Autofotka týdne: závodní Aero Minor se opět chystá na okruh v Le Mans

aktualizováno 
Téměř sedmdesátiletý závodní speciál Aero Minor Sport se opět chystá na závod v Le Mans, tentokrát ovšem v kategorii historických vozů. Legendární automobil se čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans účastnil v roce 1949, kdy skončil ve své kategorii první.

Legendární automobil se čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans účastnil v roce 1949, kdy skončil ve své kategorii první. | foto: Autodrom Most

Spolek Le Mans Redux chce legendu vzkřísit a zcela opravit, aby se mohla v roce 2020 znovu vypravit na prestižní trať jihovýchodně od Paříže.

„Jde o technicky výjimečné auto, o kterém spousta lidí u nás vůbec neví. Proto bychom kromě závodění auto chtěli také zpopularizovat. Plánujeme také vydání knižní publikace,“ vysvětluje Michal Froněk, který zároveň působí v designérském studiu Olgoj Chorchoj. 

Závodní vůz Aero Minor Sport (na snímku pořízeném 5. října 2018 na mosteckém...

Závodní prototyp vozu vyráběného československou továrnou Aero Praha se náročného závodu ve Francii účastnil v roce 1949, po osmileté válečné pauze. 

Svoji třídu vyhrál, celkově skončil třináctý, v pořadí po přepočtu kubatur skončil druhý za dvanáctiválcovým vozem Ferrari. Coby dvouválec s objemem 0,7 litru nemohl stačit mnohem výkonnějším šesti, osmi nebo dvanáctiválcům. Právě kvůli velké výkonové disproporci mezi auty tenkrát pořadatelé počítali tuto speciální kategorii. Z 60 automobilů tehdy náročný závod dokončilo 19 vozů. „Šlo o první velký závod tohoto prototypu a vůz byl kompletně osazen pouze československými komponenty, včetně pneumatik a svíček,“ zdůraznil Froněk.

Posádku tehdy tvořil Otto Krattner a František Sutnar. Jezdci obdrželi za vítězství půl milionu franků, které si cestou domů uložili ve švýcarských bankách. Komunistický režim je za to odsoudil na 11 a 15 let vězení. „Sutnar byl propuštěn v roce 1963, a ačkoli byl absolventem obchodní akademie, živil se jako dělník a řidič. Počátkem 70. let emigroval, zemřel v roce 1990 v Curychu,“ popsal příběh závodníků Froněk.

Závodní speciál Aero Minor
Závodní Aero Minor se opět chystá na okruh v Le Mans

Postavila ho Jawa

Koncept auta z pera hlavního konstruktéra Rudolfa Vykoukala původně pocházel z dílen továrny Jawa. V roce 1946 však bylo rozhodnuto, že Jawa bude prodávat pouze motocykly. „Výroba minorů byla ukončena v roce 1951, kapacitu leteckých závodů Aero naplnila místo výroby populárního vozu výroba vojenských letadel kvůli eskalující studené válce,“ poznamenal Froněk. V poválečném období se minorů vyrobilo 15 000 kusů, z toho polovina skončila v zahraničí. Zájem o ně byl v Belgii, Nizozemsku, Francii, Rakousku, Švýcarsku či Skandinávii. Na dalším ročníku Le Mans v roce 1950 Aero Minor opět vyhrálo ve své kategorii, tentokrát ale s nizozemskou posádkou.

Fotogalerie

Jeden z mála dochovaných exemplářů legendárního auta koupil spolek šesti nadšenců Le Mans Redux s cílem vrátit automobil po 70 letech na závodní okruhy. Auto je v pojízdném a technicky zachovalém stavu, musí však projít celkovou generální opravou. „Je to na celkovou repasi všech mechanických částí, jako jsou klouby a manžety. Motor se musí postavit v podstatě nový, převodovka zrepasovat,“ uvedl mechanik Jaroslav Prášek, kterému spolek opravu 405kilogramového vozu svěřil. Spolek má navíc originální závodní motor, který plánuje zrepasovat a umístit do auta.

Autor:

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Slavný fotograf odhaluje krásu starých tatrovek

Kalendář tatrovek pro rok 2019 od Vladimíra Cettla

Vladimír Cettl umí svými fotografiemi vyzdvihnout krásu starých aut. Letos se zaměřil na tatrovácké srazy v Německu a v...

Průkopník automobilismu Václav Klement se narodil před 150 lety

Václav Klement své výrobky osobně propagoval.

Konec 19. století byl zlatou érou rozvoje průmyslu, v té době byly položeny základy řady dodnes prosperujících podniků....

Zapomenutý génius z Brna maloval slavné porsche. Zemřel příliš mladý

Moravská galerie v Brně představila 1. listopadu 2018 výstavu Jiřího Kuhnerta...

Dílo Jiřího Kuhnerta, který se z pozice technologa brněnského Zetoru dostal až k návrhům pro automobilku Porsche,...

Najdete na iDNES.cz