Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Airbag má 25. narozeniny. Jak to vypadá, když vybuchne?

  13:15aktualizováno  13. prosince 12:27
Před čtvrt stoletím se objevil v sériové výbavě prvního osobního vozu airbag. Právě v těchto dnech slaví ve Stuttgartu malé výročí: před 25 lety sjel z montážní linky závodu Mercedes-Benz první sériový automobil vybavený airbagem. Limuzína třídy S udělala tečku za více než 13 let trvajícím vývojem zařízení, které už mnoha řidičům zachránilo život.

KDYŽ VYBUCHUJE AIRBAG:
VIDEO 1
VIDEO 2

SPECIÁLNÍ BONUS:
VIDEO 3

Už není pro smích
Pamětníci si možná vzpomenou, jak byl tento nafukovací polštář zpočátku terčem posměchu.

Jenže zbytečně. "Máme spočítáno, že dodnes Mercedes-Benz touto ochranou vybavil více než 12 milionů automobilů," říká Norber Giesen z oddělení komunikace koncernu Daimler-Chrysler a pokračuje, o stovkách milionů vozů dalších značek nemluvě.

TESTY Nejnákladnější ale nejspolehlivější zkoušky vaků představují bariérové testy

Po světové premiéře airbagu řidiče představila značka Mercedes-Benz v roce 1988 airbag pro spolujezdce.

V roce 1991 využívala airbag řidiče už více než čtvrtina osobních mercedesů, od října 1992 patří do sériového vybavení všech aut této značky.

Zajímavé je, že Volvo vyšlo poprvé se sériovou ochranou řidiče airbagem u řady 700 v roce 1988.

DNES Tak vypadají velkoobjemové vaky v současných vozech

Ve škodovkách se objevil airbag sériově na místě řidiče poprvé v roce 1995 u felicií na export, v provedení pro tuzemský trh byl však jen ve výbavě na přání.

  Další modely pak měly minimálně airbag řidiče už v základní výbavě, tak jak postupně nabíhaly do výroby; tedy u octavie od roku 1996, fabie od roku 1999, u superbu od roku 2001.

Airbag dnes a zítra
Od devadesátých let je na světě i boční airbag, jeho ochranný účinek doplňuje o pár let mladší okenní airbag.

STŘET Simulace nehody na figurínách ukazuje, jak airbagy fungují

Nyní je běžný už takzvaný adaptivní airbag, který se podle povahy nehody plní ve dvou stupních, a tak umožňuje ještě účinnější ochranu.

Budoucí airbagy se stanou součástí dokonce už preventivního systému ochrany cestujících.

S pomocí nových radarových senzorů (schopných nehodu předvídat o zlomek sekundy dřív, než k ní skutečně dojde) se rozvinou v předstihu tak, aby zmírnily zatížení cestujících během nárazu.

ORIGINÁL Tak vypadal původní patentový spis na první airbagy

Ze stejného důvodu budou vzduchové vaky další generace brát v úvahu také individuální parametry, jako například výšku, pohlaví nebo stáří pasažérů.

Jak se rodil
„Myšlenka vzduchového polštáře byla sice známa již od počátku padesátých let,“ říká Norbert Giesen z koncernu Daimler-Chrysler a pokračuje, „vývoj airbagu však začal až v roce 1967, kdy inženýři od Mercedesu přišli se skutečně spolehlivě fungující spouštěcí senzorikou i s generátorem plynu, který rozvine nafukovací polštář během 30 milisekund.

Vyvinuli také pevnou tkaninu polštáře, vylepšili jeho chování během naplňování a podařilo se jim i celý tento kompletní sytém zabudovat do schránky umístěné ve středu volantu.“

Po více než 250 nárazových testech přímo v automobilu, 2500 testech na nárazovém zařízení a sedmi milionech kilometrů ujetých ve zkušebních vozech byl airbag zralý pro sériovou výrobu.

V roli záchranného kruhu
Od samého počátku vývoje je airbag chápán jako doplněk k tříbodovému bezpečnostnímu pásu. Má poskytnout připoutané osobě přídavnou ochranu především při čelním nárazu.

OCHRANA HLAVY Hlavové a kolenní airbagy jsou zatím poslední v řadě bezpečnostních opatření

Jen v Německu zhruba od roku 1990, odkdy je studie k mání, uchránil vak před smrtelným zraněním 2500 cestujících.

Americké úřady zabývající se bezpečností silničního provozu, zjistily, že airbag ochránil před těžkým zraněním při nehodách každého třetího cestujícího.

Zhruba každý šestý řidič a spolujezdec v havarovaném voze může za svoji záchranu poděkovat airbagu.

Od roku 1987 zabránily vaky v USA smrti více než 14 200 cestujících. A to ve Spojených státech používání bezpečnostních pásů není povinné.

Polštář pro motocyklisty

Honda představila jako první na světě airbag pro sériový motocykl. Nový systém, který může pomoci pro snížení závažnosti zranění při čelních srážkách, by měl být k dispozici na novém motocyklu Honda GoldWing pro evropský trh v půli příštího roku.
Při silném čelním nárazu změří čtyři senzory umístěné na přední vidlici změnu rychlosti zapříčiněnou nárazem a předají tyto informace do řídící jednotky, která rozhodne, zda jde o kolizi a zda je nafouknutí airbagu nezbytné, či nikoli.

V případě, že jednotka vyhodnotí situaci jako zralou k aktivaci airbagu, pošle elektronický signál do jednotky vyvíječe plynu, který okamžitě reaguje nafouknutím airbagu.

Díky tomu může airbag absorbovat část setrvačné energie jezdce, zpomaluje jeho pohyb a snižuje případná zranění způsobená nárazem do vozidla či kontaktem s vozovkou.

Honda při vývoji nashromáždila a analyzovala širokou škálu údajů z nárazových testů a využila i zkušeností airbagů pro auta.

PRVNÍ V tomto Mercedesu třídy S se v roce 1980 poprvé objevil airbag řidiče jako sériová výbava

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...