Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Není kde odstavit kamion, nebezpečně parkují všude. Obce vydírají stát

Česko je díky své poloze tranzitní zemí pro náklad, který nejčastěji putuje na kamionech. Nárůst kamionové dopravy v Česku znamená rostoucí zisky z mýtného. Na tom stát loni vybral skoro patnáct miliard korun, přes polovinu z toho zaplatili zahraniční dopravci. Náklaďákum ovšem v Česku chybí odpočívky. Nové vznikají jen sporadicky a mohou za to i jednotlivé obce.

Podle dopravců u českých dálnic chybí odhadem patnáct set až dva tisíce odstavných míst pro kamiony. Že jde o dlouhodobý problém, potvrzuje už i policie.

S železnou pravidelností se stává, že čerpací stanice, ale i sjezdy z dálnic směrem k nim jsou obstavené kamiony. Není to z důvodu, že by se kamioňáci rozhodli prostě zastavit a dát si svačinu. Povinnou přestávku jim nařizuje zákon. V Česku zároveň chybí místa, kde by řidiči mohli tuto povinnost pohodlně a bezpečně splnit. Pak to někdy kolem českých dálnic vypadá jako jedno velké kamionové nezákonné parkoviště.

Dlouhodobý nedostatek odstavných ploch pro kamiony má výrazný vliv na bezpečnost při řízení, protože řidiči nemohou zastavit a odpočívat, když potřebují. Je to též stresový faktor, který snižuje koncentraci řidiče a může vést k chybám.

Řidič se s blížící se povinností zastavit na povinnou bezpečnostní přestávku často věnuje více hledání parkovacího místa než okolnímu provozu.

Dalším efektem je také zvýšení nákladů na dopravu a její zahuštění, protože řidiči musí volit delší objízdné trasy s odpočívadly. Tím se zvyšují také dnes stále hlasitěji zdůrazňované ekologické dopady dopravy.

Policie vybrala místa D1, kde chce zakázat předjíždění kamionů. Máme seznam

„Není to ovšem jen český problém, odstavná místa pro kamiony chybí po celé Evropě,“ upozorňuje Aleš Biskup, školitel řidičů českého zastoupení značky Scania a šofér s dlouholetou praxí za volantem nákladních aut. Malá odpočívadla zcela ucpaná kamiony jsou zcela běžným jevem kupříkladu i na německých dálnicích.

„Často se tam stává, že neosvětlený ani jinak neoznačený návěs doslova trčí do dálnice, protože se poslední kamioňák nacpe na odpočívku úplně natěsno. Často si říkám, jak pak vyjíždějí, prostě musí vyrazit v pořadí, ve kterém přijeli,“ přemýšlí řidič, který má za volantem osobních aut sježděnou celou Evropu.

Aleš Biskup ovšem upozorňuje, že v Německu se nakonec vždy bezpečné místo pro strávení odpočinku a povinné pauzy najít dá. „Pro kamiony mají totiž v Německu vytvořené takzvané „autohofy“, velká odpočívadla, kde je místo vždycky. Parkování tam bývá placené, ale na druhou stranu třeba dostanete slevu na jídlo. Běžnou součástí bývá sprcha.“

Policie nahání řidiče náklaďáků a autobusů, zda ve vedrech dodržují přestávky

V Česku je podobně koncipovaných míst jen pár. Kamioňáci tak odstavují své čtrnáctimetrové kolosy, kde se dá. Často velmi nebezpečně.

ŘSD moc nestaví a problémy dělají i obce

V současnosti je podle Ředitelství silnic a dálnic ve výstavbě šest odpočívek s kapacitou 236 parkovacích míst pro kamiony, a to na dálnicích D3, D4 a D6. Dalších 43 odpočívek, které dohromady rozšíří možnost stání kamionů o 1 736 míst, ředitelství plánuje v delším časovém horizontu. Například odpočívky u Vyškova na dálnici D1 by měly v obou směrech nabídnout 173 míst pro kamiony, s uvedením do provozu počítá ŘSD v roce 2026. Nyní je v provozu 3 185 odstavných míst pro kamiony.

Jenomže to všechno je podle Sdružení automobilových dopravců Česmad málo. „V posledních letech ŘSD problém začalo řešit seriózní analýzou a dnes jsou již i výsledky s přibývajícími místy. Bohužel i nákladně vybudovaných sto míst za rok vyřeší problém až za dvacet let,“ uvedl mluvčí sdružení dopravců Martin Felix. Výstavbu podle něj komplikuje složitá příprava staveb kvůli nefunkční legislativě a také silné protesty obcí a občanů, v jejichž blízkosti se má stavět.

A právě dohady s jednotlivými obcemi jsou na pořadu dne už hezkých pár let. Často se mluví o tom, že obce fakticky vycítily možnost, jak se dostat k penězům, a řádně toho využívají. Stává se pravidlem, že si výstavbu odpočívky na svém území podmíní například opravou kanalizace v obci, příspěvkem do rozpočtu nebo třeba financováním čističky vody.

Před časem se tomuto tématu věnovali na portálu pro profesionální řidiče a dopravní firmy Truckjobs.cz. Na Facebooku napsali: „Je správné, aby se z finančních prostředků určených na výstavbu dálnic nebo odpočívek hradily kompenzace subjektům, kterých se daná stavba přímo dotkne. Otázkou zůstává, zda se má z těchto našich společných peněz hradit oprava obecního úřadu obce, kolem které dálnice povede, nebo výstavba obecní kanalizace, která nemá se stavbou dálnice nic společného.“

Diskuze pod příspěvkem mu dává za pravdu: „Co na to říct. Odpočívadla prostě nejsou a asi nebudou tímhle přístupem. Za mě, když si uvědomím, co peněz nacpeme státu a potom vybudování nějakého zázemí pro kamiony, je v poslední řadě. Proč? Neustále se všude ve velkém rozdávají zákazy, lidi na nás nadávají, ale za naše peníze se jim budou opravovat objekty? Říkám za naše, protože to, co zaplatí OA (osobní auta – pozn. red.) je směšný halíř oproti našim poplatkům. Takže shrnuto podtrženo. Plaťte dále, ať máme hezké obce, do kterých vás nepustíme, a parkujte si, kde chcete, aspoň budou další peníze z pokut za parkování či překročení výkonu,“ napsala jedna z diskutujících.

NIMBY

Spojení písmen NIMBY je akronym, tvořený počátečními písmeny anglických slov Not In My Back Yard, tj. česky „ne na mém dvorku“. Charakterizuje postoje lidí, kteří odmítají, aby byla v blízkosti jejich domova postavena nějaká obecně prospěšná nebo dokonce nezbytná stavba, která však jim osobně sníží komfort bydlení. Předmětem takových protestů bývá typicky dálnice, letiště, skládka, ale také věznice, útulek pro uprchlíky nebo třeba domov pro mentálně postižené. Pojem byl poprvé použit v USA počátkem 80. let 20. století.

Zdroj: wikipedia

Proti výstavbě odpočívky pro kamiony se před dvěma lety postavily kupříkladu obce z Přerovska. „Obáváme se dalšího zastavění orné půdy, hluku, prachu a všech negativních jevů, které souvisejí se zvýšenou dopravou. Obec je v údolní nivě, takže všechny splachy, například ropných látek, jdou do polomských mokřadů, do říčky Luhy a dále do Odry. Neměli bychom přístup k odpočívkám ani k dálnici D48, žádné sjezdy ani nájezdy. Nám to přináší jenom negativa, pozitiva žádná, kompenzace žádné,“ vysvětlila tehdy redakci starostka Polomi, jedné z dotčených obcí, Marta Koubková.

Problémy s parkováním kamionů podle Felixe z Česmadu významně zesiluje prázdninový zákaz jízdy v pátek a sobotu. Celoročně platí zákaz jízdy kamionů v Česku v neděli a o svátcích mezi 13. a 22. hodinou. O prázdninách se zákaz rozšiřuje o pátek, kdy kamiony nesmí jezdit mezi pátou a devátou hodinou večerní, a sobotní zákaz jízdy od sedmi ráno do jedné odpoledne.

Postavte to jinde. Obce z Přerovska odmítají obří odpočívky pro kamiony

A problémy s nedostatkem parkovacích míst pro kamiony už potvrzuje i policie. „Nesprávně stojící kamion na tělese dálnice je velikým rizikem a potenciálním nebezpečím možné dopravní nehody s tragickými následky. Proto nemůžete očekávat nějakou přílišnou toleranci v případě řešení takovýchto protiprávních jednání ze strany policistů,“ popsala tisková mluvčí policejního prezidia Hana Rubášová.

Jak rozehnat kolonu spících kamionů. Úkol, který nemá správné řešení

V případě komplikací se tak řidič kamionu musí rozhodnout mezi odstavením vozidla na nevhodném místě a porušením maximální doby řízení.

Při špatném parkování kamioňáků, tedy například na sjezdu z dálnice nebo na čerpací stanici, hrozí řidiči kamionu v příkazním řízení na místě pokuta do výše 2 000 korun, v případě oznámení přestupku může být pokuta ve správním řízení do výše 2 500 korun.

Za nedodržení bezpečnostních přestávek ovšem hrozí postih mnohem vyšší. Přestupek je možné vyřešit udělením pokuty na místě do 5 000 korun a čtyřmi trestnými body. V případě zahájení správního řízení hrozí sankce do 10 000 korun a zákaz řízení na 6 až 12 měsíců. Samotná problematika bezpečnostních přestávek je velká věda. Se základním pravidlem, že po 4,5 hodinách jízdy musí následovat 45minutová pauza, řidič kamionu nebo autobusu rozhodně nevystačí.

Autoři: , pro iDNES.cz,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...