Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Paříž jde proti tlustým SUV. Za hodinu parkování bude účtovat 450 korun

Skoro 55 procent hlasujících Pařížanů souhlasí se zavedením výrazně vyšších poplatků za parkování pro řidiče sportovně-užitkových vozů (SUV) a silných aut s pohonem na všechna čtyři kola. O výsledcích hlasování informují místní média. Opatření má podle pařížské starostky Anne Hidalgové snížit emise a zvýšit bezpečnost chodců.

Rovnost, svornost, bratrství. Zvolání, které vzešlo z velké revoluce a stalo se i mottem Francouzské republiky, dnes nabývá netušených obrysů. Pařížská radnice nastavila nový rovný limit povolené hmotnosti a ve svornosti hlasováním bratrsky rozhodla o drastickém zvýšení parkovného pro těžká SUV.

Na první pohled se zdá být postup francouzského hlavního města naprosto v pořádku, a jeho kritika připomíná spíš osobní výpady proti tomu, že tváří nové ambiciózní politiky mobility je starostka Anne Hidalgová.

Na tom, že metropole na Seině hodlá před letními olympijskými hrami vyčistit ulice a uvolnit si kapacity pro parkování, totiž neočekávaného není nic. Zvýšení hodinové sazby za stání patří v takové situaci k obvyklým nástrojům, počínali si tak v Tokiu, Londýně, Aténách i brazilském Riu.

O vyšším zpoplatnění parkování těžkotonážních vozů bylo v Paříži rozhodnuto hlasováním. Jenže s poměrně těsným výsledkem, pro hlasovalo 54 procent voličů, hlasování se jich ovšem účastnilo jen 5,7 procent.

O budoucnosti pařížských řidičů tu tak rozhodovalo jen 74 100 registrovaných voličů z celkových 1,3 milionu. A to ještě 34 000 z nich mělo opačný názor. K zásadnímu rozhodnutí se tak vyjádřila jen hrstka lidí.

Velmi drahé parkování

V centrálních obvodech metropole, arrondissementech s čísly 1 až 11, se teď bude platit za auto s nadlimitní váhou 18 eur (450 korun) za hodinu stání. Taxa platí pro první dvě hodiny parkování. Pokud byste se náhodou chtěli zdržet déle, musíte si zakoupit šestihodinový lístek. A ten přijde na 225 eur (přibližně 5 600 korun).

Zvýšení cen se týká i městských obvodů mimo centrum, v arrondissementech s čísly 12 až 20. Tam budou nadlimitní vozy platit 12 eur (300 korun) za první dvě hodiny a 150 eur (3 750 korun) za šest hodin stání. Lacině z toho nevyjdou ani řidiči vozů pod hmotnostním limitem. Hodina stání v centru je přijde na 6 eur (150 korun), šestihodinovka 75 eur (1 875 korun).

Pařížan s SUV nebude připlácet za parkování ve svém arrondisementu. V jiném (mimo svou rezidenční zónu) ano.

Kolik je ale vlastně onen hmotnostní limit?

Dělení mezi „tlouštíky“ a těmi „normálními“ teď v Paříži probíhá na 1 600 kilogramech.

Prakticky trojnásobnému zdražení parkování mimo vlastní rezidenční zónu se tak nevyhne pětina všech Pařížanů, kteří dnes vlastní SUV. A rovněž si pořádně připlatí každý, kdo by si z venkova „troufl“ do Paříže těžkotonážním vozem zajet na výlet nebo do muzea.

„Děláme to proto, abychom snížili znečištění a zvýšili bezpečnost našich dětí, protože tato auta jsou nebezpečná,“ vysvětluje starostka Anne Hidalgová. „Paříž se transformuje, aby lidem umožnila lépe dýchat a žít.“

Rovní a rovnější

Pokud vlastníte elektrické SUV nebo elektrický sedan, za tlouštíka začne být považován až za limitem 2 000 kilogramů. Starostka tedy necílí rovně na všechny těžkotonážní vozy, ale jen na ty, které jí nepřijdou dostatečně čisté.

Když tedy ve svém rozměrném Renault Espace E-Tech 200 Iconic jede do práce Christophe Béchu, ministr životního prostředí a udržitelného rozvoje, problém to není. Jeho vůz sice formálně patří mezi tlouštíky, ale protože je stroj plně hybridní, nevadí to. Nikdo samozřejmě nebude pokutovat lehce pancéřovaný DS7 Crossback prezidenta Emanuela Macrona, který rovněž stojí nad limity určenými pro běžné smrtelníky.

Výjimkou z váhového limitu také starostka velkoryse šetří úředníky a státní zaměstnance, kteří jsou pracovními elektromobily vybaveni. Výjimka se týká vozů městských služeb, zásobovatelů, taxikářů

Kritici postupu radnice dodávají, že kvůli těmto výjimkám z rovného pravidla se vyšší parkovné nebude týkat 27 procent všech pařížských SUV, a prakticky dopadne jen na rodiny s dětmi, které mají větší než standardní automobily.

Upozorňují též na to, že frekvence osobní automobilové dopravy se v Paříži za posledních třicet let snížila o polovinu. Takže argumentovat přeplněnými ulicemi je prý liché. Zrovna tak zpochybňují, že SUV jsou tím nejčastějším viníkem dopravních nehod. Dopravní situaci ve městě prý spíše komplikují omezení a zákazy vjezdu do určitých ulic, bulvárů a na nábřeží.

„Navýšení ceny parkovného pro rozměrné a těžkotonážní vozy by lidé neměli chápat jako jejich zákaz, ale spíše jako užitečnou nápovědu,“ dodává Hidalgová. „Měla by řidiče vést k tomu, aby si odpovědněji vybírali, až budou pořizovat nový vůz pro ježdění v Paříži.“

Starostka očekává, že navýšení ceny parkovného přinese do rozpočtu Paříže až 35 milionů eur ročně. Tyto peníze hodlá investovat do rozšíření sítě cyklostezek a výsadby okrasné zeleně.

„Čím větší (auto) je, tím více znečišťuje,“ odůvodnila opatření v prosinci Hidalgová, která už zprůchodnila nábřeží Seiny, zakázala vjezd osobním automobilům na jednu z hlavních dopravních tepen v centru města Rue de Rivoli, a ozelenila 200 ulic tím, že z nich odstranila dopravu. Nehody za účasti SUV jsou podle starostky také nebezpečnější pro chodce než srážky se standardními auty.

Motoristické asociace však iniciativu kritizovaly. Některé z nich například nesouhlasí s tvrzením, že by nové SUV znečišťovalo ovzduší více než malé auto na naftu vyrobené před rokem 2011.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...