Kdo má správné ceny? Automobilky odhadují desetkrát vyšší náklady za Euro 7

aktualizováno  9:50
Přímé náklady výrobců automobilů na navrhovanou emisní normu Euro 7 budou až desetkrát vyšší, než předpokládá Evropská komise (EK).

Po skandálu Dieselgate byla v rámci normy Euro 6d-Temp zavedena povinnost testu emisí na silnici známý jako RDE (Real Driving Emissions). | foto: Škoda Auto

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) uvedlo, že podle studie poradenské společnosti Frontier Economics přímé náklady na splnění požadavků normy Euro 7 u benzinových osobních vozů a dodávek, včetně nákladů na schválení typu, investice a vybavení, dosáhnou 1 862 eur (44 100 Kč) na vozidlo. EK je odhaduje na 184 eur na vozidlo.

U autobusů a nákladních aut budou podle studie náklady činit v průměru 11 707 eur na vozidlo. Komise odhaduje tyto náklady pouze na 2 765 eur. Sdružení ACEA rovněž upozorňuje, že růst cen pro firmy a spotřebitele, kteří budou tato vozidla nakupovat, bude ještě vyšší.

Euro 7 je naprostá hloupost, říká šéf Iveca. Elektřina není řešení

„Evropský automobilový průmysl je odhodlán i nadále snižovat emise,“ uvedla ředitelka sdružení ACEA Sigrid de Vriesová. „Návrh normy Euro 7 ale jednoduše není tou správnou cestou, jak toho dosáhnout, protože by měl extrémně nízký environmentální dopad při extrémně vysokých nákladech,“ dodala.

Evropské automobilky proti normě Euro 7 bojují. Tvrdí, že je příliš nákladná a zbytečná, protože průmysl vydává desítky miliard eur na elektromobily s nulovými emisemi. Vynaložené peníze na novou normu by také mohly automobilkám chybět při přechodu na výrobu elektromobilů.

„Tyto odhady zahrnují pouze přímé výrobní náklady, především na zařízení a investice. Je důležité poznamenat, že tyto dodatečné náklady neodpovídají pořizovacím cenám, ale naopak ještě víc zvyšují ceny pro koncové uživatele. Nárůst cen by proto byl pravděpodobně vyšší než čísla uvedená ve studii,“ upozorňuje magazín Autoweek.

„Díky současným pravidlům Euro 6/VI má EU nejkomplexnější a nejpřísnější normy pro emise znečišťujících látek (např. NOX a pevných částic) na světě. Emise výfukových plynů jsou již nyní díky nejmodernějším technologiím vozidel na sotva měřitelné úrovni,“ připomíná Autoweek.

Evropská komise však tvrdí, že nová norma je nutná, aby se snížily škodlivé emise a zabránilo opakování emisního skandálu společnosti Volkswagen z roku 2015. Euro 7 má začít platit v polovině roku 2025 pro osobní automobily a v polovině roku 2027 pro nákladní automobily a autobusy.

Euro 7 ostře odmítá osm zemí EU. S Českem souhlasí velcí a malí hráči

V pondělí osm zemí EU zaslalo do Bruselu dokument, ve kterém Euro 7 silně kritizují a označují připravovaná pravidla za nerealistická. Dokument podepsaly Francie, Itálie, Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Bulharsko, Česko a Slovensko. Pokud by se všechny tyto země při hlasování o nové normě postavily proti, neprošla by.

Autoweek upozorňuje, že kromě přímých nákladů vyvolá návrh Euro 7 i náklady nepřímé, například vyšší spotřebu paliva. „Za dobu životnosti vozidla by se tak mohly náklady na palivo zvýšit o 3,5 % - což představuje dodatečných 20 000 eur (475 000 Kč) u dálkových nákladních vozidel a 650 eur (15 500 Kč) u osobních a dodávkových automobilů.“

„Tyto nepřímé náklady, které Komise ve svém posouzení dopadů opomíjí, doplňují přímé náklady. Zvýšily by celkové náklady na vlastnictví vozidla, což by v době vysoké inflace a rostoucích cen energií znamenalo další finanční tlak na spotřebitele a podniky,“ dodává magazín Quattroruote.

17. června 2022

„Návrh Euro 7 by měl extrémně nízký dopad na životní prostředí za extrémně vysoké náklady,“ cituje generální ředitelku ACEA Sigrid de Vriesovou magazín Quattroruote. „Velkých přínosů pro životní prostředí a zdraví bude dosaženo přechodem na elektrifikaci a zároveň výměnou starších vozidel na silnicích EU za modely Euro 6/VI.“

Magazín Autoweek připomíná nedávné studie, které ukázaly, že nahrazení starších, více znečišťujících vozidel na silnicích EU nejnovějšími vozidly Euro 6/VI - spolu s elektrifikací nových vozidel - by do roku 2035 (ve srovnání s rokem 2020) přineslo snížení emisí NOX v silniční dopravě o 80 %. „Ve stejném období by nejpřísnější scénáře Euro 7 (tj. nulové limity pro NOX a částice) snížily emise NOX v silniční dopravě o další 4 % u osobních automobilů a dodávek a o 2 % u nákladních vozidel ve srovnání s normami Euro 6/VI,“ uvádí.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...