Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Airbagy budoucnosti pomáhají brzdit a nafouknou bezpečnostní pás

aktualizováno 
Ford jako vůbec první výrobce automobilů chystá nafukovací bezpečnostní pásy, které ochrání posádku na zadních sedadlech. Automobilky umísťují airbagy na stále roztodivnější místa, třeba pod auto.

Nafukovací bezpečnostní pás dostane jako první americký model Ford Explorer, automobilka slibuje, že se dostane i do dalších modelů na celém světě.

Nafukovací bezpečnostní pás

Nafukovací pás

Airbagy v bezpečnostních pásech mají válcový tvar a nafukují se stlačeným chladným plynem, který do nich proudí skrz speciálně konstruovanou sponu z nádržky uložené pod sedadlem.

Jakmile se začne plnit vzduchem, prorazí airbag textilii bezpečnostního pásu a roztáhne se do stran okolo trupu cestujícího – to vše za přibližně stejnou dobu, za jakou automobil jedoucí běžnou dálniční rychlostí urazí dráhu jediného metru.

Díky aplikaci stlačeného vzduchu namísto obvykle používané chemické reakce, při níž se jako vedlejší efekt uvolňuje jisté množství tepla, pás po nafouknutí nepálí ani nehřeje.

Ve srovnání s dosud známými airbagy se může nafukovat pomaleji a pod menším tlakem, protože není vzdálen od trupu cestujícího.

Po své aktivaci zůstane ještě po několik sekund v nafouknutém stavu, poté vzduch postupně vyprchá skrz póry v materiálu, ze kterého je airbag vyroben.

"Nafukovací bezpečnostní pás rozloží energii nárazu do pětkrát větší plochy těla než tradiční pás, což vede k menšímu zatížení hrudníku a snižuje riziko nekontrolovatelného pohybu hlavy a krku cestujícího," popisují technici americké automobilky.

Speciální pás má chránit hlavně omezit četnost a závažnost poranění hlavy, krku a hrudníku při dopravních nehodách. K tomuto typu úrazů dochází častěji právě u lidí, kteří sedí na zadních sedadlech, protože je nechrání tradiční airbag. V případě čelního nebo bočního nárazu dokáže nafukovací pás lépe udržet cestujícího ve správné pozici, protože je širší.

Pokud senzory vyhodnotí intenzitu kolize jako závažnou, rozvine se airbag v pásu dokonce ještě předtím, než se nafouknou airbagy vpředu.

"Technologie nafukovacího bezpečnostního pásu přispěje k ochraně cestujících každého věku, ale zejména dětí, které jsou nejzranitelnější," vysvětlila Sue Cischke z vedení automobilky.

Za běžných okolností funguje stejně jako konvenční bezpečnostní pás a dá se použít i v kombinaci s dětskou autosedačkou nebo podsedákem.

Airbagů je stále víc

Výrobci vymýšlejí stále další airbagy pro ochranu posádky, vzduchový vak chrání ale i motorkáře. Chystají se ale ještě další airbagy, třeba pro chodce.

U Toyoty třeba vyvinuli středový vzduchový vak pro zadní sedadla, který zabrání, aby se cestující v případě bočního nárazu poranili navzájem.

Standardem i těch nejlevnějších moderních aut jsou dnes čelní airbagy. Jako samozřejmost už bereme i airbagy boční a hlavové. Kolenní airbag, udržující nohy cestujících vpředu v bezpečné pozici, má také stále více aut, třeba i Škoda Superb.

A Lexus LS 600h, který se chlubí až 11 airbagy, nabízí pro verzi L také vzduchový vak, který nafoukne přední polštář sedáku a zabrání tak podklouznutí cestujícího pod bezpečnostním pásem. Koncernový příbuzný luxusního lexusu - kapesní Toyota IQ má zase airbag, který chrání dvoučlennou posádku při nárazu zezadu. Při nehodě se nafouknou vzduchové záclony, které vyplní prostor za hlavovými opěrkami.

Airbag, který brzdí

Čas od času se dokonce objeví myšlenky na vnější airbagy, které by měly malé auto v případě nárazu od překážky "odrazit" a nahradit chybějící deformační zóny.

Zajímavé nafukovací vaky si vymysleli také vývojáři Mercedesu. Pro superbezpečný prototyp ESF vymysleli speciální výztuhy ve dveřích. V případě nárazu zboku se kovové vzpěry v bocích nafouknou podobně jako airbagy.

Mercedes-Benz ESF - brzdící airbag

Mercedes-Benz ESF - brzdící airbag

Mercedes-Benz ESF - nafukovací výztuhy v bocích

Mercedes-Benz ESF - nafukovací výztuhy v bocích

Nezapomněli ani na airbagy mezi cestující sedící vedle sebe a také na nafukovací bezpečnostní pásy.

Další vak namontovali vynálezci německé automobilky pod podlahu. Když auto zjistí, že je nehoda nevyhnutelná, nafoukne se pod autem airbag ze speciálního materiálu. Vak zvýší tření a napomáhá auto zpomalit.

Autor:




Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.