Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výrobce airbagů Takata bude platit obří pokutu a ztrácí zákazníky

  16:00aktualizováno  16:00
Japonský dodavatel automobilových dílů Takata ztrácí zákazníky. Kvůli aféře s nebezpečnými airbagy, která se táhne už od loňského roku, přestanou nafukovače od Takaty používat Toyota, Mazda a Honda.

Simulovaný výbuch airbagu | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Firma vykázala pololetní ztrátu ve výši 5,6 miliardy jenů (1,1 miliardy Kč). Takata se potýká s náklady na svolávání potenciálně vadných airbagů a její akcie se za tři dny uplynulého týdne propadly o téměř 40 procent.

Podle amerických regulátorů mohou nafukovače prasknout a mohou se z nich do vozu vymrštit části kovu. Kvůli těmto potížím byly po celém světě svolány do servisů desítky milionů aut. V USA si problémy podle tamního Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) vyžádaly nejméně osm mrtvých a zhruba stovku zraněných. Úřad Takatě vyměřil pokutu 70 milionů dolarů (1,8 miliardy korun) za pochybení ohledně svolávací akce.

Regulátoři v USA také spojili potenciálně závadné nafukovače s použitím dusičnanu amonného coby pohonné látky. Takata je jediným dodavatelem, který tuto chemikálii, využívanou též v pyrotechnice, ve svých airbazích používá, uvedla agentura Reuters.

Americké úřady evidují osm mrtvých, které podle vyšetřování zabily střepiny z varných airbagů Takaty, všechny oběti jely v hondách.

Automobilka Toyota Motor oznámila, že nafukovače Takaty s touto chemikálií přestane používat. Podobné prohlášení už učinili také její domácí soupeři Mazda Motor a Honda Motor, která je jejím největším odběratelem. Honda, která doposud odebírala asi deset procent produkce Takaty, oznámila, že nebude odebírat nafukovače do čelních airbagů.

Podle Reuters bude Honda nakupovat komponenty od konkurence Takaty, kterou je Autoliv, TRW Automotive Inc a Daicel Corp.

Společnost Fuji Heavy Industries, výrobce aut Subaru, a Mitsubishi Motors prý reakci zvažují.

Takata snížila odhad zisku za celý finanční rok do konce března o tři čtvrtiny na pět miliard jenů. V loňském prvním fiskálním pololetí byla v čisté ztrátě 35 miliard jenů.

Autoři: ,




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.