Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

A jak voní vaše auto? Nevhodní spolujezdci: heřmánek a jasmín

  11:01aktualizováno  11:01
Většina z nás si to vůbec neuvědomuje, ale nesprávná vůně ve voze může způsobit únavu, ospalost, netečnost nebo naopak předrážděnost, přecitlivělost na vnější vlivy a může být jednou z příčin nehod. Naopak správně zvolená vůně pomáhá v soustředění, při předvídání potíží a naladí vás smířlivěji při posuzování chyb ostatních účastníků silničního provozu.

Máme na to studii!
Na toto téma dokonce vznikla samostatná studie na Jezuitské univerzitě ve Wheelingu v americké Západní Virginii, kterou ještě rozvedlo sdružení RAC Foundation.

„Je neuvěřitelné, v jaké míře pachy ovlivňují řidičovo chování a pocity,“ prohlásila Sue Nicholsonová z RAC Foundation.

„Čich je velice silný smysl a může způsobit i nedostatek soustředění nebo přecitlivělost na podráždění během jízdy a tím i přispívat k nebezpečným situacím na cestách.“

Kterým vůním bychom se tedy měli za volantem vyhýbat a na které bychom se měli zaměřit, až si budeme příště na čerpací stanici vybírat osvěžovač do auta?

Podnikavec prodává zplodiny z trabantu.

Německý podnikavec využil nostalgie obyvatel bývalé NDR a rozjel kuriózní byznys. Přes internet prodává typickou "vůni" výfukových plynů, které vycházely z východoněmeckých trabantů. Plechovky zplodin z legendárního dvoutaktu nabízí za 3,98 eura (120 korun). Jdou prý na odbyt ...VÍCE
Za volant rozhodně nepatří heřmánek, jasmín a levandule; tyto byliny jsou využívány při léčbě nespavosti a mohly by řidiče ukolébat do příjemného polospánku - potíž je v tom, že jsou obsaženy téměř ve všech květinových osvěžovačích.

Nevhodní spolujezdci

Nepříznivě také působí vůně čerstvého chleba, pečiva a vůbec pachy, provázející potraviny; řidiči se v jejich přítomnosti soustředí spíše na svůj prázdný žaludek a mohou tudíž přispívat k podrážděnosti a spěchu.

Vůně čerstvě posekané trávy, borovic a lučních květin - ty zase odvádějí řidičovu pozornost k příjemnějším činnostem než je jízda po ucpané dálnici, nemluvě o jejich vlivu na osoby trpící sennou rýmou.

Nedoporučují se ani příliš ostré parfémy a vody po holení.

Na druhou stranu bylo zjištěno, že mnoho vůní má na řízení příznivý vliv. V čele se umístila máta peprná a skořice, které údajně zlepšují soustředěnost a podporují benevolenci vůči řidičům okolních vozidel.

Přátelé za volantem

Kromě nich se ještě osvědčily vůně citronu a kávy: obě prý dokáží „vyčistit hlavu“ a řidiči se při nich soustředili úplně nejlépe.

Jen o něco pozadu se umístila vůně moře, která podporuje hluboké dýchání a díky němu uvolňuje svalstvo, zmírňuje stres a uklidňuje.

 

"Voňavé stromečky"
Trsy barevných stromečků kývajících se na zpětném zrcátku, které už nevoní, zato dokonale poslouží jako lapač prachu a překážka ve výhledu.

Před rokem 1989 byly stromečky značky Wunderbaum, které vyrábí malá fabrika na švýcarsko-německých hranicích, žádaným zbožím.

Vynálezcem tohoto kousku tvrdého papíru, napuštěného voňavou esencí, je Julius Säman. Kanadský obchodník před více než padesáti lety (1952) začal prodávat voňavé stromečky Little Trees.

***

Přečtěte si: Osvěžovače škodí zdraví, tvrdí vědci

***

Citroën C4: konec "stromečků" na zpětném zrcátku

Francouzský smysl pro rafinovanost se uplatnil v případě modelu C4. Auto má v přístrojové desce integrován osvěžovač vzduchu.

Osvěžovač vzduchu je umístěný u střední ventilační mřížky nahoře na palubní desce. Parfém po autě šíří klimatizace. Až posádku vůně omrzí, mohou zvolit jinou, na výběr jich je devět. Náplně lze průběžně měnit, je možné také nastavit jejích intenzitu. Při každodenním používání po dobu jedné hodiny náplň vydrží přibližně dva měsíce.

Rinspeed Senso umí namíchat vůni přesně 
podle nálady řidiče  ...VÍCE

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.