Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výrobce airbagů Takata bude platit obří pokutu a ztrácí zákazníky

  16:00aktualizováno  16:00
Japonský dodavatel automobilových dílů Takata ztrácí zákazníky. Kvůli aféře s nebezpečnými airbagy, která se táhne už od loňského roku, přestanou nafukovače od Takaty používat Toyota, Mazda a Honda.

Simulovaný výbuch airbagu | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Firma vykázala pololetní ztrátu ve výši 5,6 miliardy jenů (1,1 miliardy Kč). Takata se potýká s náklady na svolávání potenciálně vadných airbagů a její akcie se za tři dny uplynulého týdne propadly o téměř 40 procent.

Podle amerických regulátorů mohou nafukovače prasknout a mohou se z nich do vozu vymrštit části kovu. Kvůli těmto potížím byly po celém světě svolány do servisů desítky milionů aut. V USA si problémy podle tamního Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) vyžádaly nejméně osm mrtvých a zhruba stovku zraněných. Úřad Takatě vyměřil pokutu 70 milionů dolarů (1,8 miliardy korun) za pochybení ohledně svolávací akce.

Regulátoři v USA také spojili potenciálně závadné nafukovače s použitím dusičnanu amonného coby pohonné látky. Takata je jediným dodavatelem, který tuto chemikálii, využívanou též v pyrotechnice, ve svých airbazích používá, uvedla agentura Reuters.

Americké úřady evidují osm mrtvých, které podle vyšetřování zabily střepiny z varných airbagů Takaty, všechny oběti jely v hondách.

Automobilka Toyota Motor oznámila, že nafukovače Takaty s touto chemikálií přestane používat. Podobné prohlášení už učinili také její domácí soupeři Mazda Motor a Honda Motor, která je jejím největším odběratelem. Honda, která doposud odebírala asi deset procent produkce Takaty, oznámila, že nebude odebírat nafukovače do čelních airbagů.

Podle Reuters bude Honda nakupovat komponenty od konkurence Takaty, kterou je Autoliv, TRW Automotive Inc a Daicel Corp.

Společnost Fuji Heavy Industries, výrobce aut Subaru, a Mitsubishi Motors prý reakci zvažují.

Takata snížila odhad zisku za celý finanční rok do konce března o tři čtvrtiny na pět miliard jenů. V loňském prvním fiskálním pololetí byla v čisté ztrátě 35 miliard jenů.

Autoři: ,




Nejčtenější

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.