Airbag má 25. narozeniny. Jak to vypadá, když vybuchne?

  • 21
Před čtvrt stoletím se objevil v sériové výbavě prvního osobního vozu airbag. Právě v těchto dnech slaví ve Stuttgartu malé výročí: před 25 lety sjel z montážní linky závodu Mercedes-Benz první sériový automobil vybavený airbagem. Limuzína třídy S udělala tečku za více než 13 let trvajícím vývojem zařízení, které už mnoha řidičům zachránilo život.

KDYŽ VYBUCHUJE AIRBAG:
VIDEO 1
VIDEO 2

SPECIÁLNÍ BONUS:
VIDEO 3

Už není pro smích
Pamětníci si možná vzpomenou, jak byl tento nafukovací polštář zpočátku terčem posměchu.

Jenže zbytečně. "Máme spočítáno, že dodnes Mercedes-Benz touto ochranou vybavil více než 12 milionů automobilů," říká Norber Giesen z oddělení komunikace koncernu Daimler-Chrysler a pokračuje, o stovkách milionů vozů dalších značek nemluvě.

TESTY Nejnákladnější ale nejspolehlivější zkoušky vaků představují bariérové testy

Po světové premiéře airbagu řidiče představila značka Mercedes-Benz v roce 1988 airbag pro spolujezdce.

V roce 1991 využívala airbag řidiče už více než čtvrtina osobních mercedesů, od října 1992 patří do sériového vybavení všech aut této značky.

Zajímavé je, že Volvo vyšlo poprvé se sériovou ochranou řidiče airbagem u řady 700 v roce 1988.

DNES Tak vypadají velkoobjemové vaky v současných vozech

Ve škodovkách se objevil airbag sériově na místě řidiče poprvé v roce 1995 u felicií na export, v provedení pro tuzemský trh byl však jen ve výbavě na přání.

  Další modely pak měly minimálně airbag řidiče už v základní výbavě, tak jak postupně nabíhaly do výroby; tedy u octavie od roku 1996, fabie od roku 1999, u superbu od roku 2001.

Airbag dnes a zítra
Od devadesátých let je na světě i boční airbag, jeho ochranný účinek doplňuje o pár let mladší okenní airbag.

STŘET Simulace nehody na figurínách ukazuje, jak airbagy fungují

Nyní je běžný už takzvaný adaptivní airbag, který se podle povahy nehody plní ve dvou stupních, a tak umožňuje ještě účinnější ochranu.

Budoucí airbagy se stanou součástí dokonce už preventivního systému ochrany cestujících.

S pomocí nových radarových senzorů (schopných nehodu předvídat o zlomek sekundy dřív, než k ní skutečně dojde) se rozvinou v předstihu tak, aby zmírnily zatížení cestujících během nárazu.

ORIGINÁL Tak vypadal původní patentový spis na první airbagy

Ze stejného důvodu budou vzduchové vaky další generace brát v úvahu také individuální parametry, jako například výšku, pohlaví nebo stáří pasažérů.

Jak se rodil
„Myšlenka vzduchového polštáře byla sice známa již od počátku padesátých let,“ říká Norbert Giesen z koncernu Daimler-Chrysler a pokračuje, „vývoj airbagu však začal až v roce 1967, kdy inženýři od Mercedesu přišli se skutečně spolehlivě fungující spouštěcí senzorikou i s generátorem plynu, který rozvine nafukovací polštář během 30 milisekund.

Vyvinuli také pevnou tkaninu polštáře, vylepšili jeho chování během naplňování a podařilo se jim i celý tento kompletní sytém zabudovat do schránky umístěné ve středu volantu.“

Po více než 250 nárazových testech přímo v automobilu, 2500 testech na nárazovém zařízení a sedmi milionech kilometrů ujetých ve zkušebních vozech byl airbag zralý pro sériovou výrobu.

V roli záchranného kruhu
Od samého počátku vývoje je airbag chápán jako doplněk k tříbodovému bezpečnostnímu pásu. Má poskytnout připoutané osobě přídavnou ochranu především při čelním nárazu.

OCHRANA HLAVY Hlavové a kolenní airbagy jsou zatím poslední v řadě bezpečnostních opatření

Jen v Německu zhruba od roku 1990, odkdy je studie k mání, uchránil vak před smrtelným zraněním 2500 cestujících.

Americké úřady zabývající se bezpečností silničního provozu, zjistily, že airbag ochránil před těžkým zraněním při nehodách každého třetího cestujícího.

Zhruba každý šestý řidič a spolujezdec v havarovaném voze může za svoji záchranu poděkovat airbagu.

Od roku 1987 zabránily vaky v USA smrti více než 14 200 cestujících. A to ve Spojených státech používání bezpečnostních pásů není povinné.

Polštář pro motocyklisty

Honda představila jako první na světě airbag pro sériový motocykl. Nový systém, který může pomoci pro snížení závažnosti zranění při čelních srážkách, by měl být k dispozici na novém motocyklu Honda GoldWing pro evropský trh v půli příštího roku.
Při silném čelním nárazu změří čtyři senzory umístěné na přední vidlici změnu rychlosti zapříčiněnou nárazem a předají tyto informace do řídící jednotky, která rozhodne, zda jde o kolizi a zda je nafouknutí airbagu nezbytné, či nikoli.

V případě, že jednotka vyhodnotí situaci jako zralou k aktivaci airbagu, pošle elektronický signál do jednotky vyvíječe plynu, který okamžitě reaguje nafouknutím airbagu.

Díky tomu může airbag absorbovat část setrvačné energie jezdce, zpomaluje jeho pohyb a snižuje případná zranění způsobená nárazem do vozidla či kontaktem s vozovkou.

Honda při vývoji nashromáždila a analyzovala širokou škálu údajů z nárazových testů a využila i zkušeností airbagů pro auta.

PRVNÍ V tomto Mercedesu třídy S se v roce 1980 poprvé objevil airbag řidiče jako sériová výbava