Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Používejte bezpečnostní pásy, jinak vás airbag zabije

  15:15aktualizováno  15:15
Nepřipoutaného řidiče fabie na Tachovsku zabil airbag. V neděli večer se vracel z práce domů a havaroval tři sta metrů od domova. Airbag funguje správně jen v kombinaci s bezpečnostním pásem. Proto vždy používejte pásy.

Ikonka airbagu na přístrojové desce

Bez bezpečnostního nafukovacího vaku dnes nové auto nekoupíte, už proto musí mít řidič poutání se bezpodmínečně zautomatizované.

Střet s airbagem rozhodně není pád do měkkého polštáře. Modřiny v obličeji jsou v takových případech běžné, nouze není ani o odřeniny a zlomené nosy. Kdo to zažil, srovnává to s pádem na beton. Hlavní ale je, že airbag opravdu zachraňuje životy.

Ale funguje správně, jen když jste připoutaní. "V porovnání s nepřipoutaným pasažérem v autě bez airbagu je statistická pravděpodobnost smrtelného zranění připoutaného pasažéra v autě s airbagem o 61 procent nižší," uvádí Americká národní agentura pro bezpečnost na dálnicích NHTSA.

Přistání do airbagu je přesně naprogramované

Když airbag vybuchne, nafukuje se ve zlomku sekundy velký objem. Ve chvíli, kdy má dojít ke střetu s letící hlavou, je vak maximálně nafouknutý a je velmi tvrdý, protože je v něm velký tlak. A tělo ho svou vahou začne vyfukovat, a hlavu tak pružně zadrží.

Systém ale počítá s tím, že jste připoutáni. Když se nepřipoutáte, při nárazu se tělo pohybuje dál rychlostí jedoucího auta, vozidlo už stojí a tělo pokračuje proti rozvinujícímu se airbagu. Airbag počítá, že jste ve správné poloze, ale vy přistanete v airbagu, který se teprve rozbaluje a to může být nebezpečné.

Airbag pak může těžce zranit nebo třeba zlomit vaz. "Aktivovaný airbag mu způsobil zranění, kterým na místě podlehl. Muž zůstal zaklíněný polovinou těla mezi dveřmi a sloupkem," popsala tragickou víkendovou nehodu na Tachovsku mluvčí hasičů Plzeňského kraje Pavla Jakoubková. Více o nehodě ČTĚTE ZDE

Je to alchymie

Jedna z hlavních funkcí airbagu je zajistit, aby tělo při nárazu neputovalo nekontrolovaně po interiéru. Příští rok to bude čtyřicet let od chvíle, kdy vyjelo první sériově vyráběné auto vybavené airbagem. Byl to Oldsmobile Tornado. Dnes už jsou moderní auta doslova vystlaná airbagy. Kromě čelních pro řidiče a spolujezdce dostávají auta běžně boční a hlavové airbagy. Méně obvyklé jsou kolenní.

Airbag spolujezdce slaví čtvrtstoletí

Před 25 lety uvedl Mercedes jako první automobilka na světě přední airbag na straně spolujezdce do sériové výroby. Představil se na frankfurtském autosalonu v září roku 1987.

Zatímco airbag pro řidiče je umístěn ve volantu, airbag pro spolujezdce byl zpočátku v místech, kde by se normálně nacházela přihrádka před spolujezdcem. Z toho důvodu o ní v devadesátých letech přišla Škoda Felicia v provedení se dvěma airbagy. Dnes mají auta přístrojovky rozvržené tak, že se před spolujezdce vejde jak schránka na věci, tak airbag. Nejčastěji se vzduchový vak pak nafukuje z horní plochy přístrojovky šikmo směrem na hlavu pasažéra.

Libůstkou Toyoty jsou vaky chránící zezadu hlavy posádky v malém modelu IQ. A Volvo má i vnější airbag pro chodce. GM a Toyota nabízejí pro některé modely airbagy, které vytvoří zástěnu mezi řidičem a spolujezdcem. Nejnovějším vynálezem je airbag, nafukující bezpečnostní pás zadních sedadel u fordů a mercedesů. Airbagy vozí i motorkáři a konstruktéři Mercedesu vymysleli speciální vak, který se nafoukne pod autem a pomáhá brzdit.

Airbag je poměrně složitá součástka. K rozvinutí slouží pyrotechnická spoušť, která prudce zahoří a vzniklé plyny airbag vymetou ven.

Je to jedna z nejspolehlivějších součástek v autě. Když je třeba, musí vždycky bezpečně zafungovat. Výrobci náročně testují jejich životnost. Kontejnery s airbagy noří do horkého solného roztoku, vymražují je, musí odolat UV záření, vlhkosti. Musí pracovat i po mnoha letech. Airbag je dokonce konstruován tak, aby nezranil ani ty, kteří nosí brýle.

"Největší překážkou pro vývojáře bylo vyvinutí senzorů a tvorba plynu, který airbag nafukuje," vysvětluje Mercedes, který na vývoji vzduchových vaků začal pracovat v šedesátých letech minulého století.

Američtí výrobci původně zamýšleli airbagy jako alternativu k bezpečnostním pásům. "To vedlo k vážným zraněním a v některých případech i ke smrti," uvádí Mercedes. U stuttgartské automobilky tedy volili jinou cestu: airbag neměl nahradit bezpečností pás, měl ho spíš doplňovat. Z výzkumu vzešel patent, který byl vyplněn 23. 10. 1971.




Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autofotka týdne: První auťák má ve třech letech, jezdí s ním Newcastlem

Brit Keith Mitchell vyrobil pro svého tříletého syna funkční elektrickou...

Keith Mitchell z britského Newcastlu je otec roku: svému tříletému synovi Oscarovi postavil k narozeninám dokonalou...

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Najdete na iDNES.cz