„Za devět měsíců jsme dokázali prodat 64 716 vozů, tedy bez 100 aut stejně jako za stejnou dobu v předcovidovém roce 2019. To považujeme vzhledem k dalším okolnostem na trhu za velmi dobrý výsledek,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva Aures Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA Auto. Z celkového počtu 64 716 vozů se v České republice prodalo 37 121 aut, v Polsku 15 200 a na Slovensku 12 395. Topolová dodává, že za celý loňský rok prodala firma 70 tisíc ojetých aut.
Aktuálně eviduje AAA Auto patnáctiprocentní růst cen v porovnání s loňským rokem. Firma očekává ještě další přibližně pětiprocentní růst.
Jedním z významných faktorů, který žene vzhůru zájem o ojetiny a tím i jejich ceny, je obava zákazníků z tlaku na přesun k elektromobilitě. „Je to velmi často uváděný důvod našich zákazníků,“ uvedla Karolina Topolová, generální ředitelka Aures Holdings.
„Podle našich analýz došlo v České republice, na Slovensku a v Polsku meziročně k významnému snížení objemu ojetých vozů na hlavních inzertních agregátorech ojetých vozů a s tím i k významnému růstu jejich cen. Největší pokles nabídky jsme zaznamenali v Polsku, kde se počet aut v nabídce snížil o 29 procent. Ceny tu vzrostly o 8 procent. Druhý největší pokles nabídky jsme zaznamenali na Slovensku, a to o 19 procent. Ceny na tomto trhu vzrostly o 10 procent. Snížení objemu nabídky se týkalo i České republiky. Celkem to byl pokles o 14 procent , následovaný růstem cen o 13 procent ,“ uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel a předseda představenstva Aures Holdings, provozovatele sítě AAA Auto.
TOP TENNejprodávanější vozy v síti AAA Auto za 9 měsíců roku 2021 v ČR
|
Ceny rostou
Cena nabízených ojetin na českém trhu se v září meziročně zvýšila o 23 000 korun na střední hodnotu 169 000 korun. Důvodem je nedostatek vozů v nabídce – proti loňsku chybí v zemích visegrádské čtyřky kolem 80 000 aut. Proti srpnu ubylo 4 500 vozů. Vyplývá to z analýzy autobazarů AAA Auto.
Největší nárůst cen je patrný na maďarském trhu, kde se medián nabízených cen zvedl o víc než 27 000 korun, na Slovensku o víc než 20 000 korun a v Polsku o 16 000 korun. „Propad nabídky je patrný již několik měsíců v řadě a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se situace mohla v nejbližší době zlepšit. Primární automobilový trh se stále potýká s problémy v dodavatelských řetězcích a automobilky nestíhají dodávat nové vozy na trh, čímž ani firmy neobměňují své flotily a na trh se tím pádem nedostávají ani nové ojetiny,“ uvedl Vaněček.
„V některých případech se zánovní ojetiny prodávají dráž než nové vozy,“ dodal. Týká se to žádaných aut, která výrobci nejsou schopni dodat kvůli krizi v dodávkách komponent. Podle Vaněčka se to děje především v Německu a ve Velké Británii. Dá se čekat, že tento trend s odstupem dorazí i do České republiky.
Vaněček to přičítá také enormnímu nárůstu poptávek po autech z německého trhu. Jako příklad uvádí Vaněček rok starou Škodu Fabia Combi, jejíž ceny atakují v některých případech ceny nových. V případě tohoto modelu zvýšení ceny ovlivnilo také oznámení automobilky Škoda, že nová Fabia, jejíž prodej právě zahajuje, už kombiverzi nedostane.
Petr Vaněček upozorňuje, že klesá nabídka dieselových aut a roste nabídka hybridů. „Očekáváme růst nabídky elektromobilů,“ dodává.
Situaci na trhu ojetých aut ovlivňuje i množství ojetých vozů dovážených ze zemí západní Evropy. Například v Česku se proti předcovidovému roku 2019 dovezlo do srpna o 2 324 vozů méně. Vozy podle Vaněčka chybí v celé Evropě, a na trh se tak dostávají i ojetiny horší kvality, například z nedávných záplav v Německu.
Driverama
„Využíváme cenových a strukturálních rozdílů mezi trhy – monetizujeme naši konkurenční výhodu – dokážeme nabídnout zákazníkům auta napříč trhy,“ dodal Vaněček.
Zákazníci AAA Auto si častěji vybírají auta i ze zahraničních poboček tohoto prodejce. Měsíčně mají o vozy z nabídky v jiné zemi zájem více než dvě tisícovky zákazníků a počet neustále narůstá. „Průměrná hodnota vozu, o který mají tito zákazníci zájem, se drží kolem 323 tisíc korun. To je výrazně více, než je průměrná hodnota vozu prodaného v síti AAA Auto běžnou cestou na lokálním trhu bez dovozu ze zahraničí. Jednoznačným leaderem zájmu o vozy nabízené v rámci celého Viszegradského regionu jsou škodovky Octavia a Superb, Volkswagen Passat a Audi A5 a A4,“ dodal Vaněček.
Skupina Aures Holdings pokračuje v budování společnosti Driverama, která je určena pro online výkup a do budoucna i prodej ojetých vozů v západní Evropě. „Letos na jaře Driverama zahájila provoz svých nových centrál v Mnichově a Amsterdamu. Za poslední čtyři měsíce Driverama otevřela čtyři nové mikropobočky, přesně dle plánu. První tři vznikly v městech Düsseldorf, Dortmund a Herne – těmi jsme pokryli nejlidnatější oblast Německa – spolkovou republiku Severní Porýní-Vestfálsko, která má přes 17 milionů obyvatel. Včera (4. října – pozn. red.) jsme otevřeli čtvrtou pobočku v Berlíně, v městské části Reinickendorf,“ uvedl předseda představenstva společnosti Driverama Stanislav Gálik. Aktuálně má firma v Německu kolem dvaceti zaměstnanců. K nejžádanějším vozům patří vozy kategorie SUV VW Tiguan a Ford Kuga. Průměrný nájezd aut v Driveramě je necelých sto tisíc kilometrů a pět let stáří.
Nejčastěji nabízeným vozem v Česku a na Slovensku zůstává Škoda Octavia s celkovou nabídkou přes 11 000 vozů, v Polsku a Maďarsku patří prvenství Opelu Astra s celkem 7 900 nabídkami. Střední hodnota stáří byla v září nejvyšší u vozů prodávaných v Polsku (12,3 roku), následuje Maďarsko (11,4 roku), Česko (10 let) a nejmladší byly vozy na Slovensku (9,9 roku). Stav tachometru je opět nejvyšší v Polsku (medián 181 321 km), nejméně ojeté jsou vozy v Česku (medián 149 521 km).
„Lidé budou mít tendenci si stále pořizovat druhý a třetí vůz do rodiny,“ myslí si Petr Vaněček. Vidí tedy potenciál pro další růst trhu s ojetinami v příštích letech. A upozorňuje na rozdíly mezi bohatší západní částí Evropy a zeměmi střední a východní Evropy, kde firma působí. „V Británii mění auto lidé po čtyřech letech, v Německu po šesti a v Česku po šesti až osmi letech,“ upřesňuje.