Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slovenský raketový inženýr chce postavit Afriku na kola

  13:00aktualizováno  13:00
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Martin Šoltés, rodák ze Spišské Nové Vsi, chce motorizovat Afriku. Mizerné silnice, požadavky na maximální jednoduchost a hlavně přepravní schopnosti, s tím vším se umí srovnat jeho Acar. Náklaďák na baterky, který se s cenou musí vejít do deseti tisíc eur, tedy necelých 270 tisíc.

Kvůli tomu, aby pochopil, co slabě motorizovaná Afrika potřebuje, se vydal do Ghany, Keni, Tanzánie a Nigérie. Acar postavili v rámci studentského projektu na univerzitě v Mnichově. „Samotný projekt trval tři roky, já na autě pracoval ještě o rok a půl déle,“ popisuje pro iDNES.cz Martin Šoltés, který s kolegy při univerzitě v Mnichově založil firmu „Evum Motors GmbH“, jež Acar posune k reálné výrobě.

Acar - elektrický náklaďáček pro Afriku

Martin Šoltés a jeho Acar

V Německu chtějí postavit továrnu, která bude modelovou fabrikou a zároveň školícím střediskem. Auta se pak budou vyrábět přímo na místě, v Africe. „Naším záměrem je, aby výroba probíhala lokálně, v malých objemech, klidně do tisíce aut ročně, vlastně ve větších dílnách, jakýchsi montovnách, které budou fungovat i jako opravny,“ vysvětluje. Teoreticky by k sestavení auta měla stačit svářečka, klíč a šroubovák. Auto musí být vlastně jednoduchá skládačka. Šoltés vysvětluje, že se při stavbě snažili zachovat maximální jednoduchost a především využívat už vyvinuté díly. Rám podvozku, který je vlastně základem auta, tak pochází z náklaďáčku italského Piaggia. Elektromotor a baterie budou muset být dodávané, zbytek by měl být v co největší míře záležitostí lokální produkce.

„Důležitá je modularita, my budeme dodávat základní šasi bez nástavby,“ popisuje pro iDNES.cz. Na rám se pak dá uchytit korba nebo třeba krytá budka, ve které domorodci odvezou rodinu i se zvířectvem.

Acar, elektrický náklaďáček pro Afriku
Acar, elektrický náklaďáček pro Afriku
Acar, elektrický náklaďáček pro Afriku

Motor na elektřinu jede maximálně 60 km/hod

Martin Šoltés odešel po maturitě studovat do Stuttgartu letecké a raketové inženýrství, na univerzitě v Mnichově pak přidal automobilové. První prototyp spartánského a maximálně praktického auta pro Afriku vyjel v květnu 2016, po testech v Německu ho letos v červenci odvezli do Ghany pro zátěžové zkoušky v místním prostředí, testovali funkčnost techniky ve vysokých teplotách a ve velké vlhkosti. Místní z něj prý byli nadšeni.

Fotogalerie

Acar má pohon všech kol, dva 8kilowattové elektromotory živí Li-ion baterie dobíjená z klasické zásuvky, něco energie dodají solární panely na střeše. Auto je dostatečně robustní, aby zdolalo africké cesty-necesty a k tomu odvezlo až tunu nákladu. Při vývoji se stavitelé zaměřili mimo jiné na redukci hmotnosti (auto váží 800 kilogramů) a co nejlepší výhled z vozu, hranaté pravidelné tvary jsou v tomto případě výhodou. Auto je 3,7 metru dlouhé a metr a půl široké.

Elektrický pohon podle Šoltése nezvolili jen kvůli ekologičnosti, je prý lepší volbou než spalovací motory kvůli nižším nárokům na údržbu a také lepší momentové charakteristice (pohon Acaru nabídne 42 Nm od nejnižších otáček), díky níž je pro daný způsob použití výhodnější. O rychlost tu rozhodně nejde, Acar umí jet maximálně šedesátkou.

Acar - elektrický náklaďáček pro Afriku

Acar - elektrický náklaďáček pro Afriku

Šoltésův kolega Sascha Koberstaedt dodává, že akumulátor navíc může posloužit uživatel i jinak, třeba jako zdroj elektřiny pro obydlí. Akumulátor s kapacitou 20 kWh má vystačit na 80 kilometrů jízdy. Z běžné zásuvky se naplní za sedm hodin.

Zdá se vám subsaharská Afrika to nejpitomější místo, kde provozovat elektromobil, když má k elektřině přístup jen třetina populace? Jenže za poslední rok se v této oblasti proinvestovalo 110 miliard eur do zakládání malých autonomních elektráren živených energií ze slunce, větru a vody, které nabíjejí záložní baterie. A jednou z nich může být třeba akumulátor toho modrého náklaďáčku.

Acar má navíc fungovat také jako „motor“ pro rozvoj ekonomiky dané oblasti, protože dá domácím práci v jeho výrobě.



Nejčtenější

Nejdůležitější citroën se povedl. Nové Berlingo je rodinný ideál

Nový Citröen Berlingo

Berlingo je přesně ten typ auta, nad kterým můžete ohrnovat nos, ale neskonalou praktičnost mu upřít nemůžete. Požitek...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...



V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku

Volkswagen eGolf

Když chce automobilka představit vlastní elektrovůz, má v zásadě dvě možnosti. Buď vyvine úplně nové auto, jako to...

Volkswagen pracuje na splnění emisních regulí, vyrobená auta zatím uloží

Parkoviště s vyrobenými vozy u továrny TPCA u Kolína

Téměř dostavěné letiště Willyho Brandta, které se nakonec možná bude muset zbořit a stavět znovu, teď našlo dočasné...

Další z rubriky

Jízda v Indii: kráva má přednost, v busu je bezpečnější sedět na střeše

Doprava pro otrlé: kromě běžných dopravních prostředků musíte v Indii počítat i...

Na světě je spousta míst, kde je doprava zcela chaotická, jízdní pruhy neznamenají vůbec nic a červené si nikdo...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...

Další vyhánění dieselů v Německu, nechce je automobilový Stuttgart

Ilustrační snímek

Řidičům starších vozidel tankujících naftu se uzavírá další město. Poté, co jim Hamburk zakázal jízdu do dvou ulic, se...

Najdete na iDNES.cz