Ikonka airbagu na přístrojové desce

Ikonka airbagu na přístrojové desce

Používejte bezpečnostní pásy, jinak vás airbag zabije

  • 72
Nepřipoutaného řidiče fabie na Tachovsku zabil airbag. V neděli večer se vracel z práce domů a havaroval tři sta metrů od domova. Airbag funguje správně jen v kombinaci s bezpečnostním pásem. Proto vždy používejte pásy.

Bez bezpečnostního nafukovacího vaku dnes nové auto nekoupíte, už proto musí mít řidič poutání se bezpodmínečně zautomatizované.

Střet s airbagem rozhodně není pád do měkkého polštáře. Modřiny v obličeji jsou v takových případech běžné, nouze není ani o odřeniny a zlomené nosy. Kdo to zažil, srovnává to s pádem na beton. Hlavní ale je, že airbag opravdu zachraňuje životy.

Ale funguje správně, jen když jste připoutaní. "V porovnání s nepřipoutaným pasažérem v autě bez airbagu je statistická pravděpodobnost smrtelného zranění připoutaného pasažéra v autě s airbagem o 61 procent nižší," uvádí Americká národní agentura pro bezpečnost na dálnicích NHTSA.

Přistání do airbagu je přesně naprogramované

Když airbag vybuchne, nafukuje se ve zlomku sekundy velký objem. Ve chvíli, kdy má dojít ke střetu s letící hlavou, je vak maximálně nafouknutý a je velmi tvrdý, protože je v něm velký tlak. A tělo ho svou vahou začne vyfukovat, a hlavu tak pružně zadrží.

Systém ale počítá s tím, že jste připoutáni. Když se nepřipoutáte, při nárazu se tělo pohybuje dál rychlostí jedoucího auta, vozidlo už stojí a tělo pokračuje proti rozvinujícímu se airbagu. Airbag počítá, že jste ve správné poloze, ale vy přistanete v airbagu, který se teprve rozbaluje a to může být nebezpečné.

Airbag pak může těžce zranit nebo třeba zlomit vaz. "Aktivovaný airbag mu způsobil zranění, kterým na místě podlehl. Muž zůstal zaklíněný polovinou těla mezi dveřmi a sloupkem," popsala tragickou víkendovou nehodu na Tachovsku mluvčí hasičů Plzeňského kraje Pavla Jakoubková. Více o nehodě ČTĚTE ZDE

Je to alchymie

Jedna z hlavních funkcí airbagu je zajistit, aby tělo při nárazu neputovalo nekontrolovaně po interiéru. Příští rok to bude čtyřicet let od chvíle, kdy vyjelo první sériově vyráběné auto vybavené airbagem. Byl to Oldsmobile Tornado. Dnes už jsou moderní auta doslova vystlaná airbagy. Kromě čelních pro řidiče a spolujezdce dostávají auta běžně boční a hlavové airbagy. Méně obvyklé jsou kolenní.

Airbag spolujezdce slaví čtvrtstoletí

Před 25 lety uvedl Mercedes jako první automobilka na světě přední airbag na straně spolujezdce do sériové výroby. Představil se na frankfurtském autosalonu v září roku 1987.

Zatímco airbag pro řidiče je umístěn ve volantu, airbag pro spolujezdce byl zpočátku v místech, kde by se normálně nacházela přihrádka před spolujezdcem. Z toho důvodu o ní v devadesátých letech přišla Škoda Felicia v provedení se dvěma airbagy. Dnes mají auta přístrojovky rozvržené tak, že se před spolujezdce vejde jak schránka na věci, tak airbag. Nejčastěji se vzduchový vak pak nafukuje z horní plochy přístrojovky šikmo směrem na hlavu pasažéra.

Libůstkou Toyoty jsou vaky chránící zezadu hlavy posádky v malém modelu IQ. A Volvo má i vnější airbag pro chodce. GM a Toyota nabízejí pro některé modely airbagy, které vytvoří zástěnu mezi řidičem a spolujezdcem. Nejnovějším vynálezem je airbag, nafukující bezpečnostní pás zadních sedadel u fordů a mercedesů. Airbagy vozí i motorkáři a konstruktéři Mercedesu vymysleli speciální vak, který se nafoukne pod autem a pomáhá brzdit.

Airbag je poměrně složitá součástka. K rozvinutí slouží pyrotechnická spoušť, která prudce zahoří a vzniklé plyny airbag vymetou ven.

Je to jedna z nejspolehlivějších součástek v autě. Když je třeba, musí vždycky bezpečně zafungovat. Výrobci náročně testují jejich životnost. Kontejnery s airbagy noří do horkého solného roztoku, vymražují je, musí odolat UV záření, vlhkosti. Musí pracovat i po mnoha letech. Airbag je dokonce konstruován tak, aby nezranil ani ty, kteří nosí brýle.

"Největší překážkou pro vývojáře bylo vyvinutí senzorů a tvorba plynu, který airbag nafukuje," vysvětluje Mercedes, který na vývoji vzduchových vaků začal pracovat v šedesátých letech minulého století.

Američtí výrobci původně zamýšleli airbagy jako alternativu k bezpečnostním pásům. "To vedlo k vážným zraněním a v některých případech i ke smrti," uvádí Mercedes. U stuttgartské automobilky tedy volili jinou cestu: airbag neměl nahradit bezpečností pás, měl ho spíš doplňovat. Z výzkumu vzešel patent, který byl vyplněn 23. 10. 1971.

15. října 2010