Pirátům silnic v Nizozemsku chtějí nařídit hlídací zařízení hlásící přestupky

Nizozemsko se blíží k přijetí kontroverzního legislativního opatření. Řidičům, kteří spáchali závažný dopravní přestupek, by ukládalo za povinnost instalovat do jejich automobilu monitorovací zařízení. Pokud by znovu překročili pravidla, o řidičské oprávnění by automaticky přišli

Za nemalou část vážných dopravních nehod mohou v Nizozemsku řidiči, kteří předpisy porušují opakovaně. | foto: Profimedia.cz

Loňský rok byl na nizozemských silnicích opravdu vražedný. Počet zaznamenaných vážných dopravních nehod tu přesáhl dvě tisícovky, a kolize si tu vyžádaly 737 lidských životů. Jde o hodně nemilý rekord, naposledy tu více než sedm stovek mrtvých bylo zaznamenáno v roce 2009.

Jak na základě vlastních informací upozorňuje Fond Slachtofferhulp, nezisková sociální organizace pro podporu obětí dopravních nehod, nemalý díl odpovědnosti za současnou tragickou bilanci připadá trestané řidiče – recidivisty. Ty, kteří se již dříve nějakým zásadním způsobem proti bezpečnosti na silnicích provinili. Piráty silnic, sběrače pokut za rychlou jízdu a notorické pachatele dopravních přestupků.

„Jak chcete vysvětlit pozůstalým obětí nebo těm, co musí žít s trvalými následky po nezaviněné nehodě, že hulvátským chováním způsobil ten samý řidič další tragédii?“ ptá se Ineke Sybesma, ředitelka Fond Slachtofferhulp. „Je v podstatě neobhajitelné, že se takoví vůbec mohou znovu účastnit silničního provozu, aniž by museli jakkoliv prokázat svou nápravu.“

Zpátky za volant

Řidiče, který spáchá vážnou dopravní nehodu, obvykle v Nizozemsku čeká soud a mastná pokuta, a je mu též odebráno řidičské oprávnění. Po uplynutí zákonné lhůty si může o zpětné vydání řidičáku znovu zažádat. Buď jej dostane v rámci administrativního řízení automaticky, anebo musí znovu skládat zkoušky. Z důvodu ochrany osobních údajů u nich nemusí hlásit, že zkoušky skládá napodruhé nebo napotřetí, a že řidičské oprávnění bylo dříve odebráno.

„Splnění nároků pro tyto jedince většinou nepředstavuje výzvu,“ komentuje situaci nizozemský Ústřední úřad pro řidičské zkoušky. „Problémem u nich nejsou nedostatečné technické znalosti nebo řidičské schopnosti, ale spíše jejich chování. A to u zkoušek stejně neodhalíme.“

Monitorovací zařízení by sledovalo jízdu problémových řidičů zevnitř vozu.

Fakt, že tento „filtr“ opakovaně selhává, a s časovým odstupem se tak na silnice znovu dostanou pachatelé závažných dopravních přestupků – jejichž chování často znovu vede k nějaké fatální nehodě – vyvolal širokou diskuzi.

Jež se promítla i do tvorby Národního akčního plánu bezpečnosti silničního provozu, vládních debat a jednání v Dolní sněmovně nizozemského parlamentu. A právě tam se dočkal výrazné podpory návrh neziskovky Fond Slachtofferhulp.

V krátkosti: řidičům, kteří se dopustili závažné dopravní nehody, by mohl soud uložit povinnost instalovat do svého vozu monitorovací zařízení. Které by kontrolovalo jejich jízdu a průběžně podávalo hlášení. Třeba o překročení rychlosti. Většina poslanců Dolní sněmovny se vyslovila pro, podporu návrhu vyjadřuje Ústřední úřad pro řidičské zkoušky.

Souhlasná stanoviska vydala i Ministerstva infrastruktury a vodního hospodářství a Ministerstva spravedlnosti a bezpečnosti.

Nástroj dozoru a trvalé převýchovy

Argumentují přitom nezbytnou prevencí, zvyšováním bezpečnosti silničního provozu a snižováním počtu dopravních nehod. Trvalou převýchovou neukázněných řidičů. Dozor by prý dokázal zabránit zmaření až 150 lidských životů ročně. Protože řidič-recidivista by v případě porušení dopravních předpisů přišel o řidičské oprávnění ve zrychleném řízení.

Návrh na povinné instalování monitorovacího zařízení má přistřihnout křídla řidičům, kteří se dopustili vážné dopravní nehody.

Fond Slachtofferhulp dodává, že v současnosti se již několik organizací zabývá vývojem takového sledovacího zařízení a testuje jeho technická řešení. Letos v létě by měl proběhnout tříměsíční zkušební provoz dvacítky prototypů. Zařízení by prý mělo sloužit i jako zámek, který po porušení předpisů nenechá řidiče nastartovat a odjet.

To už jsou ale detaily, které teprve čekají na řešení. Jasné zatím není, zda by soudci toto opatření ukládali automaticky, na jak dlouho, na čí náklady. Nejisté je, zda by po legislativní stránce věci měl být nucený monitoring řešen vyhláškou nebo přímo zákonem. Stávající návrh jej podsouvá jako součást nápravných opatření, jež by mělo být zahrnuto i do zákona o silničním provozu, a zakotveno i v trestním právu.

Uvítali byste stejné nařízení i v Česku?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 1. června 2023. Anketa je uzavřena.
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...