Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Itálie píše do Bruselu kvůli zákazu spalovacích aut. Povolte také biopaliva

  13:39aktualizováno  14:40
Itálie varovala Evropskou komisi, že plán na ukončení prodeje aut se spalovacími motory do roku 2035 podpoří jen pod podmínkou, že se budou dál smět prodávat auta na biopaliva.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Evropská unie se snaží odblokovat řešení svého záměru na snížení emisí oxidu uhličitého z automobilů, na poslední chvíli se totiž proti plánu postavilo Německo. Současný plán se nelíbí ani některým dalším zemím včetně Česka.

Dohodu o zákazu spalovacích motorů mají zachránit syntetická paliva

Itálie a Německo už společně komisi požádaly, aby povolila prodej nových automobilů se spalovacím motorem po roce 2035, pokud budou jezdit výhradně na uhlíkově neutrální syntetická paliva, někdy označovaná jako e-paliva. To by mohlo podpořit výrobce automobilů a dílů se spalovacím motorem. Mezi členské země Evropské unie, které pro auta na syntetická paliva prosazují výjimku ze zákazu prodeje nových osobních vozidel se spalovacími motory po roce 2035, patří i Polsko a Česká republika. Ta přitom zákaz loni sama dojednala, a to za českého předsednictví Evropské unie.

Evropská komise v uplynulých dnech navrhla povolit prodej nových osobních vozů se spalovacími motory po roce 2035. Podmínkou ovšem je, že budou spalovat pouze klimaticky neutrální syntetická e-paliva, píše se v dokumentu, který získala agentura Reuters.

Brusel zvažuje výjimku ze zákazu spalovacích motorů pro syntetická paliva

Itálie v dopise Komisi z tohoto týdne nově uvedla, že výjimka se musí vztahovat i na biopaliva – tedy paliva získaná z biomasy, jako jsou rostliny.

„Itálie by nepřijala příliš omezený výklad Komise ohledně ‚neutrálních paliv‘ z hlediska oxidu uhličitého, který zahrnuje pouze e-paliva a nikoli biopaliva,“ stojí v dopise, který má podle Reuters datum 21. března.

Zákaz spalovacích aut: proč si čeští europoslanci myslí, že je to správné

Pod psaním Fransi Timmmermansovi, místopředsedovi Evropské komise a hlavnímu ideologovi Zelené dohody, ze kterého cituje italský magazín Quattroruote, jsou podepsaní tři ministři italské vlády: dopravy Matteo Salvini, životního prostředí Gilberto Pichetto Fratin a obchodu Adolfo Urso. „Itálie se plně zavázala k dekarbonizaci odvětví dopravy a snížení emisí z lehkých vozidel,“ píší a zdůrazňují, že „je třeba respektovat zásadu technologické neutrality, aby byl zaručen ekonomicky udržitelný a sociálně spravedlivý přechod k mobilitě s nulovými emisemi.“

Europarlament definitivně schválil povinné nulové emise aut od roku 2035

Mluvčí italského ministerstva dopravy řekl, že Řím na dopis odpověď zatím nedostal.

Brusel teď vyjednává s Německem, aby se pokusil spor vyřešit. Někteří úředníci doufají, že se dohodnou před čtvrtečním summitem lídrů EU. Na návrh komise, že po roce 2035 bude možné prodávat nová osobní auta se spalovacími motory v případě, že budou využívat uhlíkově neutrální paliva, v úterý poukázala agentura Reuters. Podle ní se v něm biopaliva za uhlíkově neutrální paliva nepovažují.

„Musíme si být jisti, že výklad dohody o vozidlech s nulovými emisemi od roku 2035 je něco, na čem se všichni shodneme. Diskuze s německými úřady pokračuje,“ citují Quattroruote mluvčího Evropské energetické komise Tima McPhieho. Ten zdůraznil potřebu nalézt dohodu, která se „co nejdřív promění v kladné hlasování v Radě“. McPhie připomněl nedávná prohlášení Timmermanse, který řekl, že si je „jistý výkladem, který objasňuje otázku role e-paliv.“

Zákaz spalovacích motorů rozzuřil Italy. Vymýšlejí, jak zabránit katastrofě

Timmermans v rozhovoru pro italský deník La Repubblica prohlásil, že „Evropa ponechává na průmyslu, aby si vybral technologii,“ s níž dosáhne cíle nulových emisí v roce 2035 u výfuku auta. „Nejsme to my, kdo říká, co by měli používat,“ pokračoval, „a to neznamená, že ostatní auta (neelektrická – pozn. red.) už nebudou existovat: auta se spalovacími motory budou stále existovat, ale nové stroje nebudou moct vypouštět oxid uhličitý.“

Rozhodnutí o tom, jakou technologii použít, proto náleží průmyslu a nikoli politice: „Není to naše volba, pouze jsme naznačili cíl, zbytek závisí na společnostech v odvětví a na nabídce“. Timmermans řekl, že „preferuje auta na baterie, elektrický nebo vodíkový pohon, ale zda existují jiné technologie, o tom musí rozhodnout průmysl, ne my“.

Verdikt o konci spalovacích aut odložen. ČR žádá povolení syntetických paliv

Německo chce v EU rychle vyřešit spor o e-paliva

Německý ministr dopravy Volker Wissing chce co nejrychleji vyřešit spor mezi Evropskou komisí a unijními státy o zákaz spalovacích motorů v nových osobních vozech po roce 2035. Na tiskové konferenci to řekla mluvčí ministerstva dopravy. Německo stejně jako Česko odmítá tento zákaz podpořit, pokud nebude možné v autech využívat syntetické palivo jako náhradu za benzin a diesel vyráběný z fosilních surovin.

O možnosti využívání syntetických paliv v nových autech po roce 2035 bude ve čtvrtek a v pátek (23. a 24. března) jednat summit prezidentů a premiérů zemí Evropské unie. Wissing již na počátku března řekl, že spor je na dobré cestě k vyřešení. Mluvčí Wissingova ministerstva v souvislosti s nadcházejícím summitem řekla, že hledání kompromisu ještě více pokročilo, ale že celá věc je mimořádně složitá.

Stejný postoj jako Německo má k syntetickým palivům i České republika. Český ministr dopravy Martin Kupka na toto téma počátkem března hovořil v Berlíně s Wissingem a následně oznámil, že Česko nepodpoří zmíněný zákaz spalovacích motorů v nových osobních vozech, pokud nebude možné v autech využívat syntetické palivo.

Na znění normy, která má od roku 2035 výrazně prodražit emise z automobilové dopravy, a prakticky tím znemožnit prodej nových aut se spalovacími motory, se členské státy dohodly již během loňského českého předsednictví. Pravidla už schválil i Evropský parlament. Skupina zemí včetně Česka a Německa se ale letos postavila proti.

Současné švédské předsednictví tento měsíc oznámilo, že velvyslanci členských zemí se rozhodli odložit konečné schválení návrhu, který by prakticky znemožnil koupit si od roku 2035 nový automobil využívající benzin či diesel.

Syntetická paliva, označovaná často jako e-paliva, jsou vyráběná chemickou cestou bez použití ropy. Zatímco běžný benzin či diesel vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. Pokud je při výrobě využita energie z obnovitelných zdrojů včetně takzvaného zeleného vodíku, je palivo považováno za uhlíkově neutrální.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...