkopníkem v odklonu od automobilů se spalovacími motory, se mohou...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

BYD Explorer No. 1 je lodí speciálně navrženou pro přepravu elektromobilů z...

VIDEO Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

Kolik se dá za 7,5 miliardy dolarů (a tři léta) postavit rychlonabíječek? S...

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Chce Tesla místo levného elektromobilu samořízené taxi? Lži, tvrdí Musk

Únik informací z interního memoranda potvrzuje, jak mají servisní technici...

Americká automobilka Tesla zrušila plán výroby levného elektromobilu, informuje v pátek agentura...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...