Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Smrt velikána autodesignu, jehož osudem byly švédské krabice

Ne, nebude řeč o IKEA, Peter Horbury, jeden z nejvýznamnějších světových autodesignérů proslavený kromě svého umění svým břitkým britským humorem, krabicovitý design volv povýšil na umění. Tento srdečný a skromný velikán autodesignu zemřel minulý týden v Číně ve věku 73 let.
Peter Horbury

Peter Horbury | foto: Volvo

„Krabice je užitečná,“ vysvětloval s nakažlivým humorem a nadšením v roce 2011 v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz. „Používáme sošné tvary bez přehnaných zdobných linií. Dekorace má sklony ke stárnutí. Jednoduchost je lepší. Krása vychází z originálních sošných tvarů, ne z kupení detailů a přidávání dekorací,“ popsal tehdy, jak se designuje volvo.

V kariéře trvající téměř 50 let pracoval britský designér pro Chrysler, dvakrát nastupoval k Fordu, třikrát k Volvu, aby se stal hvězdou celého agresivního čínského koncernu Geely Group.

Kariéra Petera Horburyho trvala padesát let, pracoval Bentley, BMW, Mercedes-Benz, MG, Rolls-Royce a další značky. Neomezoval se jen auta, navrhoval bicykly, autobusy, dodávky a londýnské taxíky. Na konci kariéry pracoval pro Lotu jako výkonný viceprezident pro design, také tato slavná značka dnes patří do koncernu Geely. Britský designér měl svou tužku namočenou v designu víc než padesátky aut, náklaďáků, autobusů i motorek.

Milovník švédských krabic: Design auta dnes určují evropské předpisy

Narodil se 27. ledna 1950 v malém městečku Alnwick nedaleko hranic se Skotskem, dětství strávil v různých průmyslových městech ve Velké Británii, kam se rodina stěhovala kvůli otcově práci. Peter Horbury tak poznal ocelářský Sheffield, automobilový Wolverhampton (kdysi zde působila dávno neexistující automobilka Sunbeam) nebo Darlington, svázaný s počátky železnice. „Byl to jeho otec, kdo ho naučil kreslit ve třech rozměrech,“ píše renomovaný specializovaný magazín CarDesignNews.

„Když jsem byl velmi mladý, vpustil mě do tajemství kreslení v jednoduché perspektivě. Už jsem kreslil auta, autobusy a lodě a on mi ukázal, jak nakreslit další čáru, která ukáže přední část autobusu, který jsem skicoval, kolo na druhé straně a kam by měly vést sloupky oken. Najednou kresba ožila. Byl to zvláštní zážitek, ale budu si ho pamatovat navždy,“ popsal v rozhovoru v roce 202O. „Když mi bylo asi devět nebo deset, začal jsem si prohlížet auta a představoval si další. Vzal bych nejnovější Ford Anglia, Triumph TR3 nebo cokoli, co bylo aktuální na konci 50. let, vybral bych vlastnosti, které byly pro tyto modely charakteristické, a nakreslil budoucí verze. Zdálo se, že je to přesně to, co musí udělat automobilový designér.“

Na konci 60. let pokračoval ve studiu průmyslového designu na Newcastle College of Art. Psal do automobilek, zda by o něj neměli zájem, zaujal automobilku Chrysleru, ta mu poskytla stipendium, aby se mohl v roce 1972 přesunout do Londýna, kde tehdy na věhlasné Royal College of Art otevírali zcela nový magisterský studijní obor automobilového designu. Dnes tato londýnská škola vychovává nejslavnější autodesignéry vůbec. Po promoci v roce 1974 začal pracovat pro Chrysler a dostal za úkol navrhnout vnější příď Chryslu Horizon, který v roce 1979 vyhrál v prestižní anketě evropského auta roku.

To už ale Horbury v Chrysleru nepůsobil, v roce 1977 přestoupil k Fordu a pracoval v jeho britských i německých designových studiích, včetně raných pracech na Fordu Sierra.

Stěžejní byl rok 1979, kdy nastoupil k Volvo. Z původního krátkodobého kontraktu nejprve ve Švédsku a poté v Holandsku bylo nakonec šest let. Jeho podpis nese mimo jiné interiér Volva 480ES Coupé. V roce 1986 se vrátil zpět do Spojeného království vybudovat designstudio v rámci nezávislé inženýrské divize automobilky MG a následujících pět let pracoval pro řadu globálních společností. Jednou pro BMW, podruhé pro Ford, jindy pro Mercedes nebo Rolls-Royce, navrhl dodávky pro Ford a dokonce i letecké simulátory pro letecký průmysl.

„V roce 1991 ho znovu oslovilo Volvo, aby se stal jeho šéfdesignérem, a dalších 11 let strávil přeměnou tehdejší hranaté a konzervativní image švédské značky na něco kulatějšího a sportovnějšího, a to prostřednictvím návrhů modelů S40, S60, S80, V70 a C70,“ píše CarDesignNews.

Od roku 2002, kdy bylo Volvo třetím rokem ve vlastnictví Fordu, Horbury krátce dohlížel na designová studia ambiciózní skupiny Ford Premium Automotive Group, do které patřily kromě švédské značky Aston Martin, Jaguar a Land Rover.

V roce 2004 se zas jeho zaměstnavatelem stal Ford, byl jmenován výkonným designovým ředitelem Ford of America a dohlížel na důležitou a delikátní operaci - proměnu nejprodávanějšího Fordu - slavného velkého pick-upu F-150. K tomu dohlížel na aktualizace dalších modelů a vznik konceptů značek Ford a Lincoln. V roce 2009 zas zavolali ze Švédska, aby se potřetí vrátil do Volva.

„Tam se Horbury znovu pustil do změny designu značky – dohlížel na dva dobře přijaté showcary pro rok 2011 – Universe a Concept You – plus sériový vůz Volvo V40,“ popisuje CarDesignNews.

V roce 2010 Volvo získalo nové čínské vlastníky. Šéf Geely Group tehdy Horburyu nabídl roli utvářet celé designové portfolio skupiny. A bylo to moře práce: kromě Volva dohlížel na proměnu designového jazyka samotné značky Geely, přetvořil londýnské taxi jejichž výrobce čínský mamut spolkl, vytvořil design zcela novým značkám Lynk & Co, Geometry a Zeekr a dokonce pracoval na létajících autech díky akvizici společnosti Terafugia. Kariéru končil u slavného výrobce sportovních vozů Lotus.

„Šíře jeho designérské práce – pokud jde o styl, hodnotu a globální dosah – byla mimořádná a jeho nadšení pro toto odvětví a dlouhá životnost v něm pozoruhodné,“ okomentoval magazín, když mu udělil v roce 2020 ocenění za celoživotní dílo. Horbury to okomentoval po svém: „Říká se tomu Cena za celoživotní dílo, ale ve skutečnosti je to ‚Cena Než bude příliš pozdě‘. Jen doufám, že vzbudí zájem o to, co jsem udělal za posledních 50 let.“

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...