Od roku 1976 až do dnes je zkratka GTI synonymem pro ostré verze Volkswagenu Golf a již od samého začátku je s tímto hothatchem spojena další zkratka ABT, patřící tuningové firmě z bavorského městečka Allgäu.
Ta majitelům rozpustilých a rychlých "gé-té-íček" dokázala dalšími úpravami zprostředkovat ještě větší zážitky z jízdy. Společnost ABT totiž byla vždy místem, kam zašel každý sportovní nadšenec, který chtěl od svého golfu ještě více dynamiky a zábavy z řízení.
Poslední generace kompaktního a sportovního Golfu GTI proto také nese tuto kouzelnou zkratku.Pro benzinový přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI se standardním výkonem 154 kW (210 k) při 6200 ot./min, který přes šestirychlostní samočinnou převodovku DSG pohání přední kola, připravil ABT dvojí vylepšení.
V prvním případě jde pouze o přeprogramování řídicí jednotky (ABT POWER) s nárůstem výkonu na 191 kW (260 k). V druhém případě (ABT POWER S) je pro Golf GTI navíc připraveno také nové turbodmychadlo, které vyžene výkon pohonné jednotky na působivých 221 kW (300 k) při 6400 ot./min.
Těmito úpravami samozřejmě vzrostla i hodnota maximálního točivého momentu z původních 280 N.m na úctyhodných 400 N.m. A jaký je výsledek? Akceleraci z klidu na stovku zvládne vytuněné GTI za 6,1 s (o 0,8 s rychleji) a může jet až 268 km/h (nárůst o 30 km/h). Je zajímavé, že podle firemních údajů je produkce emisí CO2 na stejné úrovni, jako v případě běžného GTI. To sice bude zajímat jen málokoho, ale lze z toho vyvodit, že spotřeba paliva bude také kopírovat základní provedení.
Samozřejmě, že ABT neskončil jen u úpravy motoru. K tomu, aby upravený golf přinesl řidiči ještě větší zážitek z řízení s dostatkem adrenalinu, bylo potřeba upravit také podvozek. Připraveny jsou výškově nastavitelné tlumiče v působivé kovové úpravě a žlutě lakované pružiny. Při běžné jízdě si tak můžete dopřát více komfortu a například na závodní trati nastavení tlumičů řádně přitvrdit.
Světlá výška klesne o 30 mm a nižší těžiště se postará o ještě preciznější jízdní vlastnosti. Větší jistotu v zatáčkách navíc podporují stylově vydařená 19palcová litá kola ABT BR obutá do pneumatik s rozměry 225/35 R19. Zvýšenou sílu motoru krotí nové přední ventilované kotouče s průměrem 345 mm a optimální rozdělování tlaku by měly zabezpečit také nové brzdové trubičky.
ABT se pustil také do úpravy karoserie. Nové jsou maska chladiče, přední nárazník se světly pro denní svícení z LED diod, prahové spoilery a samozřejmě zadní nárazník s náznakem difuzoru a hlavně do něj zabudovanou čtveřicí chromovaných koncovek výfuku s průměrem 76 mm.
S černou barvou karoserie kontrastují červeně zbarvené linky. Podobný styl s kontrastem kovových doplňků a černé a červené barvy najdete také v interiéru. Stačí jeden pohled a víte, že před vámi stojí něco víc, než "normální" Golf GTI.
Samozřejmě, že každá "sranda" něco stojí. Základní úprava na 260 koní vás bude stát 1500 eur a na nejsilnější provedení si připravte 5300 eur. Za úpravy na podvozku, brzdách a také za aerodynamický paket budete muset sáhnou do peněženky ještě hlouběji.