Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Systémy automatizovaného řízení nefungují, test radí na ně nespoléhat

Moderní asistenční systémy pro částečně automatizované řízení jsou podle Americké automobilové asociace potenciálně nebezpečné. Nefungují totiž spolehlivě, jenže navzdory tomu je má čím dál více aut a řidiči se na ně více spoléhají. To může vést k závažným důsledkům, upozorňuje asociace.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Volvo

Elon Musk sice slibuje, že plně autonomní řízení aut je již doslova za rohem, realita je ale jeho silným prohlášením nejspíš stále hodně vzdálená. Naznačily to i nedávné testy Americké automobilové asociace (AAA), která v letošním roce a v roce 2018 otestovala několik vozů vybavených pokročilými poloautonomními systémy řízení. Výsledek? Téměř vždy stejný. Na systémy se nedá spolehnout a průměrně selhávají každých zhruba 13 kilometrů.

Výsledky novějšího z dvojice testů, kterého se zúčastnily vozy vozy BMW X7, Cadillac CT6, Ford Edge, Kia Telluride a Subaru Outback se přitom nijak zásadně neliší od staršího testu, ve kterém byla účastníkem Tesla Model S se svým slavným Autopilotem. Pravda, Tesla sice svůj software pro automatizované řízení neustále vylepšuje, nicméně AAA nezmiňuje, že by například v roce 2018 měla oproti konkurentům Tesla v praxi významný náskok. Spíše tedy můžeme předpokládat, že systémy autonomního řízení fungují stále dost podobně. A tedy podle tvrzení AAA nefungují.

Organizace testovala především situace, kdy má systém udržování v jízdním pruhu hlídat, aby auto svůj pruh neopustilo a zároveň kontrolovat cestu před sebou kvůli kolizi. V drtivé většině případů ale testované vozy přehlédly právě simulované stojící vozidlo. K nárazu typicky došlo v rychlosti asi 40 km/h. Spolehlivé nebylo ani udržování v pruhu a systémy prý vůz často navedly až příliš blízko svodidlům nebo jiným vozům.

AAA ovšem uznává, že výrobci automobilů ve svých návodech k vozům píší, že systémy mají právě s detekcí odstavených vozidel problémy a že se mají řidiči neustále věnovat řízení a být připraveni reagovat. Nicméně i přes toto varování považuje AAA asistenční systémy za potenciální nebezpečí. Potíž vidí organizace v tom, že jednotlivé funkce přestávají fungovat v podstatě bez varování nebo jen s minimálním upozorněním pro řidiče. Pro takové varování navíc neexistuje žádný standardizovaný postup.

Organizace nicméně nezveřejnila detailní metodiku testu a konkrétní podmínky. Tvrdí však, že systémy zkoušela jak na uzavřené testovací dráze, tak v běžném provozu a že s vozy najezdili testovací řidiči zhruba 6 400 kilometrů. „Obzvláště v reálných podmínkách jsme opakovaně zjistili, že aktivní systémy asistovaného řízení nefungují konzistentně,“ řekl pro agenturu AP Greg Brannon, ředitel AAA pro oblast Automotive Engineering.

Automobilky (GM, BMW a Subaru) na výsledky reagovaly prohlášením, ve kterém shodně tvrdí, že systémy nemají řidiče nahradit a mají mu pomoci v nebezpečných situacích. Například BMW tvrdí, že v testu AAA systémy modelu X7 zafungovaly tak, jak měly a byly navrženy. „BMW vyžaduje, aby se řidič plně věnoval řízení a byl schopen v případě krizové situace zasáhnout,“ píše se konkrétně ve vyjádření německé automobilky.

Potíž vidí AAA i v tom, že na nové systémy začínají zákazníci čím dál více spoléhat. Podle AAA lidé, kteří si tato asistenční řešení pořídili jako první, patří často k průkopníkům a technickým fanouškům a jsou si omezení těchto stále relativně nových řešení vědomi. Jenže jak se systémy udržování v jízdním pruhu a další asistenční řešení umísťují do čím dál většího množství aut, dostávají se k daleko širšímu publiku, které už si povahy technologie vědomo není a může na asistenty až příliš spoléhat. „Předpokládají, že to funguje. A to může být velice nebezpečný předpoklad,“ říká Brannon.

Organizace, která v USA poskytuje podobné služby, jako třeba u nás místní Ústřední automotoklub (ÚAMK), tak doporučuje, aby automobilky s rozšiřováním asistenčních systémů přestaly. A to právě i ve vztahu k následnému nástupu plně samočinného řízení. Ten by vlastně dnešní „nefunkční“ systémy mohly zpomalit. Zákazníci, kteří totiž získají zkušenosti s dnešními nedokonalými řešeními, se totiž podle Brannona mohou obávat o funkčnost těch budoucích plně autonomních.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...