Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

První hybridní vůz postavil Čech. Buď Křižík nebo Porsche

František Křižík byl jedním z prvních konstruktérů hybridních automobilů. A pokud absolutní prvenství nedrží on, tak patří jinému "Čechovi" - Ferdinandovi Porschemu.

Závodní Lohner-Porsche Mixte s pohonem předních kol | foto: Porsche

Rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche je společně se svým prvním zaměstnavatelem – Jakubem Lohnerem uznáván jako první konstruktér hybridního automobilu. Porsche pracoval od roku 1896 pro rakouskou karosárnu Jacob Lohner Werke und Sohn. Pro ni nejprve zkonstruoval elektromobil a následně pak hybridní vůz.

První prototyp vznikl v letech 1898 – 1899 a fungoval na principu, který dnes známe pod označením sériový hybrid. Automobil rozjížděly elektromotory v nábojích předních kol, kterým dodávaly energii těžké olověné baterie. Akumulátory dobíjelo dynamo poháněné spalovacím motorem. Tento princip po dlouhých letech oživil Chevrolet Volt, který se stane prvním novodobým sériovým hybridem (spalovací motor v něm výhradně dobíjí baterie). VÍCE O CHEVROLETU VOLT ČTĚTE ZDE

Lohner-Porsche Mixte

Dvoumístný Lohner-Porsche Mixte s pohonem předních kol

Porscheho vůz se vyráběl sériově. Z fáze prototypu se do výroby dostal v roce 1900 a do roku 1905 se jej, včetně čistě elektrických variant, vyrobilo podle různých pramenů až 300 kusů. Vůz pojmenovaný Mixte se dokonce vyráběl i ve variantě s pohonem všech kol – podle všeho byl právě v této variantě dodán první hybridní vůz zákazníkovi. Porschemu je tak přisuzováno prvenství v aplikaci pohonu všech kol.

Lohner-Porsche Mixte

Lohner-Porsche Mixte ve čtyřmístné variantě s pohonem všech kol

Vůz byl pořádně těžký – jen soubor 44 olověných článků, každý s napětím 80 voltů, vážil 1 800 kilogramů. Každý z elektromotorů v náboji kola měl výkon 2,5 nebo 3,5 koně (1,9 nebo 2,6 kW), krátkodobý špičkový výkon činil 7 koní (5,2 kW). Vůz měl rám dřevěné konstrukce a podle provedení dovedl jet maximální rychlostí až 58 km/h. Uvádí se, že verze s pohonem čtyř kol dovedla v roce 1903 pokořit rychlost 110 km/h.

Křižík byl asi rychlejší

Průkopníkem na poli hybridních vozů byl ale také slavný český vynálezce František Křižík. Ten experimentoval s elektromobily již od roku 1895. Prameny se zde dost rozcházejí a tak není jasné, kolik prototypů Křižík sám zkonstruoval. V roce 1895 (případně v několika následujících letech) měly vzniknout celkem tři prototypy, se kterými se Křižík proháněl po pražských ulicích. Podle některých zdrojů byl právě třetí prototyp hybridním vozem.

Elektromobil Františka Křižíka

Elektromobil Františka Křižíka

První prototyp měl poháněná zadní kola elektromotorem s výkonem téměř 5 koní (3,6 kW) a ovládání pákami. Druhý prototyp měl již klasické automobilové ovládání – tedy volant a pedály. V každém ze zadních kol se usídlil elektromotor s výkonem 3 koně (2,2 kW). Třetí prototyp má podle některých historiků být jedním z prvních hybridů vůbec. Do vozu instaloval Křižík spalovací motor, který dobíjel baterie a ty pak dodávaly energii elektromotorům. Některé prameny uvádějí, že šlo o prototyp vlastní Křižíkovy konstrukce, stejně jako předchozí dva vozy. A že teprve po Křižíkovi použil stejné technické řešení Porsche.

Jiné zdroje ale říkají něco jiného. Křižíkovým hybridem měl být až údajný čtvrtý prototyp, o jehož existenci ostatní většinou mlčí. Čtvrtý vůz měl stát na základu vozu Laurin & Klement typ E se 4,5 litrovým 26 kW čtyřválcem, nebo měl využívat alespoň tento motor. Křižík totiž údajně navrhoval vůz kompletně vlastní konstrukce a to včetně dvouválcového spalovacího motoru. Vůz měl být oficiálně předveden až v roce 1908 na Jubilejní výstavě v Praze. Je ale možné, že jako prototyp existoval již podstatně dříve. Laurin & Klement E se vyráběl v letech 1906 – 1909.

Ať byl první nebo ne, Křižík rozhodně patřil mezi první konstruktéry hybridů. Pokud by jej totiž opravdu postavil až v roce 1908, mezi něj a Porscheho se stihli vklínit jen další dva konstruktéři. Tím prvním byl Henri Pieper – německý konstruktér žijící v Belgii. Ten první hybrid navrhl podle všeho v roce 1900 a počítal i s konstrukcí, kde by spalovací motor mohl pohánět kola i přímo. Patent podle všeho získal v roce 1905 a od roku 1906 do roku 1912 vyráběla automobily podle jeho patentu belgická společnost Auto-Mixte.

Patent Henriho Piepera

Patent Henriho Piepera

Druhým hybridem z mezidobí Porsche – Křižík je francouzský vůz Al z roku 1907. Ten byl postaven firmou L'Energie Electro-Mécanique z města Suresnes. Jeho benzíno-elektrický pohon měl výkon 24 koní (17,6 kW).

Na tyto více než 100 let staré koncepce navázala v sériové výrobě až v roce 1997 japonská Toyota s modelem Prius. Paradoxně nejstarší uspořádání, kdy spalovací motor výhradně dobíjí baterie, vzkřísí ve výrobě až příští rok Chevrolet Volt. Po více než 110 letech.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Hotely volají po dobíjecích stanicích, počet hostů v elektromobilech roste

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

VIDEO Rozvíjející se elektromobilita je patrná i na spotřebě u dobíjecích stanic. U těch, které v...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

Jak odpůrce elektroaut přišel na chuť jízdě na baterky. Peníze rozhodly

Volkswagen e-Golf

VIDEO Proč jsem se rozhodl pro elektroauto a proč zrovna pro model, kterým už rok a půl jezdím? Jak jsem...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...