Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi jsou třetí nejagresivnější řidiči na světě, píše polský server

aktualizováno 
Velká Británie, Francie a Česko. To je podle průzkumu agentury TNS mezi více než třemi tisíci řidičů služebních vozů ve dvacítce zemí světa pořadí států, v nichž se šoféři nejčastěji setkávají s agresivním chováním na silnici.

84 procent všech firemních šoférů přiznalo, že se nechá při řízení něčím rozptylovat. | foto: Jan Váca, iDNES.cz

Sedm z deseti řidičů v těchto státech už zažilo nepřátelská gesta a každý druhý i nadávky a blokování cesty. Polský server wp.pl se podivuje nad tím, že se s obecně známým nedostatkem kultury na polských silnicích tamní řidiči dostali až na lichotivé 18. místo.

V první desítce nejproblematičtějších šoférů jsou podle průzkumu, který si zadala leasingová společnost LeasePlan, také Němci, Indové, Belgičané, Italové, Američané, Australané a Lucemburčané. Nejčastěji šoféři zmiňují problém s nepřátelskými a neslušnými gesty, to vadilo 76 procentům britských řidičů. V Polsku se s takovou nepříjemnou zkušeností potkalo jen 24 procent účastníků silničního provozu, 53 procentům šoférů na britských ostrovech pak někdo nadával. V tomto ohledu Britové jasně vedou, ve třetím Česku mělo podobný zážitek 40 procent řidičů.

Průzkum také zjišťoval, co šoféry služebních vozů přivádí nejvíce do varu. Není nijak překvapivé, že číslem jedna je nedodržování bezpečné vzdálenosti od předjedoucího auta (mimochodem v Česku jedna z častých příčin dopravních nehod), dvojkou pak zbytečně pomalá jízda a na třetím místě známé „myšky“, tedy nebezpečné předjíždění na poslední chvíli a „cpaní se“ do kolon s malými rozestupy.

Když se šoférů ptali, jaké národnosti řídí podle nich nejhůře, nikdo z nich nenominoval kolegy z vlastní země. Tedy s jedinou výjimkou, jíž jsou Řekové. Ti sami připouštějí, že jsou nejhorší řidiči na planetě.

Samozřejmě, že výsledky průzkumu je nutno brát s rezervou: jde totiž více o to, jak šoféři situaci na silnicích vnímají, což nutně nemusí odpovídat skutečné míře agresivního chování. Slušným řidičům třeba v Německu totiž budou neslušná gesta či agresivní troubení vadit mnohem více než Turkům či Italům, kde takové věci nikoho z míry nevyvedou. Viděno touto optikou je možná spíše pozitivní, že čeští řidiči si na své kolegy stěžují, než kdyby hulvátství brali jako normu.

Velká anketa však zjišťovala také jiné věci, některé výsledky jsou přitom hodně zajímavé. Například nejdéle dojíždějí do práce (míněna jedna cesta) Brazilci a Portugalci (90 minut), nejlépe jsou na tom Češi, Řekové a Španělé (méně než 30 minut). Třiašedesát procent všech pak alespoň na jedné cestě musí postát v koloně.

S tím (a s pracovní vytížeností) zřejmě souvisí i fakt, že 84 procent všech firemních šoférů přiznalo, že se nechá při řízení něčím rozptylovat: 73% v autě telefonuje (ne nutně bez handsfree), 51 procent jí a pije a 22 procent přiznává, že na mobilu brouzdá na sociálních sítích. Nejběžnější je tento nešvar ve Francii (34 %) a také v Česku a Nizozemsku (29 %). Naopak na opačné straně žebříčku jsou USA (7 %), Indie (8 %) a Austrálie (12 %). A ženy dělají všechny tyto věci častěji než muži (23 vs. 19 procent).

A tečka na závěr: polovina všech fleetových řidičů se svěřila, že by měla zájem o různé kurzy bezpečné jízdy a ocenila by, kdyby se jejich firma o bezpečnost zajímala, ale dělá jich to jen 30 procent.







Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.