Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Automanažeři výrazně snížili odhad prodeje elektrovozů, zisky ale porostou

Překvapivé výsledky přinesl nejnovější průzkum společnosti KPMG mezi manažery z autoprůmyslu. I přes trvající problémy v dodávkách dílů a klesající prodeje se očekává zvýšení ziskovosti automobilek. Naopak razantně klesl odhad prodeje elektromobilů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Ford Motors Europe

Automobilový svět se mění, ale podle automanažerů ne tak jednoduše, jak se dnes obecně popisuje. Tedy ne jen tak, že se bude prodávat stále víc a víc elektroaut. Odhady jejich prodeje dokonce významně klesly. Zisky automobilek ale mají plynout z mnohem větší části než dnes z poprodejních nabídek, měsíčních poplatků za různé služby a dokonce z autopojištění. Tvrdí to alespoň výsledky 23. ročníku průzkumu GAES od poradenské společnosti KPMG. Ta vyzpovídala 915 manažerů autoprůmyslu působících ve 29 zemích včetně Česka, odkud letos odpovídalo šest lidí. GAES porovnával situaci v roce 2022 oproti roku 2021.

Celkově v sektoru znatelně posílil optimismus, navzdory ruské invazi na Ukrajinu a inflací oslabené kupní síle domácností. Osmdesát tři procent respondentů věří ve vyšší ziskovost v příštích pěti letech, zatímco předloni takto odpovědělo pouze 53 procent. „Podíl optimistů mezi dotázanými z Česka dosahuje 83 procent. V pro nás klíčovém Německu dokonce 87 procent. V minulém průzkumu přitom mezi německými manažery sdílelo víru v růst zisků jen 49 procent,“ zdůraznil automobilový expert české kanceláře KPMG Jan Linhart.

Ústupek v zákazu spalovacích aut od roku 2035. Německo podepsalo bianco šek

Zisky si dotázaní neslibují jen od prodejů aut, ale i od poprodejních služeb. Šedesát dva procent vyjádřilo silné přesvědčení, že zákazníci budou ochotni platit měsíční poplatky za pokročilé asistenční systémy řidiče nebo softwarové služby, které pomohou s nabíjením elektromobilů či analýzou stavu vozu.

Další zdroj příjmů vidí oslovení v množství dat, která generuje provoz vozů umožňujících konektivitu. „Tato data otevírají automobilkám možnost získat podíl na trhu s autopojištěním. Čtyřicet šest procent manažerů předpovídá, že automobilky uzavřou partnerství s pojišťovnami a čtyřicet čtyři procent očekává, že budou pojistitelům data prodávat. Pouze sedm procent míní, že automobilky zkusí pojišťovnám přímo konkurovat,“ uvedl Linhart.

Častější veřejné dobíjení

Předloni GAES předpovídal rychlejší prosazování elektromobilů. Podle tehdejších odhadů měl jejich podíl na celosvětových prodejích nových vozů v roce 2030 dosahovat 20 až 70 procent. Loni ale respondenti toto rozpětí snížili na 10 až 40 procent. „Důvodem poklesu je očekávání výrazně nižších prodejů v zemích jako Indie, Japonsko a Brazílie. Odhady prodejů se ale znatelně ponížily i v Evropě a USA. Předloni se v západní Evropě předpokládané rozmezí pohybovalo mezi 30 až 70 procenty. Loni toto rozpětí činilo už jen 10 až 30 procent, a to navíc za celou Evropu. Odhad vztahující se pouze k Česku průzkum neobsahuje,“ vysvětlil Linhart.

Na přibližně 60 procentech zůstává podíl manažerů přesvědčených o tom, že i bez jakýchkoliv dotací se (výrobní) náklady na elektromobily do roku 2030 sníží na úroveň vozů se spalovacím motorem. Podle pětiny dotázaných bude této parity dosaženo až kolem roku 2035.

Z 30 na 23 procent se snížil podíl manažerů, podle kterých budou majitelé své elektromobily dobíjet hlavně ve vlastních domovech. Počítá se totiž s častějším dobíjením u veřejných dobíjecích stanic, v práci nebo na ulici. „Tento posun souvisí s nárůstem objemu státních prostředků investovaných do rozvoje dobíjecí infrastruktury. Z českých respondentů jich 34 procent věří, že lidé budou nejčastěji dobíjet u veřejných nebo soukromých dobíjecích stanic. Dalších 13 procent předpovídá, že dobíjet budou hlavně v práci a podle devíti procent na ulici,“ sdělil Linhart.

Stát zainvestuje do nabíječek elektroaut šest miliard z evropských fondů

Rozhodne výkon a značka

Ve výhledu do roku 2030 respondenti jako předloni očekávají, že americká automobilka Tesla zůstane lídrem na trhu elektromobilů. „Na předpokládané druhé místo se ale loni vyšvihlo německé Audi, přestože předloni se v žebříčku vůbec neobjevilo. Velkým skokanem je také americký Apple, který se dostal na čtvrtou pozici z předloňské deváté. Technologická společnost Apple přitom ještě žádný elektromobil nevyrobila ani neprodala. Spekuluje se ale, že na tento trh brzy vstoupí,“ upozornil Linhart.

Podle GAES bude v příštích čtyřech letech uvedeno na světový trh až 160 nových modelů elektromobilů. Ve většině zemí zůstane nabídka široká i v kategorii vozů se spalovacími motory. „Očekává se, že z této záplavy možností si zákazníci budou vybírat hlavně podle jízdního výkonu. Výkon za nejdůležitější faktor při nákupním rozhodování označilo 80 procent manažerů, oproti 71 procentům předloni. O šest procentních bodů pak v průzkumu narostl význam značky a image vozu,“ poznamenal Linhart.

Počet dobíječek pro elektromobily loni v Česku stoupl o třetinu

GAES znovu potvrdil, že posílí přímý prodej na úkor dealerů. Manažeři si myslí, že do roku 2030 automobilky samy prodají kolem 34 procent nových vozů rovnou konečným zákazníkům, kteří budou automobily nakupovat stále více na internetu. Respondenti zároveň předpovídají, že vozy začnou nabízet i tradiční hráči v e-commerce. „Jako předloni i nyní 78 procent dotázaných věří, že se do roku 2030 bude prodávat online většina nových vozů. Z českých respondentů takto odpovědělo přibližně 67 procent,“ řekl Linhart.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Hotely volají po dobíjecích stanicích, počet hostů v elektromobilech roste

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

VIDEO Rozvíjející se elektromobilita je patrná i na spotřebě u dobíjecích stanic. U těch, které v...

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

Tesla chystá operaci Sekvoj. Malý dostupný Model 2 vyjede v červnu 2025

Průkopnický výrobní proces Tesly „Unboxed Vehicle“ má zjednodušit, zrychlit a...

VIDEO Sekvoj. Právě jméno tohoto mohutného stromu, dorůstajícího do značných výšek, nese projekt nového...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...