Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slovenský raketový inženýr chce postavit Afriku na kola

  13:00aktualizováno  13:00
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Martin Šoltés, rodák ze Spišské Nové Vsi, chce motorizovat Afriku. Mizerné silnice, požadavky na maximální jednoduchost a hlavně přepravní schopnosti, s tím vším se umí srovnat jeho Acar. Náklaďák na baterky, který se s cenou musí vejít do deseti tisíc eur, tedy necelých 270 tisíc.

Kvůli tomu, aby pochopil, co slabě motorizovaná Afrika potřebuje, se vydal do Ghany, Keni, Tanzánie a Nigérie. Acar postavili v rámci studentského projektu na univerzitě v Mnichově. „Samotný projekt trval tři roky, já na autě pracoval ještě o rok a půl déle,“ popisuje pro iDNES.cz Martin Šoltés, který s kolegy při univerzitě v Mnichově založil firmu „Evum Motors GmbH“, jež Acar posune k reálné výrobě.

Acar - elektrický náklaďáček pro Afriku

Martin Šoltés a jeho Acar

V Německu chtějí postavit továrnu, která bude modelovou fabrikou a zároveň školícím střediskem. Auta se pak budou vyrábět přímo na místě, v Africe. „Naším záměrem je, aby výroba probíhala lokálně, v malých objemech, klidně do tisíce aut ročně, vlastně ve větších dílnách, jakýchsi montovnách, které budou fungovat i jako opravny,“ vysvětluje. Teoreticky by k sestavení auta měla stačit svářečka, klíč a šroubovák. Auto musí být vlastně jednoduchá skládačka. Šoltés vysvětluje, že se při stavbě snažili zachovat maximální jednoduchost a především využívat už vyvinuté díly. Rám podvozku, který je vlastně základem auta, tak pochází z náklaďáčku italského Piaggia. Elektromotor a baterie budou muset být dodávané, zbytek by měl být v co největší míře záležitostí lokální produkce.

„Důležitá je modularita, my budeme dodávat základní šasi bez nástavby,“ popisuje pro iDNES.cz. Na rám se pak dá uchytit korba nebo třeba krytá budka, ve které domorodci odvezou rodinu i se zvířectvem.

Acar, elektrický náklaďáček pro Afriku
Acar, elektrický náklaďáček pro Afriku
Acar, elektrický náklaďáček pro Afriku

Motor na elektřinu jede maximálně 60 km/hod

Martin Šoltés odešel po maturitě studovat do Stuttgartu letecké a raketové inženýrství, na univerzitě v Mnichově pak přidal automobilové. První prototyp spartánského a maximálně praktického auta pro Afriku vyjel v květnu 2016, po testech v Německu ho letos v červenci odvezli do Ghany pro zátěžové zkoušky v místním prostředí, testovali funkčnost techniky ve vysokých teplotách a ve velké vlhkosti. Místní z něj prý byli nadšeni.

Fotogalerie

Acar má pohon všech kol, dva 8kilowattové elektromotory živí Li-ion baterie dobíjená z klasické zásuvky, něco energie dodají solární panely na střeše. Auto je dostatečně robustní, aby zdolalo africké cesty-necesty a k tomu odvezlo až tunu nákladu. Při vývoji se stavitelé zaměřili mimo jiné na redukci hmotnosti (auto váží 800 kilogramů) a co nejlepší výhled z vozu, hranaté pravidelné tvary jsou v tomto případě výhodou. Auto je 3,7 metru dlouhé a metr a půl široké.

Elektrický pohon podle Šoltése nezvolili jen kvůli ekologičnosti, je prý lepší volbou než spalovací motory kvůli nižším nárokům na údržbu a také lepší momentové charakteristice (pohon Acaru nabídne 42 Nm od nejnižších otáček), díky níž je pro daný způsob použití výhodnější. O rychlost tu rozhodně nejde, Acar umí jet maximálně šedesátkou.

Acar - elektrický náklaďáček pro Afriku

Acar - elektrický náklaďáček pro Afriku

Šoltésův kolega Sascha Koberstaedt dodává, že akumulátor navíc může posloužit uživatel i jinak, třeba jako zdroj elektřiny pro obydlí. Akumulátor s kapacitou 20 kWh má vystačit na 80 kilometrů jízdy. Z běžné zásuvky se naplní za sedm hodin.

Zdá se vám subsaharská Afrika to nejpitomější místo, kde provozovat elektromobil, když má k elektřině přístup jen třetina populace? Jenže za poslední rok se v této oblasti proinvestovalo 110 miliard eur do zakládání malých autonomních elektráren živených energií ze slunce, větru a vody, které nabíjejí záložní baterie. A jednou z nich může být třeba akumulátor toho modrého náklaďáčku.

Acar má navíc fungovat také jako „motor“ pro rozvoj ekonomiky dané oblasti, protože dá domácím práci v jeho výrobě.





Nejčtenější

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Další z rubriky

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.