Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Původní tesly ukazují, jak poznat, že je baterie elektroauta na odpis

Na to, jak dnes jezdí patnáct let stará Tesla Roadster, existuje nečekaná odpověď. Ty s původními bateriemi první generace lépe než verze vybavené modernizovaným akumulátorem. Od ředitele Gruber Motors, autorizovaného servisu Tesly, se řidiči dozvěděli, jak vlastně poznají stárnoucí baterii.
Tesly Roadster s původním bateriovým paketem z roku 2008 jezdí perfektně. S...

Tesly Roadster s původním bateriovým paketem z roku 2008 jezdí perfektně. S těmi modernizovanými to jde z kopce. | foto: ČTK

První sériově vyráběný sportovní elektromobil, Tesla Roadster, sjel z montážní linky v březnu 2008. Se zrychlením na sto za čtyři sekundy byl lepší než Porsche 911, tedy alespoň podle reklamních sloganů. Na americkém trhu byla verze Standard 1.5 k dostání za startovní cenu 98 950 dolarů, verze 2.5 Sport pak o třicet tisíc dražší. Elektrický sporťák od Tesly byl ztělesněný průlom, model prošlapávající cestu ostatním.

První tesla vyjela před 15 lety, byl to sporťák přestavěný z lotusu

Už jen jeho uspořádání akumulátoru, seskládaného ze sedmi tisíc Li-Ion článků, se stalo typovou předlohou pro řadu dalších výrobců elektromobilů.

Tím však oslavné ódy končí. Ohromil sice výkonem, svou cenou zájemce neoslovil. Vyrobeno nakonec bylo jen asi 2 500 kusů, jimiž se dnes pyšní fandové, kteří se nebojí ukázat, že to jejich ustájený bateriový miláček ještě nezapomněl, a pořád to umí rozjet naplno.

Přesnější by ovšem bylo říct, že to nezapomněly jen některé Tesly Roadster.

U některých se totiž silně projevují neduhy stáří. A není bez zajímavosti, že tou pomyslnou diagnózou automobilové stařecké demence obvykle netrpí modely se starším typem baterií, ale ty s tím novějším.

Verze 2.5 Sport Tesly Roadster šla do prodeje za 128 500 dolarů. Tehdy necelé tři miliony korun.

Psal se rok 2010 a na pařížském autosalonu byl představen první sportovní elektromobil, který si „drze“ troufal konkurovat Porschi 911.

Dárek s překvapením

Osm let po uvedení modelu Roadster na trh přichystala Tesla jejich majitelům dárek.

Velký upgrade, vylepšení. Nový bateriový box, nahrazující baterii první generace s články s kapacitou 2,2 ampérhodin, paketem s články o kapacitě 3,2 ampérhodin. V praxi to znamenalo za plného nabití zvýšení dojezdu z 320 na 640 kilometrů.

Bylo to lákavé. Proto taky nemálo majitelů po téhle lepší verzi akumulátoru sáhlo, byť pořízení a výměna přišla na 32 000 dolarů. Čtvrtinu, potažmo třetinu pořizovací ceny původní verze celého vozu.

Tato modernizovaná baterie však zjevně moc velkou parádu neudělala.

Je trochu překvapivé, že na to upozornil zrovna Pete Gruber. Kdo? Generální ředitel společnosti Gruber Motors, první komerční nezávislé servisní organizace poskytující provozně-technickou a poprodejní podporu Tesle. Jehož největší specialitou jsou právě Roadstery.

Gruber ve zkratce popisuje, že původní baterie premiérových Roadsterů – s 2,2ampérhodinovými články – byla konstruována na životnost deset let. A ještě dnes, po patnácti letech provozu, na nich nenajdeme jakékoliv známky zastarávání nebo poklesu výkonu.

To baterie s 3,2ampérhodinovými články – které přišly jako vítaný upgrade dojezdu v roce 2016 – přitom ani ne po sedmi letech v provozu začaly plnit dílny Gruberova servisu.

Ty novější jsou tedy paradoxně horší.

Problémy s nimi začaly ještě před koncem jejich předpokládané životnosti, zatímco vícečlánkové akumulátory první generace pořád nejeví známky poklesu výkonu.

Dýchavičnost jízdy, pokles výkonu, rychlé vybíjení při zátěži. Příznaky stáří baterie jsou zpočátku nenápadné, ale poměrně rychle gradují.

Tesla raději mlčí

Pete Gruber se pustil do zkoumání oněch modernizovaných akumulátorů, k dispozici měl zrovna dva porouchané Roadstery, s novými bateriovými pakety z roku 2016 a 2019. A po poměrně dlouhém a technicky náročném vyšetřování dospěl k závěru, že hlavní příčinou selhání těchto akumulátorů je blíže nespecifikovaný problém s kvalitou článků.

Snad by mohlo jít o nedostatek elektrolytů v článcích, protože právě ta obvykle způsobuje vysokou impedanci lithium-iontových článků. To, co řidiči vnímají jako rychlé vybíjení baterie při zátěži.

„Tesla ukončila výrobu modernizovaných paketů baterie s 3,2ampérhodinovými články pro Roadster z kraje roku 2020, oficiálně kvůli nesplnění testů na maximální dojezd,“ popisuje Gruber. „Takže určitě musela vědět, co je s nimi v nepořádku. A pokud to nevěděla přesně, alespoň tušila, že s nimi něco v nepořádku je.“

Sám za sebe pak usuzuje, že modernizované baterie pro Roadster za léta 2016 až 2019 byly nejspíš vyrobeny ve stejné výrobní sérii, a že se jejich kvalita může a bude zhoršovat, bez ohledu na to, zda a jak často jsou používány, nebo jen stojí v garáži. Dále uvádí, že ani tyto modernizované baterie nejspíš nikdy nedosáhly slibovaného plného dojezdu 640 kilometrů. Čímž asi inženýry a marketingové oddělení Tesly nepotěšil.

Dva vozy Roadster, které byly v dílnách společnosti Gruber Motors testovány, si následně společnost Tesla zapůjčila k dalším servisním šetřením. Ale Gruberovy teorie nijak oficiálně nekomentovala.

Jak vypadá stáří baterie?

Pikantní informace o tom, že staré baterie elektrického Roadsteru odolávají zubu času lépe než ty nové, má docela zásadní dopad.

Ona nová verze paketů, kterou pro Roadster nadělili v Tesle pod stromeček roku 2016, je totiž totožná s verzí, kterou dnes najdeme v „masově“ vyráběné Tesle Model S. A ta ještě pořád patří k flotile těch nejčetnějších elektromobilů na silnicích.

Ženy s přibývajícím věkem kupují červená auta, muži hnědá

Rozpoznat příznaky, a hlavně konkrétní příčiny stáří u baterie Roadsteru tak může být velmi užitečné i pro řidiče elektromobilů, kteří elektrosporťák nevlastní.

Pete Gruber shrnuje zkušenosti klientů na věčnost odcházejících baterií: „Zaznamenají výrazný pokles výkonu, nad padesát kilometrů ztrácí rychlost a jízda se stává houpavě-křečovitou, časté je rychlé vybíjení i u v garáži odstavených a nejezdících vozů, je tu faktická neschopnost auta jet rychleji než 95 kilometrů v hodině a tím znemožněná přeprava po dálnici, potažmo neschopnost vyjet na strmější kopec. Příznaky jsou zpočátku nenápadné, ale poměrně rychle gradují až k situaci, kdy se vůz stane neřiditelným.“

Není tajemstvím, že na příští rok Tesla chystá další dárek řidičům, upgrade stávajících akumulátorových paketů. Otázkou zůstává, jestli budou lepší než ty z roku 2016. Anebo budou s každou novou generací jen o něco horší.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

V Česku loni rekordně přibylo dobíjecích stanic. Počet stoupl téměř o polovinu

Poslední nabíjení Enyaqa na cestě, u nabíječky E.ON na Vystrkově u D1.

VIDEO Česko loni zažilo boom dobíjecích stanic pro elektroauta. Stanic loni přibylo až o 40 % a na konci...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...