V zimě tankujte vždy plnou, aby v nádrži bylo palivo, ne vlhký vzduch.

V zimě tankujte vždy plnou, aby v nádrži bylo palivo, ne vlhký vzduch. | foto: iDNES.cz

Aby dieselu netuhla nafta v žilách, shánějte arktickou

  • 139
Mezi motoristy výrazně vzrostl v posledních dnech kvůli mrazivému počasí zájem o takzvanou arktickou naftu, která zajišťuje bezpečný provoz dieselových motorů i při teplotách pod minus 20 stupňů Celsia. "Denně se této nafty spotřebuje 300 000 až 500 000 litrů," říká Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Na čerpacích stanicích se běžně prodává zimní motorová nafta, která zaručuje provozní spolehlivost při teplotách do minus 20 stupňů Celsia. V posledních dnech ale teploty na některých místech České republiky klesly i níže, někteří motoristé proto kupují palivo, které tyto mrazy vydrží.

"V období větších mrazů si pomáháme arktickou motorovou naftou třídy 2, která má filtrovatelnost až do minus 30 °C. Tento speciální druh arktické nafty nasazujeme pouze při velmi nízkých teplotách a ve vybraných lokalitách s náročnými terény," vysvětluje Václav Loula.

Připouští však, že se k využití arktické nafty přistupuje jen zcela výjimečně v období opravdu extrémních mrazů. Její zdroje jsou totiž omezené a také přeprava je logisticky velmi náročná.

Navíc filtrovatelnost zimní nafty třídy F lze zlepšit (o 5 až 8°C) speciálními zimními aditivy, která jsou k dostání na čerpacích stanicích pro individuální zájem na ošetření motorové nafty zákazníky .

Pozor na palivový filtr

Od druhé poloviny 70. let se u nafty určuje bod filtrovatelnosti, což je nejnižší teplota, při které zkoušená motorová nafta  ještě prochází přes sítko s přesně definovanou velikostí ok. 

V zimním období se někdy můžeme setkat s motorovou naftou, která není zcela čirá, ale je do určité míry zakalená. "Tento jev nemusí být nijak na závadu. Vzniklé krystalky parafinů, které způsobily toto zakalení, jsou zpočátku malé a nebrání průchodu paliva palivovým traktem motoru," vysvětluje Petr Šindler ze společnosti Shell.

Průchodnost  palivového  traktu se naruší až při poklesu  teploty pod bod filtrovatelnosti, tedy pod teplotu, kdy vzniklé krystalky parafinů jsou natolik velké, že ucpou sítko vstřikovacího čerpadla.

K ucpání sítka vlivem vyloučených parafinů může ale dojít i při  dlouhodobém stání  motorové nafty za  teplot blížících se bodu filtrovatelnosti, kdy může dojít k nasátí  usazených parafinů.

"Mnohdy si zákazníci během zimy stěžují na špatnou kvalitu motorové nafty, ale vlastní problém často spočívá úplně jinde," říká Šindler. "V praxi je možné se setkat s provozovateli automobilů, kteří prakticky neprovádějí údržbu palivového systému  automobilu, což  má za  následek zejména zvýšení obsahu vody a mechanických nečistot v palivové nádrži automobilu a právě tyto složky způsobí předčasné zanesení palivového filtru."

Arktická nafta by bez zmrznutí měla vydržet teploty až minus 32 stupňů Celsia. Kromě arktické nafty nabízí například čerpací stanice Benzina také prémiovou naftu Verva s podobnými vlastnostmi.

"V současné době je v naší síti velký zájem přepravních firem i jednotlivých řidičů o prémiovou naftu i o arktickou kvalitu nafty. Stoupá také počet dotazů, kde vysvětlujeme jejich zimní vlastnosti a cenu," uvedl Loula, který v Benzině působí jako ředitel úseku jakosti. Nafta s arktickými parametry se podle něj prodává za stejnou cenu jako běžná nafta, přestože výrobní a logistické náklady jsou vyšší.

Současné tuzemské zásoby arktické nafty se podle Louly pohybují kolem deseti milionů litrů. "Zásoby arktické nafty jsou na provozně dobré výši, ale podle vývoje teplot musí být neustále tuzemskou výrobou doplňovány nebo řešeny dovozem," poznamenal Loula. "Současná spotřeba nafty s arktickými parametry odpovídá zhruba dvou procentům spotřeby běžné nafty," dodal.

Podle Louly pumpaři čekají velký zájem o arktickou naftu ještě zhruba týden. Poté, co povolí současné mrazy, by se poptávka měla snížit a řidiči si vystačí s běžnou naftou s nemrznoucími parametry do minus 20 stupňů Celsia.

Shání se těžko

"Speciální nafta vhodná do tuhých mrazů je v těchto dnech k dostání jen zhruba na desítkách čerpacích stanic v Česku," uvádí ČT24. 

"Určitě ji budou mít benzinky v horských oblastech," radí Michal Roškanin, redaktor specializovaného magazinu Petrol. Tipuje, že ji bude mít asi do deseti procent benzinek v Česku. Podle Roškaninových informací Česká rafinérská zaznamenala větší zájem o arktickou naftu ze strany čerpacích stanic.

"Arktická motorová nafta s filtrovatelností nižší než minus 32 °C je některými distribučními společnostmi nabízena u vybraných čerpacích stanic například v podhůří Krkonoš a na Šumavě a Vysočině," uvádí Petr Šindler, tiskový mluvčí českého zastoupení petrolejářské společnosti Shell. Stejný typ motorové nafty podle něj používají také ozbrojené složky.

"Řidič ji pozná podle označení přímo na tankovací pistoli, cedule na stojanu, případně mu poradí obsluha," radí ČT24.

Pozor s aditivy

"Arktickou naftu do extrémních zimních podmínek v naší síti nenabízíme," uvádí Petr Šindler ze Shellu. Namísto shánění arktické nafty doporučuje dodatečnou aditivací, která sníží teplotu, ve které nafta "mrzne". Petr Šindler však zdůrazňuje, že je třeba dodržovat přesné dávkování podle návodu. "Vyšší koncentrace aditiva neznamená, že zákazník dosáhne lepších parametrů."

"Je opravdu důležité dodržet přesně návod a základní pravidla," říká. "Hlavně aditiva nepřidávat do paliva, jež má teplotu pod nulou. V takovém případě si řidič může naopak přitížit."

Petr Šindler z Shellu doporučuje dojet na stanici s téměř prázdnou nádrží, nejdříve nalít aditivum do nádrže a teprve potom natankovat (palivo v podzemních tancích má teplotu nad bodem mrazu); takto se aditivum s palivem dobře promíchá,

Autu dá mráz zabrat

Jak připravit auto na třeskuté mrazy čtěte zde

Tři druhy nafty pro různá období roku

Na rozdíl od automobilových benzinů, které fungují i při mrazech do minus 40 °C, obsahuje motorová nafta ve směsi uhlovodíků také parafiny, které při teplotách nižších než minus 8 °C vytvářejí drobné krystalky. To může způsobit zmrznutí paliva a nefunkčnost motoru.

Mohou totiž omezit průchodnost filtrem a někdy jej dokonce i ucpat. V normě pro motorovou naftu je proto stanoveno, jaký obsah parafinů je přípustný pro dané roční období. Konkrétně jde o parametr filtrovatelnost označovaný zkratkou CFPP.

Řidiči tak během roku tankují v závislosti na ročním období až tři druhy motorové nafty. V létě letní, v zimě zimní a mezitím přechodovou. Tyto nafty se liší právě parametrem filtrovatelnosti. CFPP (Cold Filter Plugging Point) znamená bod, teplotu, při které dojde k ucpání studeného filtru.
 
Motorová nafta expedovaná rafinériemi během "letní" sezony se vyznačuje filtrovatelností do 0 °C. Od října se změní technologie výroby a aditiva, která zvyšují filtrovatelnost a tato takzvaná přechodová motorová nafta zaručuje bezproblémové využívaní do minus 10 °C.

Přechodová nafta, tj. nafta třídy D s filtrovatelností minus 10 °C, slouží zejména k tomu, aby se celý logistický systém, tj. zásoby na čerpacích stanicích, ale i provozní zásoby nafty ve vozidlech včas obměnily.
 
V zimním období od 1. prosince do konce února musí být k dostání na tuzemských čerpacích stanicích pouze zimní motorová nafta třídy F (zimní motorová nafta pro mírné klima) s filtrovatelností do minus 20 °C. Aby byla k danému datu k dispozici v celé síti, začíná se s obměnou v předstihu, a to od začátku října k propláchnutí produktovodních systémů z rafinerie na výdejní terminály.

Například Benzina zimní naftu expeduje již od 15. listopadu. Nafta v této "zimní" kvalitě je pak k dispozici až do obměny zásob opět za přechodový typ třídy D. U většiny čerpacích stanic je ještě začátkem nebo v průběhu března.