Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Prodeje ojetých elektroaut se rozjíždějí. Klíč je v dobré diagnostice baterie

V Česku se aktuálně nabízí dvakrát víc ojetých elektromobilů než v předcovidovém roce 2019, trh se každým rokem navyšuje o zhruba o 30 procent. Velmi podobné je to i u použitých hybridních vozů. Stav baterií u prodávaných aut je přitom podle měření specialistů autocentra AAA Auto výrazně lepší, než si lidé myslí.

Tesla je tahounem elektromobility. Nebýt této automobilky, najela by toho auta na baterky ještě o třetinu méně. | foto: Profimedia.cz

Vyplývá to z analýzy trhu společnosti Aures Holdings, která provozuje autobazary AAA Auto, Mototechna a Driverama. Podle ní v roce 2019 nabídl český trh 1 476 ojetých elektromobilů, loni už jich bylo 3 153; od letošního ledna se jich v nabídkách zatím objevilo 2 222. Hybridů nabídl předcovidový rok 3 059, loni mohli Češi vybírat z 6 604 vozů.

V roce 2022 prodalo AAA Auto celkem 120 elektromobilů, letos prozatím 84. Pro srovnání: v loňském roce prodala firma na českém trhu celkově 49 tisíc aut. Průměrná cena, za kterou zákazníci nakupují bateriové vozy v AAA Auto, je 650 tisíc korun, což je více než dvojnásobek částky, za kterou tento obchodník prodává ojeté vozy – průměr je dnes asi 280 tisíc korun.

Čech překonal světový rekord, obchodník z AAA Auto prodal přes 13 tisíc ojetin

„Bateriových vozů začalo přibývat nejdříve na primárním trhu a v tomto a příštím roce se jich spousta objeví i na tom sekundárním. Paradoxně k tomu přispěla i energetická krize. Lidé si ve větší míře začali budovat fotovoltaiky na svých domech, aby byli méně energeticky závislí, a se soláry na střeše jim pořízení elektromobilu nebo třeba nabíjecího plug-in hybridu začíná ekonomicky dávat větší smysl. A to i přes vyšší pořizovací ceny takovýchto aut,“ řekl provozní ředitel sítě AAA Auto a Mototechna v ČR Petr Vaněček. A dodává, že firma zřetelně vnímá nárůst poptávky po elektromobilech ve slunných dnech a letních měsících.

Plně bateriové auto podle Vaněčka sice stále není volbou většiny populace, protože i přes celkem masívní rozvoj dobíjecí infrastruktury je tankování fosilního paliva stále jednodušší a rychlejší než dobíjení. „Své zákazníky si ale auta do zásuvky bez problémů najdou a rychle jich přibývá,“ uvedl.

Aures má v nabídce stabilně okolo 70 bateriových elektromobilů a 500 hybridů – všechno to jsou hlavně zánovní ojetiny do tří let stáří. U plně elektrických modelů (BEV) je střední hodnota stáří 2,3, u hybridů pak 2,6 roku. Cena hybridů se letos drží na mediánu 659 tisíc korun (meziročně +3%), BEV v meziročním srovnání zlevnily o 9 000 Kč na 890 tisíc korun.

Pro auto do Polska? Může se to hodně vyplatit, na octavii ušetříte sto tisíc

Mezi nejprodávanější ojeté elektromobily patří BMW i3 (prodá se v průměru za 28 dní), Škoda Citigo a Tesla Model 3. „Obecně u nás elektromobily čekají na kupce 52 dní a rychlost prodeje se postupně zvyšuje,“ říká Petr Vaněček. Dalšími oblíbenými elektrovozy jsou Škoda Enyaq, Smart EV nebo Kia Soul EV. „Rapidně se zvýšil zájem o tesly. Momentálně jich máme v nabídce deset, letos jsme jich ale prodali už 14, což je oproti loňským sedmi znatelný nárůst. Jejich ceny dnes začínají na 870 tisících, což je cena lépe vybavené octavie,“ doplňuje Vaněček. Americká značka vůbec v posledních měsících s trhem rapidně zahýbala – sráží ceny svou agresivní cenovou politikou. Několikeré zlevnění tesel zadělalo na problémy obchodníkům s ojetými vozy této značky, jejich největší evropský prodejce v Dánsku v podstatě odepsal svůj roční obrat. Přizpůsobovat ceny však musejí i ostatní.

ANALÝZA: Na trhu elektroaut začala cenová válka, Tesla je levnější než Škoda

Nejlevnějším elektromobilem, který se v AAA Auto prodal, byl Peugeot iOn s cenou 140 tisíc korun z roku 2012. „Najeto měl 99 tisíc kilometrů, doložených pravidelně vedenou servisní knížkou. Prodal se už za 11 dní. Naopak nejdražší bylo dvouleté Porsche Taycan 4S se 14 tisíci kilometry za 2,75 milionu korun,“ vypočítává Vaněček. Podle kterého chodí pro elektromobily podobná skladba klientely jako v případě nových bateriových vozů – pionýři, kteří chtějí zkusit elektromobil, movitější, z velkých měst.

Důkladné měření baterií

Protože elektromobilita nevyhnutelně proniká i na trh s ojetými auty, Aures Holdings postavila specializovaný tým, který se na ni zaměřuje. „Ke každému BEV nabízíme detailní informace včetně kapacity baterie, reálného dojezdu, procentuální výše zdraví baterie a mnoha dalších informací,“ vysvětluje šéf rozvoje elektromobility v Auresu Eldar Vagabov. A přidává zajímavou informaci. „Poměrně překvapivým zjištěním je, že baterie vozů, které jsme diagnostikovali, mají daleko nižší degradaci, než se potenciální kupci obávají. Takzvaná hodnota zdraví baterie, SoH, je u námi prodávaných elektroaut na úrovni 94 procent,“ říká Vagabov.

Zároveň ale upozorňuje, že jen pouhý ukazatel „zdraví baterie“ zdaleka nestačí, diagnostika by měla být mnohem komplexnější. A takových diagnostických řešení zatím ve světě moc není, nabízí je asi deset výrobců. „Mezi nimi jsme vybírali rok a půl, ale teď tedy máme komplexní systém, který umí sledovat i podrobnosti chování baterie během nabíjení, její teplotní zatížení, odchylky jednotlivých článků akumulátoru, jejich napětí a další a další. Umíme z historie vyčíst i všechna data, jak byl elektromobil v minulosti nabíjen, jak se s ním zacházelo,“ popisuje Vagabov s tím, že všechny tyto údaje zjišťují při výkupu ojetého elektra a potenciální kupec je najde na kartě vozu. „Další takový test poskytneme zákazníkům po roce užívání u nás zakoupeného elektromobilu,“ dodává.

A uzavírá zřejmě nejdůležitějším zjištěním z výsledků těchto podrobných měření. „Už víme, že míra degradace trakčních baterií není v přímé úměře k počtu najetých kilometrů – jinými slovy, opotřebení se s množstvím najetých kilometrů nijak zvlášť nezvyšuje,“ říká Vagabov. Což je vlastně opak toho, co se děje ojetým spalovacím motorům. Podobné informace přitom přicházejí i od dalších expertů na elektromobilitu – ukazuje se, že velké trakční akumulátory se opotřebovávají daleko méně a daleko pomaleji, než často s nimi srovnávané baterie v mobilních telefonech. Svědčí o tom mnoho příkladů ojetých vozů značky Tesla, ale i například naše vlastní měření při testu ojetého Nissanu Leaf, jehož baterie byla po čtyřech letech provozu a 105 tisících ujetých kilometrech ve stoprocentním stavu.

Pokud ovšem specialisté Auresu odmítnou elektromobil vykoupit, důvodem bývá podle Vagabova právě „závada“ na akumulátoru, případně nemožnost ověřit jeho historii. Podle zástupců AAA Auto bývají obecně v lepším stavu elektromobily dovezené z Německa, firma je dováží přes svou tamní pobočku Driverama.

Proklepli jsme elektrický nissan. Výdrž baterie překvapila

29. března 2023

Autoři: , ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Renault Twingo je postavený na novém elektrickém základě, ale jeho karoserie...

VIDEO Víte, jak vznikl Airbus? Dnes jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Hasiči řešili mimořádný počet zásahů, trápí je „neuhasitelné“ elektromobily

Oheň zachvátil brzy ráno nízký průmyslový objekt v Otrokovicích. (23. srpna...

VIDEO Přes šest tisíc případů za loňský rok museli řešit hasiči ve Zlínském kraji. Statisticky jde o...

Český patent může změnit budoucnost vodíkové dopravy

Vodíková Honda FCX Clarity

VIDEO Díky patentu českého vědce může výroba součástek pro vodíkové elektromobily vyžadovat až desetkrát...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...