Airbag může být na obtíž

Airbagy, které jsou už několik let neodmyslitelnou součástí moderního motorismu, přinášejí od letošního roku zásadní nevýhodu: v autech, která jsou zmíněnou bezpečnostní technikou prošpikována vpředu a v dražších modelech třeba i na zadních sedadlech, nelze vozit děti.

Česko má evropský unikát
Airbagy mohou za jistých okolností zdraví spíše poškodit než uchránit. "Kdo se za jízdy nepřipoutá bezpečnostním pásem, ten si usiluje o život," říká primářka oddělení chronické resuscitační a intenzivní péče v pražské Fakultní nemocnice v Motole Jarmila Drábková.

Ani řádně připoutaný pasažér však není zcela mimo nebezpečí. "Zahraniční studie popisují vážná zranění kuřáků dýmky, smrtelný úraz přivodila tužka, která se při nehodě vzpříčila v kapse saka," vypočítává lékařka a dodává, že airbag ohrožuje i ty, kdo v autě sedí v nepřirozené poloze.

A v USA mají zkušenosti také s poraněními tlakovou vlnou - rozvinutí vaků rychle zmenší prostor kabiny a přetlak může poškodit oční rohovku. Právě americkými zkušenostmi se zaštiťují tvůrci nového silničního zákona a obhajují v Česku platný zákaz vozit děti do 12 let na sedadle s činným airbagem, což nemá v Evropě obdoby.

Americké zákony ale hovoří pouze o čelním airbagu a sedačce montované proti směru jízdy, která je pro nejmenší děti. Evžen Prediger z ministerstva dopravy však český unikát obhajuje: "Když se bude zákaz vztahovat jen na konkrétní sedačky, tak tomu lidé neporozumí, nebo budou zákon zneužívat. Záležitost je nutné zobecnit."

Pochybný paragraf
Nový silniční zákon sice připouští přepravu dětí v autosedačce i na sedadle spolujezdce, ovšem přítomnost airbagu tuto možnost opět vylučuje. Ještě horší je to v případě, že vůz je vybaven airbagy i vzadu.

To zbývá jen upevnit dítě na sedadlo uprostřed, s čímž ale tvar sedáku často nepočítá. Václav Valenta z pražské dopravní policie je přesvědčen o tom, že paragraf o airbazích je jedním z problémů, které legislativcům v zákoně unikly.

 "Doufám, že se dočkáme novely zákona," říká. O riziku bočních airbagů není přesvědčena ani Jarmila Drábková: "Byla zaznamenána jen lehká poranění - například palce.

Nicméně platí, že ruka natažená směrem k airbagu představuje jisté nebezpečí. Děti obvykle nelze za všech okolností uhlídat, ale přísné pojetí nového zákona mi připadá přece jen trochu alibistické."

Někdy airbag vypnout nelze
S přísností zdejších zákonů sice žádná automobilka zatím nepočítá, leč airbag spolujezdce může u některých vozů jejich majitel sám deaktivovat. "Dělá se to klíčkem zapalování na přístrojové desce jen u modelů Multipla a Punto.

Naproti tomu Alfa Romeo nabízí tuto možnost u všech modelových řad s výjimkou dosluhující 145/146," informuje Petra Vaňková z Fiatu Česká republika. Podobně je na tom Renault, který srovnatelné zařízení uvedl u nejnovější verze modelu Twingo. Vůz vybavený také bočními airbagy problém neřeší.

Totéž platí o sedadle vybaveném zátěžovým čidlem nebo o autosedačce s transponderem, která na dálku airbag vypne (opel, mazda). Motoristé se tedy musí obrátit na autorizovaný servis, ale nemusí být vždy úspěšní. "Airbagy na toyotách v Evropě nevypínáme," informuje Zdeněk Zikmund z Toyoty Motor Czech.

"Zásah tohoto druhu výrobce nepovoluje," přidává se Ladislav Jelínek z Daewoo. "Pokud vůz není vybaven tzv. smart airbagem (ten reagující na signál ze speciální autosedačky - pozn. red.), nelze ho deaktivovat," sděluje Jan Machač z firmy Opel Česká republika. Odmítnuti budou i majitelé fordů, žádající o deaktivaci airbagu, zatímco většina ostatních firem zásah připouští.

"Odpojení airbagu však je nutné zapsat do servisní knížky vozidla, a navíc vyžadujeme, aby zákazník potvrdil, že se pro takovou volbu sám rozhodl," konstatuje Jan Klíma z Import Volkswagen Group, která zastupuje Audi, Volkswagen a Seat. Stejný proces čeká i majitele škodovek a dalších značek.

Nejdražší je Renault
Automobilky, které povolují deaktivaci airbagů, se většinou shodují v tom, že jsou schopny práci udělat na počkání. Vypnutí airbagů stojí do tisíce korun a podobnou částku žádá za zásah i většina ostatních značek - s výjimkou Renaultu.

"V servisu lze u vozů Twingo, Mégane a Clio, které mají novou generaci řídících jednotek, deaktivovat airbag spolujezdce. Jedná se však o nevratný krok," říká Jitka Skaličková z Renaultu. Úprava stojí přes deset tisíc korun.

Odpovědný je řidič
"Řidičům, kterých se to týká, doporučuji, aby s sebou vozili servisní knížku s potvrzením o deaktivovaném airbagu. To by mělo být pro policii dostatečným důkazem," radí motoristický právník Karel Friml.

Zároveň varuje před nedodržováním zákona: "Každý paragraf, byť by byl sebevíc špatný, má svůj neúprosný výklad. Zraní-li se při nehodě dítě a přitom expertiza prokáže, že na tom má svůj podíl airbag, bude za malér odpovědný v každém případě řidič, byť by nehodu nezavinil."

Jak lze vypnout airbagy u spolujezdce 1)

Vůz

manuálně

servis

cena práce (Kč)

Škoda Felicia

ne

ano

500

Škoda Fabia

ne

ano

500

Škoda Octavia

ne

ano

500

Peugeot 206

ano

ne

-

Renault Mégane

ne

ano 3)

10 200 3)

Daewoo Matiz

ne

ne

-

Opel Astra

ne 4)

ne

-

Volkswagen Golf

ne

ano

1550

Volkswagen Passat

ne

ano

1500

Ford Focus

ne

ne

-

Poznámka: 1) týká se 10 nejprodávanějších modelů v ČR v roce 2000, 2) odhad výrobce či dovozce, 3) nevratný zásah, 4) při použití speciální dětské autosedačky se autamaticky deaktivuje
Pramen: MF DNES


Žádný airbag není věčný
Třicet let uplyne 23. října tohoto roku od okamžiku, kdy si automobilka Daimler-Benz nechala patentovat systém Airbag. Do praxe se tento vynález dostal o deset let později v luxusním Mercedesu S a ještě v osmdesátých letech se stal hitem především v zámoří.

V Evropě zažívá airbag opravdový rozmach od devadesátých roků. Odborníci přitom majitelům aut s airbagy radí, aby v servisních knížkách ověřili, jak se zmíněným bezpečnostním zařízením nakládat. Výrobci se totiž v dané záležitosti neshodují: zatímco jedni doporučují pouze kontrolu systému, jiní stanoví jeho výměnu, a to v horizontu deseti až 15 let.

Pokud to majitel vozu ignoruje, zbavuje se automobilka jakékoliv odpovědnosti za případnou nesprávnou funkci airbagu. Jeho výměna však není laciná. "Záleží na cenách práce v servisech, ale v každém případě je výměna airbagu podstatně dražší, než když je ve výbavě nového vozu," říká Jan Kuhn z firmy Daimler Chrysler Automotive Bohemia, která je oficiálním dovozcem vozů Mercedes-Benz na zdejší trh.

Korejská společnost Daewoo je konkrétnější: za dva airbagy dodané s novým modelem Matiz zákazník zaplatí 24 tisíc, zatímco jejich výměna stojí téměř dvojnásobek – 47 tisíc korun. Tento poměr však neplatí paušálně: ačkoliv automobilky nakupují komponenty od stejných výrobců, kterých je ve světě asi šest, může se konečná cena airbagu jako náhradního dílu lišit i několikanásobně. 

 

Nárazové zkoušky dokazují, že airbagy významně zvyšují bezpečnost posádky.

Kromě čelních airbagů se stále rozšiřují i boční a hlavové airbagy.