V březnu 2019 informoval německý Auto Bild o tom, že ve Španělsku a ve střední Evropě byla odhalena řada případů, kdy u dieselových vozů docházelo k manipulaci s katalyzátory kamionů. Patnáct procent aut, která španělská policie zkontrolovala, produkovalo podstatně vyšší emise NOX, než stanoví povolené limity.
Nyní podobné kontroly na podnět německé organizace na ochranu životního prostředí Deutwsche Umwelthilfe provedla i německá policie. Důvodem bylo mimo jiné podezření, že spediční firmy z úsporných důvodů deaktivují vstřikování kapaliny AdBlue, jejímž úkolem je čištění výfukových plynů, a tím dochází k ilegálnímu vypouštění emisí NOX do ovzduší.
Na co je potřeba AdBlue?Čištění spalin SCR Selective Catalytic Reduction (selektivní katalytická redukce) snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor aditivum na bázi močoviny, známé pod obchodním označením AdBlue. Aditivum dopadá na speciální povrch, kde se promíchá s výfukovými plyny vycházejícími z filtru pevných částic (DPF). Jejich teplo okamžitě rozkládá močovinu na čpavek, který začne reagovat s oxidy dusíku (NOX) ve výfukových plynech. Dochází pak k rozkladu oxidů dusíku na neškodný dusík a vodu. Systém SCR používají už dlouho nákladní automobily a autobusy, nově je plošně zaváděn také u osobních vozů. Bez této technologie nejsou dieselové motory schopné splňovat aktuální emisní limity. |
Akci podpořil i Institut pro fyziku životního prostředí univerzity v Heidelbergu. Výsledky testů provedených ve spolkových zemích Badensko-Würtembersko, Porýní-Falcko, Hessensko, Durynsko a Sasko: ze stovky měřených nákladních vozů splňujících normu Euro VI vykázalo 16 procent nadměrně zvýšené hodnoty oxidů dusíku. U polských nákladních aut (které představovaly třetinu všech kontrolovaných vozů) byla hranice dokonce na 21 procentech.
Na stopu podvodníků přišli kontroloři za použití softwaru firmy AVL DiTEST. S jeho pomocí lze přes diagnostické rozhraní na palubě vozu odhalit chyby a rozpory v komplexním čištění výfukových plynů.
Tento software je nápomocný z toho důvodu, že podvodníci s AdBlue pracují kromě jiného právě s takzvanými emulátory, což jsou malé elektronické moduly, které se dají koupit na internetu za méně než dvacet eur. Zasáhnou do palubní elektroniky a deaktivují vstřikování AdBlue.
Aby ani v kokpitu, ani při kontrole výfukových plynů nebyla hlášena chyba, nalhávají řídicímu přístroji, že je vše v pořádku. Obchod s emulátory je sice v Evropské unii od roku 2017 zakázán, mezinárodní platformy jako Ali-Express však zákaz obcházejí. A jelikož je většina přístrojů vyráběna v Číně a jejich cena nepřevyšuje dvaadvacet eur, probíhá obchod mimo celní kontrolu.
Uprostřed léta teplota minus 20,6 stupňě
Při kontrole v Sasku narazili kontroloři na zajímavý případ. Na odpočívadle Auerswlader Blick na dálnici A4 kontrolovali bílý čtyřicetitunový náklaďák z Polska. Naměřená hodnota 9 539 mg NOX překročila limit Euro-V o více než trojnásobek. Počítač vykázal překvapivou hodnotu, naměřil teplotu výfukových plynů minus 20,6 stupňě Celsia, což je teplota, při níž musí být v zimě deaktivováno čištění výfukových plynů, aby se zamezilo zamrznutí AdBlue – to je zcela legální záležitost.
Ovšem v tu chvíli byla venkovní teplota příjemných 21 stupňů, pochopitelně nad nulou. Chybná teplota byla důkazem přítomnosti emulátoru, který řídicí jednotce motoru nalhává chybnou teplotu, aby se vypnulo vstřikování AdBlue.
„Ročně se u jednoho nákladního vozu ušetří téměř tisíc eur,“ spočítal Andreas Mossyrsch z odborového svazu Camion Pro. Mossyrch vychází z toho, že čtvrtina východoevropských nákladních aut je zmanipulovaná, a tak prohlásil: „U větší spediční firmy s 500 nákladními auty to znamená pro jejího šéfa každý rok úsporu v hodnotě jednoho rodinného domu.“