Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Agresivita řidičů roste, policisté na ně nemají zbraň

  16:00aktualizováno  16:00
Agresivní styl jízdy patří k nejčastějším původcům problémů. „Problém je, že nemáme definované agresivní chování na silnici,“ shodují se dopravní odborníci. Policisté ho pak nemohou efektivně postihovat.

Prchající řidič prorazil policejní zátarasy | foto: iDNES.cz, Jan Daněk,  iDNES.cz

„Chováním za volantem člověk ukazuje, jaký je,“ říká Jindřich Komárek z policejní akademie ČR. Agresivita podle Komárka úzce souvisí s hustotou provozu. V Česku je 55 tisíc kilometrů silnic a nijak výrazně jejich délka neroste, naopak počet vozidel a objem ujetých kilometrů roste výrazně. „Agresivita roste s množstvím aut,“ vysvětluje expert.

Podle dopravních odborníků může agresivita až za polovinu nehod a úmrtí na silnicích.

Agresivní jízda není v českých předpisech definována, zákon vyžaduje ohleduplnost. Odborníci mluví podle Komárka o agresivním způsobu jízdy jako o sobeckém, ctižádostivém, netrpělivém. Jedna z definic říká, že agresivní jízda je taková, kdy se řidič dopustí kombinace dopravních přestupků tak, že dojde k ohrožení jiných osob nebo majetku.

Dopravní psychologové kategorizují agresivní chování za volantem do čtyř skupin. Od toho nejméně závažného, kam patří nesprávné parkování, nevypínání dálkových světel, nepoužívání směrovek přes poškozování vozovky a závodění až po ty nejhorší způsoby bezohledné jízdy a fyzické útoky.

„Chování řidiče lze za agresivní označit jednoduše tehdy, pokud zvyšuje riziko kolize a je motivováno netrpělivostí, nepřátelstvím nebo pouze snahou o získání času, přáním dorazit k cíli dříve než ti ostatní,“ uvádí Centrum dopravního výzkumu.

Podle dopravních odborníků a psychologů navíc agresivita řidičů stále vzrůstá a hrozí, že se stane celosvětovým problémem.

„V zahraničí znají i útok motorovým vozidlem a je to trestný čin,“ říká Komárek. V Česku má policie efektivně postihovat už „myškování“ nebo nedodržování bezpečného odstupu mezi vozy. Přitom nedodržení bezpečného odstupu je v Česku jedním z nejčastějších projevů agresivní jízdy.

Lepení se na nárazník auta před sebou nebo kličkování není možné podle Komárka v Česku efektivně systematicky postihovat. „V USA nebo Německu to jde,“ dodává expert z policejní akademie.

Podle výzkumu ČVUT zveřejněného v roce 2010 lze nebezpečného šoféra potkat na každých 16 kilometrech. Podle policejních statistik ujede v Česku ročně 14 tisíc lidí od nehody.

„Na zbraň potřebujete psychologické vyšetření, na řízení auta, které může být mnohem nebezpečnější, ho mít nemusíte,“ uzavírá Komárek.

Asi nejznámější případ agrese na našich silnicích:





Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Europoslanci navrhli povinné asistenční systémy v nových autech

Asistent udržování v jízdním pruhu

Evropští poslanci ve Štrasburku podpořili návrh, aby součástí nových motorových vozidel byly v budoucnu povinně...

VIDEO: Papež dostal lamborghini, ale užije si ho jen do května

Nový papamobil? Papež František dostal Lamborghini

Papež František dostal od šéfa Lamborghini Stefana Domenicaliho supersport. Huracán v provedení RWD (to znamená pohon...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.