Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ADAC: Z půjčovny aut na dovolené si lze odvézt i kus šrotu

aktualizováno 
Není půjčovna jako půjčovna. Když zatoužíte na zahraniční dovolené po autě z půjčovny, abyste poznali navštívenou zemi i jinak než s průvodcem v patách, můžete mít štěstí a půjčíte si skoro nové auto bez závad. Ale taky na vás může vyjít vozidlo ve špatném technickém stavu a doslova nebezpečné. K těmto výsledkům dospěl společný test 14 evropských autoklubů.

Na výběr autopůjčovny je třeba dát velký pozor. | foto: ADAC

Asi třetina z testovaných půjčoven nedopadla dobře. Autokluby prověřily celkem 58 firem v pěti zemích.

Nejlepšího výsledku dosáhla půjčovna Avis v krétském Chersonisosu. Zákazníkům tady předali vůz Hyundai Atos v perfektním stavu.

V pořadí nejlepších následovala jiná pobočka Avisu se sídlem ve městě Faliraki na dalším řeckém ostrově Rhodos. Jimi zapůjčený Volkswagen Polo byl také skoro bez chyb. Třetí místo připadlo na Fiat Punto ze sardinské firmy Pinna v Porto Cervo.

Všechny nejlepší autopůjčovny předaly vozy ve výborném technickém stavu. Menší výhrady směřovaly jen například k chybějícímu výstražnému trojúhelníku nebo nižšímu tlaku v pneumatikách. Kladné body získaly vítězné firmy i za přehledné smlouvy a za dostatečné pojištění půjčovaných aut. 

Na druhém konci žebříčku autopůjčoven v oblíbených turistických destinacích skončila firma Avsar v tureckém letovisu Alanya. Jejich třináctiletý Suzuki Samurai byl spíše kusem šrotu než autem pro příjemné cestování na dovolené.

Samurai měl poškozené pneumatiky, ohnutou tyč řízení, chyběly mu stěrače, nesvítila světla a bezpečnostní pásy nefungovaly. Vady měla i smlouva, kterou zákazník s touto půjčovnou při převzetí auta uzavírá. Nebylo z ní například jasné, zda je vůz pojištěn.

Interiér terénního suzuki byl navíc špinavý, trojúhelník, lékárničku nebo nářadí na palubě testovací turisté hledali marně.

Nedostatky u dalších otestovaných půjčoven se týkaly například špatného stavu brzd, nefunkčních airbagů, opotřebovaných pneumatik, jedno vypůjčené Daihatsu Cuore mělo najeto 200 tisíc kilometrů a k tomu poškozené řízení.

Do půjčoven autokluby vyslaly vždy dvojici testérů, jedním byl technik. Vydali se do téměř šesti desítek půjčoven osobních vozů na Rhodosu, Krétě, Sardinii, Sicílii, Malorce, Tenerife, dále ve Španělsku, Portugalsku a v Turecku.

Anonymní test se uskutečnil už během minulé turistické sezony a zaměřil se nejen na technický stav aut, ale i na další servis a na průběh celého jednání s půjčovnou.

Zhruba polovina z vyzkoušených půjčoven dostala v testu autoklubů ohodnocení "dobrá“. Sedm z nich si vysloužilo vysvědčení "velmi dobrá“. Naproti tomu 12 autopůjčoven označil test za "nedostatečné“ a k devíti dalším měli zkušební "dovolenkáři“ větší výhrady.    

Na co si dát pozor v zahraniční autopůjčovně

*podepisujte jen smlouvu, které rozumíte

*ujasněte si, zda smlouva neomezuje počet kilometrů, které zapůjčeným autem můžete najezdit
*nechejte se přesně informovat o rozsahu pojištění vozu
*ujasněte si množství paliva, s nímž máte auto vrátit
*odmítněte ušpiněné auto
*vyzkoušejte při přebírání vozu, zda vše funguje
*vezměte si kontaktní telefon, na který můžete volat při problémech
*zkontrolujte základní výbavu auta – trojúhelník, náhradní žárovky, základní nářadí a lékárničku
*prohlédněte si stav pneumatik
*pokud chcete auto s klimatizací, počítejte s přirážkou
*informujte se o místním pojmenování paliva pro zapůjčený vůz
*nevyberte si první autopůjčovnu, na kterou narazíte. V každém letovisku bývá firem nabízejících pronájem aut více

Autoři:






Nejčtenější

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.