Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Abeceda městského motorkáře: buďte slyšet a stále ve střehu

aktualizováno 
Pohyb na motocyklu ve velkém městě má svoje nepopiratelné přednosti - všude jste včas, neomezují vás dopravní zácpy, nemusíte se v létě péct v uzavřeném autě. Pokud právě vyrážíte do ulic na novém skútru, zažijte si pár základních pravidel. Hlavně buďte ostražití.
Dveře se mohou otevřít u kteréhokoli stojícího auta

Dveře se mohou otevřít u kteréhokoli stojícího auta | foto: Jan Karásek - Motohouse

Evropa jezdí v létě na motorkách, toho si nelze při prázdninových cestách nevšimnout. Každodenní kličkování na dvou kolech mezi podstatně většími a těžkopádnějšími automobily má ale i svá úskalí.

Důležité je vidět
Mít přehled, vědět, co se přede mnou a kolem mě děje. Důležitá je koncentrace, předvídavost. Podcenit proto nesmíte ani natolik triviální záležitost, jako je co nejčistší, a pokud možno co nejméně omezující výhled. Velikost hledí helmy by měla být co největší, aby neomezovala ani periferní vidění.

Ilustrační fotoIlustrační foto

Brýle rozhled řidiče přeci jen ovlivní

Být slyšet
Rada na hranici platných technických pravidel, ovšem velice prospěšná. Lehce laděný pobrumlávající výfuk "varuje" už z dálky. Obzvláště chodci o vás vědí, předejdete tak nejednomu zbytečnému karambolu! Právě tichá jízda je tak největší bolestí v současnosti tak moderních elekroskútrů – chodci, když neslyší žádný zvuk motoru, ztrácejí nutkání rozhlédnout se a vkročí nešťastnému motocyklistovi bez váhání do vozovky. Sluší se ale dodat, že každá "legrace" má svůj limit a i laděný či otevřený výfuk by měl fungovat v rámci regulí - tedy, měl by tedy mít homologaci.

manuál pro skútrařky

Nestavte se do první řady na semaforu v kopci a kupte si blond paruku - více čtete ZDE

Vedlejší silnice
Ostražitost musí jezdec na motocyklu udržovat před každou vedlejší silnicí. Kdykoli mu může někdo z vedlejší vyjet před rozjetý stroj a nemusí to být vůbec úmyslné, stačí když řidič z vedlejší motorkáře jednoduše přehlédne. Pokud se podobný karambol stane dvěma automobilů, bývají z toho často jen pomačkané plechy. Pokud je jeden z účastníků takové nehody motocyklista, bývají následky často i fatální. Ostražitost je na místě i ve chvíli, kdy automobil před vámi začne "podezřele" zpomalovat. Hledající řidič auta pak povětšinou zabočí k objevenému cíli (obchod, garáž, parkovací místo) zcela automaticky, často bez toho, aby bral ohled na okolí. Nezapomeňte ani na další veledůležité pravidlo: nikdy nepředjíždějte, když je vlevo od vás jakákoliv (i malá) odbočka.

Ilustrační foto

Nepozorné auto na vedlejší silnici = velký motorkářův problém

Otevřené dveře
Doba, kdy se u nás pomstychtiví řidiči snažili na semaforech zamezit průjezdu motocyklu kolonou stojících aut tím, že otevřeli dveře, je snad už nenávratně pryč. Moderní řidič ví, že motorka projíždějící mezi auty kolonu naopak ztenčí a dopravě uleví (její řidič v zácpě totiž právě ubral jeden stojící automobil). Proto se strašáku otevírajících se dveří v koloně nebojte. Dávejte si ovšem pozor v menších uličkách, mezi parkujícími auty. Stačí totiž málo. Roztěkaný řidič, který se po těžkém dni těší na volný večer a zapomene se při vystupování z auta podívat do zpětného zrcátka. Pak stačí jen přiotevřené dveře...

Protijedoucí auta na semaforu
Takřka učebnicová situace: dojíždíte na motorce ke křižovatce, svítí zelená, váš pruh je již vyprázdněný, takže přidáte svému stroji na rychlosti. Máte v dobrém úmyslu projet křižovatkou, než padne oranžová s červenou. Bohužel, v té samé chvíli se oproti vám rozjede automobil, jehož řidič odbočuje vlevo (může, i jemu svítí zelená). Protijedoucího motocyklistu lze velice lehce přehlédnout, čelní srážce se pak už povětšinou nelze vyhnout.

Ilustrační foto

Předvídat je třeba i chování protijedoucích vozidel

Chodci
Na pozoru se mějte i ve chvílích, kdy přijíždíte po víceproudé komunikaci k přechodu pro chodce. To, že automobil ve vedlejším pruhu jede pomalu (nebo začíná brzdit), totiž bude s největší pravděpodobností znamenat, že se chystá k zastavení před přechodem – což ale jezdec na motocyklu velice špatně (přes ono jedoucí auto) zachytí. Proto je lepší začít brzdit také, a zbytečně neriskovat. Při těchto nehodách bývá většinou nevinnou obětí chodec.

Ilustrační foto

Někdy chodec nedokáže odhadnout, co je motorka schopna ubrzdit

Rychlost
Podle statistik jsou ale častou obětí při dopravních nehodách právě motorkáři. Řadu krizových situací zkrátka nedokážete za řidítky ovlivnit, můžete je vážně jen maximálně předvídat. Jediné, co má motocyklista zcela ve své moci, to je rychlost, se kterou se bude v hustém městském provozu pohybovat. Zkušení jezdci vědí, že je dobré jet vždy tak, aby bylo dost času zabrzdit, a nebo naopak včas a efektivně akcelerovat. Proto mějte připravené dva prsty na páčce spojky a přední brzdy. Buďte neustále ve střehu. Předností motocyklu je jeho mrštnost, ovladatelnost. Zkoušet maximální rychlost ve městě je nesmysl. Riskují jen začátečníci, zní poslední, ale možná nejdůležitější pravidlo.

Ilustrační foto

Odřené plasty, to je při nehodě motocyklu jen ta nejnižší daň

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Distinguished Gentleman's Ride - spanilá jízda motorek Prahou
OBRAZEM: Frajeři s kníry profrčeli Prahou

V neděli si přesně v poledne přes 92 tisíc elegantně oblečených motorkářů v 95 zemích nalepilo symbolický knírek na světlomet svého klasického „oldschool“...  celý článek

Indian Roadmaster Classic
Skutečný Pán silnic: indiánskému náčelníkovi se ulice klaní

Na první pohled je tahle mašina jednoduše kolosální. Jedna jediná dominanta Indiana Roadmaster Classic se hledá opravdu těžko.  celý článek

Obrácená přední vidlice upside-down a ostřejší úhel řízení, který spolu s...
Extravagantní divoch se změnil. Drsňák Fat Bob má novou techniku i sílu

Zachoval si svoji charakteristickou siluetu a pořádně tlustou přední pneumatiku. Jinak ale s předchozím modelem nemá prakticky nic společného.  celý článek

Yamaha XVS 1100 A
Yamaha XVS 1100 A

r.v. 2006, naj. 10 500 km
159 999 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.