Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Airbag může být na obtíž

aktualizováno 
Airbagy, které jsou už několik let neodmyslitelnou součástí moderního motorismu, přinášejí od letošního roku zásadní nevýhodu: v autech, která jsou zmíněnou bezpečnostní technikou prošpikována vpředu a v dražších modelech třeba i na zadních sedadlech, nelze vozit děti.

Česko má evropský unikát
Airbagy mohou za jistých okolností zdraví spíše poškodit než uchránit. "Kdo se za jízdy nepřipoutá bezpečnostním pásem, ten si usiluje o život," říká primářka oddělení chronické resuscitační a intenzivní péče v pražské Fakultní nemocnice v Motole Jarmila Drábková.

Ani řádně připoutaný pasažér však není zcela mimo nebezpečí. "Zahraniční studie popisují vážná zranění kuřáků dýmky, smrtelný úraz přivodila tužka, která se při nehodě vzpříčila v kapse saka," vypočítává lékařka a dodává, že airbag ohrožuje i ty, kdo v autě sedí v nepřirozené poloze.

A v USA mají zkušenosti také s poraněními tlakovou vlnou - rozvinutí vaků rychle zmenší prostor kabiny a přetlak může poškodit oční rohovku. Právě americkými zkušenostmi se zaštiťují tvůrci nového silničního zákona a obhajují v Česku platný zákaz vozit děti do 12 let na sedadle s činným airbagem, což nemá v Evropě obdoby.

Americké zákony ale hovoří pouze o čelním airbagu a sedačce montované proti směru jízdy, která je pro nejmenší děti. Evžen Prediger z ministerstva dopravy však český unikát obhajuje: "Když se bude zákaz vztahovat jen na konkrétní sedačky, tak tomu lidé neporozumí, nebo budou zákon zneužívat. Záležitost je nutné zobecnit."

Pochybný paragraf
Nový silniční zákon sice připouští přepravu dětí v autosedačce i na sedadle spolujezdce, ovšem přítomnost airbagu tuto možnost opět vylučuje. Ještě horší je to v případě, že vůz je vybaven airbagy i vzadu.

To zbývá jen upevnit dítě na sedadlo uprostřed, s čímž ale tvar sedáku často nepočítá. Václav Valenta z pražské dopravní policie je přesvědčen o tom, že paragraf o airbazích je jedním z problémů, které legislativcům v zákoně unikly.

 "Doufám, že se dočkáme novely zákona," říká. O riziku bočních airbagů není přesvědčena ani Jarmila Drábková: "Byla zaznamenána jen lehká poranění - například palce.

Nicméně platí, že ruka natažená směrem k airbagu představuje jisté nebezpečí. Děti obvykle nelze za všech okolností uhlídat, ale přísné pojetí nového zákona mi připadá přece jen trochu alibistické."

Někdy airbag vypnout nelze
S přísností zdejších zákonů sice žádná automobilka zatím nepočítá, leč airbag spolujezdce může u některých vozů jejich majitel sám deaktivovat. "Dělá se to klíčkem zapalování na přístrojové desce jen u modelů Multipla a Punto.

Naproti tomu Alfa Romeo nabízí tuto možnost u všech modelových řad s výjimkou dosluhující 145/146," informuje Petra Vaňková z Fiatu Česká republika. Podobně je na tom Renault, který srovnatelné zařízení uvedl u nejnovější verze modelu Twingo. Vůz vybavený také bočními airbagy problém neřeší.

Totéž platí o sedadle vybaveném zátěžovým čidlem nebo o autosedačce s transponderem, která na dálku airbag vypne (opel, mazda). Motoristé se tedy musí obrátit na autorizovaný servis, ale nemusí být vždy úspěšní. "Airbagy na toyotách v Evropě nevypínáme," informuje Zdeněk Zikmund z Toyoty Motor Czech.

"Zásah tohoto druhu výrobce nepovoluje," přidává se Ladislav Jelínek z Daewoo. "Pokud vůz není vybaven tzv. smart airbagem (ten reagující na signál ze speciální autosedačky - pozn. red.), nelze ho deaktivovat," sděluje Jan Machač z firmy Opel Česká republika. Odmítnuti budou i majitelé fordů, žádající o deaktivaci airbagu, zatímco většina ostatních firem zásah připouští.

"Odpojení airbagu však je nutné zapsat do servisní knížky vozidla, a navíc vyžadujeme, aby zákazník potvrdil, že se pro takovou volbu sám rozhodl," konstatuje Jan Klíma z Import Volkswagen Group, která zastupuje Audi, Volkswagen a Seat. Stejný proces čeká i majitele škodovek a dalších značek.

Nejdražší je Renault
Automobilky, které povolují deaktivaci airbagů, se většinou shodují v tom, že jsou schopny práci udělat na počkání. Vypnutí airbagů stojí do tisíce korun a podobnou částku žádá za zásah i většina ostatních značek - s výjimkou Renaultu.

"V servisu lze u vozů Twingo, Mégane a Clio, které mají novou generaci řídících jednotek, deaktivovat airbag spolujezdce. Jedná se však o nevratný krok," říká Jitka Skaličková z Renaultu. Úprava stojí přes deset tisíc korun.

Odpovědný je řidič
"Řidičům, kterých se to týká, doporučuji, aby s sebou vozili servisní knížku s potvrzením o deaktivovaném airbagu. To by mělo být pro policii dostatečným důkazem," radí motoristický právník Karel Friml.

Zároveň varuje před nedodržováním zákona: "Každý paragraf, byť by byl sebevíc špatný, má svůj neúprosný výklad. Zraní-li se při nehodě dítě a přitom expertiza prokáže, že na tom má svůj podíl airbag, bude za malér odpovědný v každém případě řidič, byť by nehodu nezavinil."

Jak lze vypnout airbagy u spolujezdce 1)

Vůz

manuálně

servis

cena práce (Kč)

Škoda Felicia

ne

ano

500

Škoda Fabia

ne

ano

500

Škoda Octavia

ne

ano

500

Peugeot 206

ano

ne

-

Renault Mégane

ne

ano 3)

10 200 3)

Daewoo Matiz

ne

ne

-

Opel Astra

ne 4)

ne

-

Volkswagen Golf

ne

ano

1550

Volkswagen Passat

ne

ano

1500

Ford Focus

ne

ne

-

Poznámka: 1) týká se 10 nejprodávanějších modelů v ČR v roce 2000, 2) odhad výrobce či dovozce, 3) nevratný zásah, 4) při použití speciální dětské autosedačky se autamaticky deaktivuje
Pramen: MF DNES


Žádný airbag není věčný
Třicet let uplyne 23. října tohoto roku od okamžiku, kdy si automobilka Daimler-Benz nechala patentovat systém Airbag. Do praxe se tento vynález dostal o deset let později v luxusním Mercedesu S a ještě v osmdesátých letech se stal hitem především v zámoří.

V Evropě zažívá airbag opravdový rozmach od devadesátých roků. Odborníci přitom majitelům aut s airbagy radí, aby v servisních knížkách ověřili, jak se zmíněným bezpečnostním zařízením nakládat. Výrobci se totiž v dané záležitosti neshodují: zatímco jedni doporučují pouze kontrolu systému, jiní stanoví jeho výměnu, a to v horizontu deseti až 15 let.

Pokud to majitel vozu ignoruje, zbavuje se automobilka jakékoliv odpovědnosti za případnou nesprávnou funkci airbagu. Jeho výměna však není laciná. "Záleží na cenách práce v servisech, ale v každém případě je výměna airbagu podstatně dražší, než když je ve výbavě nového vozu," říká Jan Kuhn z firmy Daimler Chrysler Automotive Bohemia, která je oficiálním dovozcem vozů Mercedes-Benz na zdejší trh.

Korejská společnost Daewoo je konkrétnější: za dva airbagy dodané s novým modelem Matiz zákazník zaplatí 24 tisíc, zatímco jejich výměna stojí téměř dvojnásobek – 47 tisíc korun. Tento poměr však neplatí paušálně: ačkoliv automobilky nakupují komponenty od stejných výrobců, kterých je ve světě asi šest, může se konečná cena airbagu jako náhradního dílu lišit i několikanásobně. 

 

Nárazové zkoušky dokazují, že airbagy významně zvyšují bezpečnost posádky.

Kromě čelních airbagů se stále rozšiřují i boční a hlavové airbagy.

Autor:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.