Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Narozeniny génia autodesignu. Navrhl nejslavnější lamborghini i ztracené BMW

Rok 1938 byl pro Itálii naprosto výjimečný. Jaká supernova tehdy před pětaosmdesáti lety ozářila vesmír, už asi nezjistíme, ten rok se ovšem rodili géniové automobilového designu: Giorgetto Giugiaro, Marcello Gandini, Ercole Spada a Leonardo Fioravanti. Co jméno, to dodnes žijící absolutní superstar. Kdo z nich je nejlepší, se říci nedá. Gandini v sobě ovšem přece jen určitou výjimečnost má.

„Nebo možná jsou ti čtyři spíše dětmi jiné doby, ve které obecné kulturní klima a méně standardizovaný automobilový průmysl upřednostňovaly potvrzení individuální geniality,“ zamýšlí se Roberto Lo Vecchio v magazínu Quattroruote. Jen na okraj: Gandini se Spadou se narodili dokonce ve stejný den: pětaosmdesátiny oslavili 26. srpna. A Giugiaro také v srpnu, osmého.

BMW Garmisch

Auta Marcella Gandiniho

  • první generace BMW 5
  • Bugatti EB110 (finální podobu dopracoval Gianpaolo Bendini)
  • Citroën BX
  • Ferrari Dino 308GT4
  • Fiat 132
  • Fiat X1/9
  • Lamborghini Countach, Diablo, Espada, Miura
  • Lancia Stratos
  • Maserati Ghibli a Quattroporte IV (1994–2001)
  • Renault 5 Supercinq, Renault Magnum
  • Alfa Romeo Montreal, Alfa Romeo 33 Carabo, Alfa Romeo 90
  • Autobianchi A112
  • Bertone Pirana
  • Cizeta-Moroder V16T
  • De Tomaso Bigua a De Tomaso Pantera
  • Iso Grifo 90

Miura, Countach, v automobilové mytologii nenajdete zářivější hvězdy; obě nesou podpis skromného muže. Už jen tato dvě lamborghini volají po tom, aby Gandinimu postavili sochu. On ale designem žije, je to hvězda, která nenávidí hvězdné manýry. Sám se prý supersporty, které oblékl, nikdy nesvezl. To spíš zkusil Renault 5, který též nese jeho podpis, stejně jako Renault Magnum, tahač s ikonickým designem, který znají pro jeho specifickou „dvoudílnou“ kabinu všichni.

Quattroruote na Gandiniho narozeniny připomínají menší projekt: „o kterém málokdo ví, ale který ilustruje všestrannost turínského designéra“. Malý automobil vyrobený z plastu, navržený na počátku 80. let pro značku Renault. „Ital ho prý Francouzům předal v polorozmontovaném stavu a za necelou hodinu ho před jejich očima zase složil, aby demonstroval jeho snadnou montáž i díky snížení počtu dílů,“ popisuje italský automagazín. Renault tento nápad ovšem přijal vlažně. „Takže z toho nic nebylo a projekt nebyl nikdy představen veřejnosti. O deset let později se objevilo Twingo. Slavné mini-MPV náhodou odhalilo několik prvků, které se zvlášť v bočním pohledu, s Gandiniho plastovým městským vozem, podobají. Quattroruote unikátní fotografii studie uveřejnily v roce 2013 (zde).

Autofotka týdne: Elegantní italský oblek za cenu českých montérek

„Jednoduchost, lehkost, autentičnost mechanických řešení (a poctivost v designu, který je má doprovázet) byly základními hnacími silami Gandiniho práce. Vždy měl vynikající vztah s inženýry, protože v některých ohledech mluví stejným jazykem, s vášnivě techniku,“ píše italský automagazín. „O současných autech říká, že váží příliš mnoho, o elektromobilech, jež – pokud jde o styl – plně nevyužívají příležitost, kterou nám jejich odlišné uspořádání z hlediska designu nabízí.“ Vymezuje se vůči konformismu a uniformitě.

„Krásná auta? Vidíte je hned, není třeba nechat uběhnout půl století. Vezměte si vůz, jako byl Citroën DS, již před šedesáti lety, když byl představen, bylo jasné, že zanechá hlubokou stopu: bylo to auto, které chtěl každý vyrobit, symbol naprosté svobody designu Flaminia Bertoniho,“ říká Gandini.

Padesátníci. Dvě legendy od Lamborghini slaví narozeniny, výjimečné jsou dodnes

Gandini byl vždy velmi plachý, dostat se k němu je nemožné, nerad poskytuje rozhovory. Roberto Lo Vecchio jich ovšem s Gandinim udělal hned několik. „O Miuře mi jednou řekl, ‚myslím, že její úspěch by větší, než jaký si zasloužila.‘ Když jsme ji prezentovali na autosalonu v Ženevě v roce 1966, byl jsem plný pochybností o přijetí řas na světlometech, o přesnosti detailů v autě vyrobeném v takovém spěchu... Ale reakce veřejnosti na Show byla mimořádná: všichni zalapali po dechu. Znamená to, že přišla ve správný čas, dokázala se trefit do vkusu lidí,“ popsal Lo Vecchio.

Autofotka týdne: Utajený koncept, ze kterého vznikla ikona

Je třeba dodat, že zrovna Miura není jen Gandiniho prací. Původní design totiž rozpracoval Giorgetto Giugiaro.

Málokdy se zapletl do veřejné kontroverze. I proto bylo obrovským překvapením, když se v roce 2021 ohradil proti dílu Lamborghini, speciál Countach LPI 800-4 měl být poctou k padesátým narozeninám jeho slavného modelu. Předělávky? Nejsou pro mě,“ okomentoval. „Jako autor a tvůrce původního díla prohlašuji, že remake, kterého jsem si nebyl vědom, neodráží mého ducha a můj způsob vidění. Svou identitu designéra, zejména s ohledem na superauta vytvořená pro Lamborghini, jsem postavil na konceptu, že každý model musí být zcela odlišný od předchozího.“

„Je pro mě jedním z největších mistrů automobilového designu a jeho vozy byly vždy velkým zdrojem inspirace pro mou práci,“ říká Adrian van Hooydonk, šéfdesignér skupiny BMW, který se s „maestrem“ Gandinim setkal nad revivalem ztracené studie Garmisch, kterou slavný italský designér vytvořil za svého působení ve studiu Bertone.

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

Kromě konceptu BMW Garmisch pracoval Marcello Gandini se svým týmem u Bertoneho také na studii BMW Spicup a na první generaci BMW řady 5, která vznikla pod vedením tehdejšího šéfdesignéra BMW Paula Bracqa.

Vynálezce klínu

Během čtrnácti let, kdy byl Gandini hlavním designérem studia Bertone v Turínu, vytvořil nejodvážnější a nejrevolučnější automobily své doby. Mezi ně patří koncepční vozy s klínovitým profilem, jako jsou Lancia Stratos Zero nebo Alfa Romeo Carabo. Jedním z jeho vůbec nejslavnějších konceptů je Lamborghini Marzal.

Autofotka týdne: Slavný koncept se zase proháněl ulicemi Monaka

Za jednoho z prvních, kdo dal autu, které se opravdu vyrábělo, přísně klínovitou siluetu, bývá považován právě Gandini, napadlo ho to při návrhu svalnatého Lamborghini Countach. Když má totiž malý kluk namalovat sporťák, nakreslí právě toto lambo. Geniální autodesignér si totiž řekl, že ideální tvar pro supersport je jednoduchý klín, který prořezává vzduch. Od té doby už nikdo nic lepšího nevymyslel.

Geniální krejčí supersportů nikdy rychlou jízdu nezkusil

„Není to jen vysoce uznávaný designér, ale zároveň i vynálezce nejemocionálnějšího designu superautomobilů, což mu propůjčuje status nesmrtelnosti,“ napsal o Gandinim dnes už neexistující, uznávaný specializovaný magazín Auto Design&Styling. „Gandini je také průkopníkem antidesignu, a zasloužil se tedy i o rozvoj designu v racionální rovině. Dokázal vytvořit celý styl Lamborghini stejně jako kultovní truck Renault Magnum, a tím potvrdil, že umí navrhovat různorodý, ale vždy kvalitní design.“

Tvůrce sexbomb Ferrari slaví 85 let. Fioravanti je nemocný auty

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“, který právě před 30 lety osiřel

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau
Ärztin/Arzt für Innere Medizin

Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau

nabízený plat: 172 000 - 273 000 Kč

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....